ło ludzie, praktycznie półtora roku nic tu nie napisałem
ale ten czas zap... ale nie było też za bardzo o czym pisać. Eksploatacja i tyle. Głównie rodzice się nim bujają i sobie chwalą
Ja doglądam tylko, pilnuję przeglądów i pożyczam od czasu do czasu.
Nieważne. Wysiadł siłownik otwierania zamka w klapie. To mnie skłoniło to głębszego przyjrzenia się autu, bo miałem nieco bardziej wolną chwilę. Przy okazji przyniesienia kompletu narzędzi rozebrałem drzwi pasażera, bo odkąd mamy to auto nigdy nie działała elektryczna szyba. Chyba ze dwie godziny rozkminiałem o co cho. Magicy z warsztatu już kiedyś coś tam sprawdzali i niby stwierdzili uszkodzony silniczek. W końcu po tylu latach zdecydowałem się zainwestować w tę szybę i kupiłem nowy.
Bardzo fajnie rozbiera się tapicerkę drzwi. 3 duże śruby i jedna malutka, poza tym bardzo pomysłowe frupy w takich gumowych prowadnicach, dzięki czemu tapicerka pewnie się trzyma drzwi i nie trzeba szarpać przy ściąganiu. Schodzi równomiernie ale nie odpada nagle. Do tej pory takich nie spotkałem w żadnym aucie. Najczęściej jak chcesz pościągać tzw. boczki to trzeba gwałtownie szarpnąć. A tu nie. Super. Ponowny montaż również bardzo komfortowy .
Po ściągnięciu plastików, miałem dostęp do wtyczki silniczka szyby, więc na szybciora podmieniłem żeby sprawdzić czy w ogóle to działa.
Niestety... Sprawy się skomplikowały, bo myślałem, że jak wymienię silniczek to wszystko wróci do normy. Okazało się, że silniczek tylko podnosi szybę. Opuszczanie nie działało. Sterowniczki z przyciskami są strasznie skomplikowane. Dużo drutów t wchodzi, 7 szt. Jak dla mnie wystarczyły by 4, ale to by było za proste, więc jest 7 plus jakaś elektronika. Taki przycisk na stronę kierowcy to ok $150. Strona pasażera ok $70.
Wiedząc ile to kosztuje próbuję rozpracować temat. Silnik do szyby to koszt ok $25. Jak się okazało kupiłem ale to nie to. Wywalić o wiele więcej kasy i nie znowu nie trafić to już boli. Niestety nie udało mi się ustalić przyczyn usterki. Ze sterowania kierowcy szyba kierowcy opuszcza się i podnosi normalnie. Szyba pasażera ze sterowania kierowcy w ogóle nic nie reaguje.
Ze sterowania pasażera można podnieść szybę, nie można natomiast opuścić. Po dwóch godzinach mierzenia wszystkich możliwych połączeń w różnych stanach położenia kluczyka wymyśliłem, że nie podaje masy przy opuszczaniu. Generalnie to działa tak, że do silniczka wchodzą dwa druty, przełączniki zamieniają plus z minusem i kręci się w jedną bądź w drugą stronę. Proste jak budowa cepa. Podałem zatem tę nieszczęsną masę z osobnego druta przytwierdzonego do minusa na trzeci pin w momencie wciśnięcia przycisku opuszczania. EUREKA - po 6 latach użytkowania po raz pierwszy widziałem jak zjeżdża szyba pasażera.
Super. Pobawiłem się jak dziecko. niestety patent z drutem totalnie nie życiowy, bo raz na tym pinie jest plus, a raz minus, więc nie może ten drut być przytwierdzony na stałe.
Może już ktos przerabiał taką usterkę albo posiada w tym zakresie schematy elektryczne to byłby bardzo wdzięczny.