[Artykuł] Wielkie wymieranie panter

Tutaj możesz zamieścić ciekawego news'a oraz skomentować artykuł z naszej strony www
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika

Topic author
KARLone
Posty: 3657
Rejestracja: 29 sty 2010, 12:07
Skąd: Górny Śląsk

[Artykuł] Wielkie wymieranie panter

Post autor: KARLone »

Taki tekst :) w sumie dość sentymentalny. Nie mam czasu żeby przetłumaczyć, ale udało się zeskanować z papieru ;) z czerwca tego roku. Kolega mnie zaczepił, że ma coś dla mnie ;) Miłej lektury.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika

cezar62
Posty: 3273
Rejestracja: 19 lut 2008, 15:03
Samochód: 2008 Jeep Compass Sport 2,4L
Skąd: Opole
Kontakt:

Re: [Artykuł] Wielkie wymieranie panter

Post autor: cezar62 »

O, super :) W wolnej chwili przepiszę i może coś z tego będzie po polsku.
Jest:
2008 Jeep Compass Sport 2,4L

Były:
1996 Ford Taurus GL 3.0 V6
1995 Dodge Stratus SE 2.0 R4
2000 Chrysler PT Cruiser Touring Edition 2.0 R4
1995 Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8
2006 Jeep Grand Cherokee Limited WK Series 4.7 V8
2004 Ford Taurus SES 3.0 V6

Awatar użytkownika

Topic author
KARLone
Posty: 3657
Rejestracja: 29 sty 2010, 12:07
Skąd: Górny Śląsk

Re: [Artykuł] Wielkie wymieranie panter

Post autor: KARLone »

było by super, co po polsku to po polsku

Awatar użytkownika

RadAg!
Sheriff
Posty: 12235
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontakt:

Re: [Artykuł] Wielkie wymieranie panter

Post autor: RadAg! »

Przeczytałem. Smutne :( Kończy się pewna era.
Były:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<

Awatar użytkownika

Mr Michal
Posty: 21
Rejestracja: 24 lip 2013, 18:18
Samochód: Fiat
Skąd: Tarnobrzeg

Re: [Artykuł] Wielkie wymieranie panter

Post autor: Mr Michal »

Artykuł pochodzi z miesięcznika Car and Driver, numer z czerwca 2018 roku, do nabycia na przykład tutaj posiadam go również w większej rozdzielczości w pliku pdf, zainteresowanych zapraszam na pw bo do załącznika blisko 18MB nie wejdzie.
Korzystając z wolnego czasu wczoraj na nocnej zmianie pokusiłem się o przetłumaczenie tego artykułu. Jest napisany w dość charakterystyczny dla tego miesięcznika czasem kpiarski styl ale jak wiadomo amerykanie lubią luz i cool :D . Wszelka krytyka mile widziana i poprawki również :) zastosowałem niewiele skrótów, kilka zdań uprościłem ale główna rama Panthery mam nadzieję, że została zachowana :P

"Spojrzenie na ostatnie Crown Vic w California Highway Patrol"

"Podczas postoju na stacji Shella w Mojave, zauważyliśmy dwa nowe i lśniące w słońcu Dodge Chargery należące do California Highway Patrol (CHP). W środku nieźle zaopatrzonego mini-marketu dwóch gliniarzy od tych radiowozów popijało mrożoną herbatę. Zadaliśmy objuczonym sprzętem oficerom poważne pytanie ;" Jak wam się widzi Charger"?
"Uh"-odparł jeden; drugi dodał skinieniem "jest okay. Lecz to nie Crown Vic."
Byliśmy zaskoczeni. Charger wygląda dobrze w policyjnych barwach, jest całkiem nowy-zwłaszcza w porównaniu z przestarzałym Fordem Crown Victoria. Przecież Ford przestał je produkować blisko dekadę temu? Dlaczego policjanci tęsknią za nim? Czy policyjne Crown Victorię spotkamy nadal na drodze?

