Dodge Stratus 2.0 SE 1995r.
: 27 kwie 2012, 23:03
Przyszedł czas na prezentację mojego obecnego pojazdu Made in USA
Na początek troszkę historii
Firma Dodge, należąca od 1928 roku do koncernu Chrysler, została założona pod koniec XIX w.
przez dwójkę braci - Johna i Horace Dodge'a. Początkowo firma zajmowała się produkcją części i silników
dla innych producentów, m.in. dla Forda, a od 1914 roku Dodge rozpoczął produkcję również i własnych pojazdów.
W 1920 roku Dodge staje się drugim największym producentem samochodów w Stanach Zjednoczonych,
a w 1925 roku przekracza liczbę miliona wyprodukowanych samochodów.
W 1920 roku umierają obaj bracia, założyciele firmy, a wdowy po nich - Anna i Matylda - w 1925 roku sprzedały ją nowojorskiemu konsorcjum bankowemu (Dillon, Read & Co.) za kwotę 146 mln dolarów.
Jednak banki tylko przez trzy lata zarządzały firmą, by 31 lipca 1928 roku odsprzedać ją za 170 mln USD Chryslerowi.
W ten sposób Chrysler dołączył do "Wielkiej Trójki" z Detroit.
Dodge Stratus wraz z bliźniaczymi modelami Chrysler Cirrus, Chrysler Sebring, Plymouth Breeze,
zwanymi w Stanach Zjednoczonych potocznie "Cloud Cars" (stratus i cirrus to w meteorologii nazwy chmur,
a breeze - zefirek, lekki wiatr), to średniej wielkości 4-drzwiowy sedan, zaprezentowany po raz pierwszy w 1995 roku.
Oparto go na chryslerowskiej platformie JA. W latach 1996 i 1997 Stratus, Breeze oraz Cirrus znalazły się
na liście dziesięciu najlepszych samochodów magazynu Car and Driver.
Produkcja tego modelu dobiegła końca w maju 2006 roku.
Dodge Stratus był pośrednią ofertą wśród wymienionych trzech samochodów opartych na platformie JA.
Topowym modelem był Cirrus, zaś niższą opcją Breeze. Stratusa oferowano w dwóch wersjach wyposażenia:
SE, z silnikiem 2.0 L R4 w standardzie, lub SOHC 2.4 L R4 jako opcją, oraz ES z silnikiem DOHC 2.4 L w standardzie i opcjonalnym 2.5 L V6.
Wszystkie trzy warianty platformy JA dostępne były z podobnymi elementami wyposażenia, takimi jak
czterobiegowa automatyczna skrzynia biegów, ABS, regulacja kierownicy, tempomat, elektrycznie podnoszone okna,
centralny zamek, elektrycznie regulowany fotel kierowcy, skórzana tapicerka, klimatyzacja, automatyczna antena,
6-płytowa zmieniarka, szyberdach, pilot centralnego zamka, alarm, itp.
Pięciobiegowa ręczna skrzynia biegów dostępna była tylko z silnikiem 2.0 L.
Turbodoładowaną wersję Stratusa sprzedawano w Meksyku, z silnikiem 2.4 L DOHC R4
oraz czterobiegową automatyczną skrzynią biegów z opcją AutoStick.
Samochód ten miał 170 koni mechanicznych (125 kW).
Omawiany model Dodge'a sprzedawany był również w Europie z silnikami 2.0 L oraz 2.5 L V6, jako Chrysler Stratus,
jednakże zachował początkowo wygląd Dodge'a (charakterystyczny grill z krzyżem).
Inne różnice polegały m.in. na zastosowaniu w europejskiej wersji składanych lusterek wstecznych,
elektrycznie regulowanych przednich świateł, tylnych świateł przeciwmgielnych, itp.
Oferowany w Europie Chrysler Stratus Cabrio był niczym innym, tylko przemianowanym modelem Sebring Convertible
pierwszej generacji, który co prawda współdzielił ze Stratusem, Cirrusem i Breeze wiele części mechanicznych,
ale oparty był na zupełnie innej platformie JX.
