Napiszę podstawy:
Olej do silnika 5W20 lub 5W30. Generalnie silniki Modular są projektowane pod 5W30 jednak Ford aby sprostać gdzieś po drodze wymaganiom ekooszołomów zmienił w okolicach 2000 roku rekomendacje na 5W20, który jest "rzadszy" więc wpływa pozytywnie na konsumpcje paliwa. O ile można lać 5W20, to jest on trudno dostępny w PL poza tym przy autach z większym przebiegiem lałbym już tylko 5W30. Są też w USA wśród taryfiarzy takie patenty aby przy bardzo dużych przebiegach mieszać 5W30 z 5W40 50/50 i w ten sposób otrzymujemy 5W34 - oczywiście mieszać najlepiej oleje tego samego producenta i tego samego rodzaju.
Od wielu lat z powodzeniem stosuję tani w porównaniu do syntetyków i olejów typu MaxLife olej Valvoline Durablend 5W30 i nie narzekam.
W przypadku silnika Modular ważniejsza jest częstość wymiany oleju niż jego producent. Olej zmieniamy co 3 tys. mil jeżeli nic nie pomyliłem.
Filtr oleju tylko i wyłącznie Motorcraft FL-820S. Ten filtr jest tak zaprojektowany ze nie cały olej schodzi do miski olejowej (anti drain valve) a więc przy odpaleniu silnika szybciej idzie olej na rocker arms i wałki rozrządu.
Skrzynia 4R70W lub w nowszych 4R75W to 3 biegowy automat z nadbiegiem, czyli do dyspozycji mamy 4 biegi. Nadbieg mozna wyłączyć O/D off na końcu shiftera przyciskiem. Wtedy mamy na desce rozdzielczej kontrolkę OD OFF w kolorze zielonym. Nie musimy o pamiętać o tym, żeby włączyć OD, po każdym uruchomieniu silnika skrzynia pracuje z nadbiegiem dopóki go nie wyłączymy.
Olej w skrzyni Mercon V, który można też stosować w starszych skrzyniach dla których producent przewidział olej Mercon. Mercon V jest kompatybilny w dół.
W P71 wrażliwym tematem jest agresywne sterowanie pracą skrzyni, która przy redukcji potrafi zrzucić bezpośrednio z OD do drugiego biegu, jest to niebezpieczne dla skrzyni, można ukręcić wał w skrzyni, są na necie zdjęcia
Dlatego warto przed wyprzedzaniem, przy wyższej prędkości np 120 km/h i wyższej zanim wciśniemy gaz w podłogę, wcisnąć OD OFF wtedy skrzynia zrzuca na trójkę i przy ewentualnej redukcji na dwójkę nie ma ryzyka, że skrzynia od razu schodzi o 2 biegi w dół. Poza tym to są pancerne skrzynie
Do roku 2001 w konwerterze skrzyni jest korek spustowy, więc można bez wypompowywania oleju specjalnymi pompami zrzucić sobie olej z konwertera grawitacyjnie. Warto to robić przy zmianie oleju w skrzyni.
Słaby punkt silnika Modular to kolektor dolotowy wykonany z tworzywa, który sobie lubi pęknąć szczególnie w przedniej lub tylnej części. Najczęściej kupowane kolektory firmy Dorman jako zamienniki obniżają moc silnika o 20 koni, mają nieprawidłowo zaprojektowane kanały powietrzne dlatego przy konieczności wymiany kolektora kupujemy jedyny słuszny kolektor ssący Ford Racing stosowany w Mustangach. Jest to oryginalny kolektor Motorcrafta ze wzmacnianymi pasażami przednim i tylnym wykonanymi z aluminium i kosztuje bagatela blisko 300 USD
Warto też wspomnieć że silniki w Crown Victoriach i Panther Platform miały zmieniane głowice na przełomie 99-2000. Głowice tzw NON PI i głowice PI (PI od Performance Imrove) dlatego przy doborze kolektora ssącego trzeba koniecznie upewnić się jakie mamy głowice w swoim silniku.
Tylny most 8,8" to jedna z solidniejszych konstrukcji na świecie, nawet GM-owcy nienawidzący Fordów ładują fordowskie 8.8 do swoich Chevroletów
Płyn hamulcowy DOT 4
Wspomaganie kierownicy Mercin/Mercon V
Układ kierowniczy do 2002 roku (albo 2003) na przekładni ślimakowej lubiący dostawać luzy ale nie przekładnia jest problemem tylko krzyżak nr 2 na kolumnie kierownicy, który jest umieszczony bardzo blisko kolektora wydechowego po prostu szybko dostaje luzy ze względu na bardzo zróżnicowaną termikę , warto go często smarować. W ogóle kolumna kierownicy to słaby punkt bo z koleji w późniejszych modelach z przekładnią listwową Ford robił wezwania serwisowe na wymianę kolmny, która koroduje w przyśpieszonym tempie i pęka. Skręcach a tu nic, dalej jedziesz prosto... Warto więc, jesli nie wiemy co siedzi w naszym układzie kierowniczym za kolumna, zwrócić na nią uwagę.
To tyle na teraz. c.d.n.