Szybki przeskok dwa miesiące do przodu.

Po kilku telefonach do CHP jesteśmy na parkingu w North Sacramento gdzie Officer Amy Walker zabiera nas do 2151. To jeden ostatnich Fordów CVPI ciągle służących w tej agencji. Z floty 2965 patrolowych samochodów-CVPI to raptem tylko niecałe 200 sztuk. Wóz numer 2151 mający na liczniku tylko 63952 mil, ma najmniej z całej floty CVPI. Powoli nawija mile i pewnie jako ostatni zostanie z niej wycofany. We wrześniu 2010 wyjechał z fabryki Ford'a w St. Thomas Ontario i trafił do Sacramento siedziby CHP. Zapłacono za niego 22,660 $ najniższą kwotę utargowaną u lokalnego dilera za ten rocznik CVPI. Samochód pomalowano na czarno a diler pomalował na biało przednie drzwi i dach. Zainstalowano push bar, światła błyskowe i syrenę. W bagażniku znalazło się miejsce na wyposażenie radiowe a na drzwi nałożono naklejki z godłem CHP co dopełniło przeobrażenie. Ikonicznie? Całkiem blisko...

W USA jest blisko 18000 wydzielonych jednostek policyjnych a CVPI budowana na fordowskiej platformie "Panther" prawdopodobnie służyła w każdej z nich przez 33 lata produkcji. I oczywiście w Kanadzie. Trochę też w Meksyku, Arabii Saudyjskiej i kilku innych państw na Środkowym Wschodzie. Przez kilka lat pantery patrolowały główne ulice w Moskwie w stanie Idaho i Moskwie w Rosji.

Po zakończeniu produkcji przez GM Chevroleta Caprice w policyjnej wersji 9C1 w 1996 roku,Crown Vic została samotnie na rynku samochodów policyjnych trwając na pozycji przez 15 lat. Ford wyprodukował ostatnią CV 15 września 2011 ponad rok po tym gdy wóz 2151 opuścił fabrykę. Największą zaletą CVPI, którą Ford produkował tak długo nie były osiągi lub wygląd lecz właśnie fakt jej długowieczności i możliwości taniej produkcji. CHP jak większość jednostek (agencji) publicznych kupowała pojazdy głównie dla ich osiągów przy najniższej możliwej cenie.

"O To wygląda jak wóz policyjny"-Walker z uśmiechem na ustach dodaje. Pomiędzy Fordami Explorer (Police Interceptor Użytkowy-Utility-w slangu gliniarzy) które to CHP wybrała jako bezpośredniego następce za CVPI-Crown Vic wygląda jak twardziel. Nasz kod na dzisiejszą przejażdżkę to "46-David-5"-nie mamy obszaru do patrolowania dodaje weteranka 19 letniej służby w CHP. "Tak więc możemy robić co chcemy"
Jeśli coś możemy pamiętać z debiutu platformy panther to to, ze miał miejsce w 1979 roku. Po ogromnych pełnowymiarowych horrorach super kwadratowy sedan LTD(później przemianowany na Crown Victoria) mierzył 209 cali na podwoziu o 114,4 calach rozstawu osi jednak i tak był dość duży przy flakowatych i zmęczonych barkach które zastępował. "Nowy (LTD na platformie panther) wydaje się trochę mniejszy niż model który zastępuje lecz nie jest lżejszy. I większość części jest nowych. Lecz podobieństwo rodzinne jest niezauważalne. Obydwa wspaniale izolują od drogi, obydwa są ciche, miękkie jak limuzyna. Nic dziwnego obydwa są na ramie i nie szczędzono na izolacji hałasu...obydwa również nie dają żadnego czucia drogi za ich kierownicą..."