Dane techniczne
Typ nadwozia:
4-drzwiowy sedan
Silniki:
2.0 L A588 R4
2.4 L EDZ R4
2.4 L EY7 R4
2.5 L Mitsubishi 6G73 V6
Skrzynia biegów:
5-biegowa ręczna skrzynia biegów
4-biegowa automatyczna skrzynia biegów 41TE
wymiary:
Długość 4,72 m
Szerokość 1,82 m
Wysokość 1,38 m
(Waga 1320 kg)
Na początek troszkę historii
Firma Dodge, należąca od 1928 roku do koncernu Chrysler, została założona pod koniec XIX w.
przez dwójkę braci - Johna i Horace Dodge'a. Początkowo firma zajmowała się produkcją części i silników
dla innych producentów, m.in. dla Forda, a od 1914 roku Dodge rozpoczął produkcję również i własnych pojazdów.
W 1920 roku Dodge staje się drugim największym producentem samochodów w Stanach Zjednoczonych,
a w 1925 roku przekracza liczbę miliona wyprodukowanych samochodów.
W 1920 roku umierają obaj bracia, założyciele firmy, a wdowy po nich - Anna i Matylda - w 1925 roku sprzedały ją nowojorskiemu konsorcjum bankowemu (Dillon, Read & Co.) za kwotę 146 mln dolarów.
Jednak banki tylko przez trzy lata zarządzały firmą, by 31 lipca 1928 roku odsprzedać ją za 170 mln USD Chryslerowi.
W ten sposób Chrysler dołączył do "Wielkiej Trójki" z Detroit.
Dodge Stratus wraz z bliźniaczymi modelami Chrysler Cirrus, Chrysler Sebring, Plymouth Breeze,
zwanymi w Stanach Zjednoczonych potocznie "Cloud Cars" (stratus i cirrus to w meteorologii nazwy chmur,
a breeze - zefirek, lekki wiatr), to średniej wielkości 4-drzwiowy sedan, zaprezentowany po raz pierwszy w 1995 roku.
Oparto go na chryslerowskiej platformie JA. W latach 1996 i 1997 Stratus, Breeze oraz Cirrus znalazły się
na liście dziesięciu najlepszych samochodów magazynu Car and Driver.
Produkcja tego modelu dobiegła końca w maju 2006 roku.
Dodge Stratus był pośrednią ofertą wśród wymienionych trzech samochodów opartych na platformie JA.
Topowym modelem był Cirrus, zaś niższą opcją Breeze. Stratusa oferowano w dwóch wersjach wyposażenia:
SE, z silnikiem 2.0 L R4 w standardzie, lub SOHC 2.4 L R4 jako opcją, oraz ES z silnikiem DOHC 2.4 L w standardzie i opcjonalnym 2.5 L V6.
Wszystkie trzy warianty platformy JA dostępne były z podobnymi elementami wyposażenia, takimi jak
czterobiegowa automatyczna skrzynia biegów, ABS, regulacja kierownicy, tempomat, elektrycznie podnoszone okna,
centralny zamek, elektrycznie regulowany fotel kierowcy, skórzana tapicerka, klimatyzacja, automatyczna antena,
6-płytowa zmieniarka, szyberdach, pilot centralnego zamka, alarm, itp.
Pięciobiegowa ręczna skrzynia biegów dostępna była tylko z silnikiem 2.0 L.
Turbodoładowaną wersję Stratusa sprzedawano w Meksyku, z silnikiem 2.4 L DOHC R4
oraz czterobiegową automatyczną skrzynią biegów z opcją AutoStick.
Samochód ten miał 170 koni mechanicznych (125 kW).
Omawiany model Dodge'a sprzedawany był również w Europie z silnikami 2.0 L oraz 2.5 L V6, jako Chrysler Stratus,
jednakże zachował początkowo wygląd Dodge'a (charakterystyczny grill z krzyżem).
Inne różnice polegały m.in. na zastosowaniu w europejskiej wersji składanych lusterek wstecznych,
elektrycznie regulowanych przednich świateł, tylnych świateł przeciwmgielnych, itp.
Oferowany w Europie Chrysler Stratus Cabrio był niczym innym, tylko przemianowanym modelem Sebring Convertible
pierwszej generacji, który co prawda współdzielił ze Stratusem, Cirrusem i Breeze wiele części mechanicznych,
ale oparty był na zupełnie innej platformie JX.
Dane techniczne
Typ nadwozia:
4-drzwiowy sedan
Silniki:
2.0 L A588 R4
2.4 L EDZ R4
2.4 L EY7 R4
2.5 L Mitsubishi 6G73 V6
Skrzynia biegów:
5-biegowa ręczna skrzynia biegów
4-biegowa automatyczna skrzynia biegów 41TE
wymiary:
Długość 4,72 m
Szerokość 1,82 m
Wysokość 1,38 m
(Waga 1320 kg)