[News] Drogi przyszłości

Tutaj możesz zamieścić ciekawego news'a oraz skomentować artykuł z naszej strony www
ODPOWIEDZ

Które rozwiązanie wydaje się najbardziej ciekawe?

śnieżynki informujące o niskiej temperaturze asfaltu
4
33%
pasy drogowe świecące w ciemności
5
42%
wiatraczki świecące przy silnych podmuchach
2
17%
pasy dla pojazdów elektrycznych
1
8%
 
Liczba głosów: 12

Awatar użytkownika

Topic author
KARLone
Posty: 3658
Rejestracja: 29 sty 2010, 12:07
Skąd: Górny Śląsk

[News] Drogi przyszłości

Post autor: KARLone »

To raczej nie jest wiadomość o samochodach amerykańskich ale nic ciekawego za oceanem się nie dzieje. Zaoceaniczne serwisy informacyjne z dziedziny motoryzacji rozpisują się jedynie na globalnymi modelami typu Golf z silnikiem Diesla, Nissan, Mazda, Audi, Mercedes, znane z naszych ulic Chevrolety i Fordy. Generalnie wieje nudą. Różnorodność jest w odwrocie, wszystko jest na jedno kopyto z rzędowymi czwórkami pod maską. Liczy się "bad look".

Jedyne co mogło zaciekawić przeglądając tamtejsze wiadomości, to wzmianka o drogach przyszłości. Przyznaję szczerze, że pierwszy raz o tym czytałem więc staram się przetłumaczyć i powielić.

Jedna z firm holenderskich w przyszłym roku rozpocznie testy środowiskowe swoich nowych technologii w dziedzinie oznakowania dróg. Wydaje się, że nic nowego nie wymyślili, a raczej znaleźli nowe zastosowanie dla znanych materiałów.

Jak rozpoznać czy droga jest przymarznięta, czy jest mokro, czy może "szklanka"? Lepiej wyposażone wozidła mają czujnik temperatury zewnętrznej, choć to tak na prawdę nie mówi całej prawdy w jakim stanie znajduje się nawierzchnia. Jak co roku, po pierwszych opadach deszczu z przymrozkami natura weryfikuje umiejętności i inteligencję kierowców. Warsztaty blacharskie nie wyrabiają... Z pomocą przychodzi specjalna farba czuła na niską temperaturę, którą pokryta jest droga. W warunkach występowania gołoledzi pojawiają się na drodze symbole śnieżynki ostrzegające kierowcę. To czy droga jest sucha czy mokra jest znacznie łatwiej ocenić, niż to czy jest mokra, czy może pokryta lodem.

Drugą nowinką są luminescencyjne linie oddzielające pasy i kierunki ruchu. Lina wymalowana specjalną farbą za dnia pochłania światło słoneczne, a w nocy je oddaje, świecąc nawet do 10 godzin. Dzięki takiemu rozwiązaniu łatwo w nocy ocenić przebieg drogi. Fajne ale... Wydaje się, że nadmierne poczucie dobrej widoczności może uśpić czujność kierującego. Może w Skandynawii, gdzie wszyscy jeżdżą ekstremalnie przepisowo takie rozwiązania poprawi komfort podróżowania w nocy, bo w Polsce i tak każdy wie lepiej ile można jechać ;)

Trzecią nowinką są sygnalizatory podmuchów wiatru przy drodze. Są to małe wiatraczki napędzające małą prądniczkę, która zasili diodę świetlną. W praktyce mają być widoczne miejsca gdzie silniej wieje. Hmmm... Przydatne ale... Można wątpić w długowieczność i niezawodność tego rozwiązania. Małe mechaniczne części blisko drogi raczej nie wytrzymają zbyt długo działania podmuchów, soli, wylatujący opon tirów. Wydaje się to trudne do eksploatacji, nie mniej jednak koncepcja jest ciekawa. Szczególnie podróżowanie z prędkościami autostradowymi powoduje, że pojazd jest bardziej czuły na podmuchy, nerwowa reakcja kierowcy w takim wypadku nie jest wskazana.

Czwartą nowinką jest budowa specjalnych pasów dla pojazdów elektrycznych. W pasie drogi są zainstalowane pętle indukcyjne, których pole elektromagnetyczne indukuje w przejeżdżających pojazdach prąd. Dzięki takiemu podejściu do sprawy samochodów elektrycznych znika nam potrzeba uciążliwego ładowania akumulatorów. Niby nic nowego, bo jest to coś na zasadzie kuchni indykcyjnej, która indukuje prąd w metalowym garnku i tym samym go rozgrzewa. Pytanie, czy takie indukowanie prądów nie będzie uszkadzać obwodów elektronicznych, czy nie będzie rozgrzewać metalowych elementów nadwozia? Autorzy pomysłu nic o tym nie wspominają. Być może jest to już jakoś rozwiązane.

poniżej kilka zrzutów z ekranu, bo prezentacja była we flashu ;)

Mnie osobiści najbardziej podoba się rozwiązanie pojawiającymi się śnieżynkami jako oznaka wychłodzonego asfaltu. W ankiecie można zaznaczyć kilka opcji w zależności od uznania.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika

RadAg!
Sheriff
Posty: 12243
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontakt:

Re: [News] Drogi przyszłości

Post autor: RadAg! »

Fluorescencyjne linie, jak najbardziej. Już dawno powinny takie być. Reszta to troszkę na wyrost moim zdaniem a elektrycznym samochodom mówię NIE :D
Były:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<


BOB
Posty: 630
Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
Skąd:

Re: [News] Drogi przyszłości

Post autor: BOB »

Te świecące linie to chyba najtańsze i najłatwiejsze do wprowadzenia z proponowanych rozwiązań, ale... nie w PL
Przecież u nas często nie ma namalowanych nawet zwykłych linii, a te co są, malują taką farbą która przestaje byc widoczna po bardzo krótkim czasie.
Wiatraczki przy drogach?! Ha, ha - na to nie ma juz miejsca , bo każde wolne jest już zastawione znakami i reklamami. Jechałem niedawno drogą przy której na odcinku 100m było ustawionych ze 60 znaków. Nie dałem rady policzyć, nie mówiąc juz o tym aby zdążyć je wszystkie rozpoznać. Musiał bym chyba zamiast patrzeć na drogę, cały czas patrzeć w prawo na pobocze.

Co do pasów z pętlą indukcyjną - w kawałkach historii, w wątku o Chevrolecie są zdjęcia z testów samochodu bez kierowcy. Zobaczcie sobie - to początek lat '60. To rozwiązanie działało, wystarczyło wybudować pętle indukcyjne w drogach i kierowca byłby niepotrzebny. Ale to są koszty, ogromne koszty, niewyobrazalnie wielkie pieniadze. To mozna zrobić w Holandii czy Belgii, tak jak w pełni oświetloną autostradę, jednak wiekszość krajów jest odrobinę większa, a co za tym idzie ma wielkorotnie dłuzszą sieć drogową.

Jak dla mnie wystarczy aby drogi przyszłości były równe, bez kolein, dziur i łatek na łacie w łacie.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs

Awatar użytkownika

Topic author
KARLone
Posty: 3658
Rejestracja: 29 sty 2010, 12:07
Skąd: Górny Śląsk

Re: [News] Drogi przyszłości

Post autor: KARLone »

No właśnie BOB, pitolenie o bajerach a u mnie w aucie zawieszenie jest tak rozwalone przez dziurska w drogach, że odstawiłem go i czekam na części. W aucie żonki co 5 tys. km wymieniam wahacze. Jakoś nie zanosi sie na remont w mojej okolicy...

ODPOWIEDZ