Pierwsze Panthery miały jedną zaletę, jakże ważną dla społeczności stróżów prawa; bagażnik-tak wielki, ze spodziewasz się w nim nietoperzy.
Walker toczy się lewym pasem około 70 mil na godzinę a wóz wpływa na I-80. Okna w Fordzie Mustangu opuszczają się nagle gdy pojawiamy się za nim. "Ma nielegalnie przyciemnione szyby" Walker odpowiada. "Nikt nie jedzie z opuszczonymi szybami na autostradzie-chyba, że ukrywa ich przyciemnienie. Mijając Mustanga widzimy Buicka Rendezvous stojącego na zjeździe na światłach awaryjnych. "Zobaczmy co się stało" Walker chce sprawdzić parkując obok niego gdy my zostajemy w 2151. "Mówi, ze się przegrzał" Walker raportuje powracając za kółko instruując kierowcę (Ją) by zabrała wóz z autostrady.
Gdy Buick zostaje dymiący z tyłu, Walker przekłada dźwignie za kierownicę w pozycję D. "Tego mi brakowało odkąd jeżdżę Chargerem" -mówi naciskając na gaz. Ford szybko odpowiada nabierając prędkości. To silnik SOHC, 4.6 litrowa V8 który miał tylko 250 KM w 2011 roku, lecz wytwarza dobry moment obrotowy przy niskich obrotach-a maksymalnie 400 Nm
A wszystkie nowe Chargery CHP mają V6. "Wszystko mi się przypomina, dobrze to znów poczuć"-Walker dodaje.
Łatwo poczuć się komfortowo w 2151. Przednie siedzenia są bardziej miękkie niż dopasowane a przestrzeni nie brakuje. Charger cierpi na brak przestrzeni by się wygodnie wyciagnąć. Większość plastikowych paneli wnętrza w Crown Vic wygląda strasznie tanio ale czy to ma jakieś znaczenie? To jest łatwoprowadzące się i komfortowe miejsce pracy. I tylko to się liczy.
"Popatrzcie na tą wyspę (wysepkę) " Walker opowiada o wysepce oddzielającej sąsiednie pasy przy wjeździe na Rancho Cordova. "Z Crown Vic można było jeździć po niej tam i z powrotem. I robiliśmy to cały czas. Pod samochodem nic nie ma więc nic się nie uszkodzi."
"Samochód ewoluował" wyjaśnia Ed Nalodka pracujący u Forda jako inżynier pojazdów na platformie Panther. "Sporo ludzi pracowało przy wozach na tej platformie gdyż to lubili. Byli z nią zaznajomieni, z możliwościami samochodu i ciągle ją pchali przed siebie (w domyśle kontynuowali prod.)
Crown Victoria największą zmianę przeszła w 1992 gdy Ford zmienił pudełkowe nadwozie na karoserię w stylu Taurusa. Przy tej okazji całkiem zniknęła nazwa LTD, wycofano wersję kombi a silniki o pojemnościach 4.9 i 5.8 litra zamieniono na 4.6 litrową V8 z górnym wałkiem. Ulepszono podwozie ze sztywną tylną osią i dodano nowy stabilizator przechyłów.
W modelu na rok 1998 Crown Vic zaczęła dzielić nadwozie z Grand Maruqisem a Ford nastawił się na rozwój pojazdu dla klientów flotowych takich jak policja i operatorzy taxi. Zwykli klienci byli równie ważni, ale jeśli był on dla nich dobry to i dla gliniarzy i taksiarzy również. I vice versa. Po wprowadzeniu ulepszonego zawieszenia i przekładni zębatkowej w 2003 roku naprawdę zmieniło się jego prowadzenie wyjaśnia Dean Bogois, były sierżant CHP który ciągle pracuje przy nauce i treningu jazdy. "To wtedy zaczęliśmy z Crowni Vic trening dla flot w szybkiej jeździe. Te wozy jeździły ciągle...i jeździły, skończyły się w 2016 roku.
Ciężko w tym momencie dokładnie stwierdzić która Crown Vic z której agencji zostanie wycofana jako ostatnia. Lecz siedem lat to bardzo dużo jak na cop car. Z żadnym wozem CHP się nie cacka ale nie każdy dostaje takie same przydziały. W suchych hrabstwach takich jak Inyo lub Riverside samochód przejedzie ze względu na duże odległości parę setek mil. Jednak 2151 spędza życie w North Sacramento głównie patrolując płaskie ulice więc i licznik przebiegu kręci się wolniej.

Nevada Highway Patrol wycofała ostatnią Crown Vic pod koniec sierpnia ub roku, a lokalne media informowały o tym fakcie. Zdaje się, że ostatnia dostarczona CVPI do agencji rządowej nigdy nie widziała służby, gdyż trafiła do muzeum Kansas Highway Patrol.
Poza tym dla gliniarzy którzy nimi jeździli i dla tych którzy je u Ford'a zaprojektowali i budowali CVPI stała się częścią ich życia. Przez dekady ich oblicze sprawiało, że prawo jest zawsze blisko. Wspominamy ich rozpoznawalny kształt świateł dostrzegalny za nami na drodze. Ślęczenie w ciemnych zaułkach było komfortowe a jazda na tylnym siedzeniu w kajdankach niezapomniana.
Na koniec naszej zmiany Walker zjeżdża na parking przy biurach w North Sacramento. Wychodzimy i stajemy obok samochodu. Wóz 2151 pewnie ma kilka lat przed sobą ale z pewnością osiągnie koniec służby pomiędzy 100000 150000 mil i jak większość radiowozów CHP zostanie wycofany. Używane trafiają na aukcje kupowane przez kompanie taksówkowe i jeżdżą póki ich rama nie zamieni się w pył a resztki trafią na złom. Ten wóz jednak zasługuje na lepszy los. Nie zostanie wycofany przy przemowie Gubernatora lecz trafi do lobby budynku administracyjnego akademii CHP obok Dodg'a Polara z 1966 który już tam jest.

ERA Victoriańska
Ford produkował pojazdy platformy Panther przez 33 lata na Północno Amerykański rynek. Najważniejsze momenty:

Wóz kanciasty (1979-1991)

1979 Pierwsza Pantera to Ford LTD i Mercury Marquis sprzedawane jako dwu i czterodrzwiowe oraz kombi. Silnik to gaźnikowe V8 4,9 o mocy 129 KM oraz 5,8 o mocy 142 KM. 40 kanałowe CB radio było opcją.
1980 Lincoln przyjmuje platformę Panther. Crown Victoria pojawia się jako nazwa luksusowego wykończenia modelu LTD z winylowym dachem. Kupcy szaleją
1981 mocarna wersja 120 KM z 4.2 litra jest standardem w coupe i sedanach
1982 tylko gliny mają 165 konną V8 5,8
1983 4,9 z wtryskiem standardem na rynku USA z szaloną mocą 130 koni. Wszystkie fordy na platformie Panther wychodzą jako LTD Crown Vic
1984 opcja dachu Brougham z lampkami na słupku B
1985 klakson przeniesiony na środek kierownicy
1986 przeniesienie produkcji z St Louis do St Thomas
1987 elektryczny zegarek jest standardem dwie dekady przed pokazaniem iPhona. Dwu drzwiowa wersja wylatuje z końcem roku modelowego
1988 Poprawki przy nosie i ogonie wysmuklają LTD. Kombi robione do 1992

Wóz okrągły (1992-1997)

1992 Inspirowane Taursem nadwozie dla Crown Vic debiutuje. SOHC V8 o mocy 190 koni jest odtąd standardem i napędzać będzie Panthery do 2011. Wersje 210 koni z podwójnym wydechem dla sportowych wersji i dla gliniarzy
1993 grill
1994 airbag pasażera jest standardem bo zależy nam na pasażerach
1995 nowe wskaźniki, panele drzwi i grill

Wóz kanciastookrągły (1998-2011)

1998 Crown Vic otrzymuje karoserię z Grand Marquis'a z bardziej dopasowanym nosem i brakiem okienek w słupach C V8 osiąga 200 lub 215 KM
2002 Ford usprawnia plastikowe osłony przykrywając nity w pobliżu baku paliwa zmniejszając ryzyko pożaru przy uderzeniach od tyłu. Dodatkowo floty mogą zamówić dłuższy o 6 cali rozstaw osi
2003 usprawnione podwozie z nową geometrią tylnego zawieszenia i amortyzatorami oraz belką z przodu i przeprojektowanym zawieszeniem
2008 Po zamknięciu fabryki w Wixom stan Michigan w 2007 Ford łączy produkcję Panther przenosząc Lincolna Town Car'a do St Thomas. Crown Vic nie sprzedaję się już cywilom w USA lecz wciąż mogą kupić Merc Grand Marquis
2011 15 września ostatnia Crown Vic-cywilny model do Arabii Saudyjskiej zjeżdża z linii. Przy braku bezpośredniego następcy niektóre departamenty policji skupują Crown Vic.
2017 W czasie gdy używane Crown Vic są wycofywane ze służby, London Police Service w Onatrio wprowadza do służby nowe nie używane Crown Vic ze swoich zapasów

opisy do zdjęć:

V8 4,6 z ostatnich CVPI ma tylko 250 koni lecz moment daje niezłego kopa
Sylwetka Crown Vic i układ świateł wrył się na stałe do naszych umysłów (mózgów) Officer Walker w swoim komfortowym, starym miejscu pracy."

I to już koniec opowieści...powyższy artykuł i moje obcowanie z tym wozem (dłużej niż autorów z 2151) sprawiają, że wzrasta moja chęć nabycia CVPI :)

Awatar użytkownika

Topic author
KARLone
Posty: 3657
Rejestracja: 29 sty 2010, 12:07
Skąd: Górny Śląsk

Re: [Artykuł] Wielkie wymieranie panter

Post autor: KARLone »

Dzięki Czarek. Świetna robota. uwielbiam to auto, szkoda, że teraz brakuje mi czasu żeby dopieścić mój egzemplarz. Cos mi puka. Jakis plastik jest albo źle zmonotowany albo się obluzował. Strasznie mnie to wkurza. Musiłam bym też wymienić piloty albo cały alarm, bo już oba piloty mam rozkapione i ledwie żyją. Brak oświetlenia w bagażniku i kabinie. Może tylko jakaś kostka się wypięła.

Awatar użytkownika

Mr Michal
Posty: 21
Rejestracja: 24 lip 2013, 18:18
Samochód: Fiat
Skąd: Tarnobrzeg

Re: [Artykuł] Wielkie wymieranie panter

Post autor: Mr Michal »



Barth79
Posty: 328
Rejestracja: 03 paź 2020, 08:19
Samochód: Mercury Grand Marqius 10'
Skąd: Elbląg
Kontakt:

Re: [Artykuł] Wielkie wymieranie panter

Post autor: Barth79 »

Smutny artykuł.

Awatar użytkownika

Topic author
KARLone
Posty: 3657
Rejestracja: 29 sty 2010, 12:07
Skąd: Górny Śląsk

Re: [Artykuł] Wielkie wymieranie panter

Post autor: KARLone »

Czytam znowu dzisiaj do sniadania :D

Awatar użytkownika

cezar62
Posty: 3273
Rejestracja: 19 lut 2008, 15:03
Samochód: 2008 Jeep Compass Sport 2,4L
Skąd: Opole
Kontakt:

Re: [Artykuł] Wielkie wymieranie panter

Post autor: cezar62 »

Leć po nowy Motór ;)
Jest:
2008 Jeep Compass Sport 2,4L

Były:
1996 Ford Taurus GL 3.0 V6
1995 Dodge Stratus SE 2.0 R4
2000 Chrysler PT Cruiser Touring Edition 2.0 R4
1995 Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8
2006 Jeep Grand Cherokee Limited WK Series 4.7 V8
2004 Ford Taurus SES 3.0 V6

ODPOWIEDZ