Samodzielna wymiana oleju

Dział poświęcony zagadnieniom technicznym w samochodach. Mechanika i elektryka mają swoje miejsce. Poruszamy tutaj tematy dotyczące ogólnych zagadnień dotyczących wszystkich samochodów bez podziału na marki.
Regulamin forum
Prosimy o rzeczową dyskusję. Posty nie wnoszące nic do tematu będą usuwane lub przenoszone. Wątki dotyczące konkretnej marki lub modelu także będą przenoszone do działów tematycznych. To jest forum OGÓLNO-TECHNICZNE.
Awatar użytkownika

Topic author
RadAg!
Sheriff
Posty: 12244
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontakt:

Samodzielna wymiana oleju

Post autor: RadAg! »

Hej. To nie moze byc takie trudne a po co placic mechanikom. Prosze o jakies wskazowki jak samodzielnie wymienic olej w silniku? Czytalem pobieznie ze to dosc proste, potrzebny jest tylko specjalny klucz do odkrecenia filtra...
Kto z was wymienial juz samodzielnie olej?
Były:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<


Z/28
Posty: 439
Rejestracja: 18 sty 2011, 20:35
Samochód: 1991 Chevy Camaro Z/28, 1972 Chevy Chevelle
Skąd:

Re: Samodzielna wymiana oleju

Post autor: Z/28 »

Ja :)
W camaro, w saxo i w punto :)
Klucz sprawdz jaki potrzebujesz bo nieraz jest kwadratowy 1/2" (możesz użyć klucza od nasadkowych... erm... kluczy ;) ), a czasem są 5-cio kątne. Możesz kupić w Halfordsie za grosze.

Przygotuj dużą miskę i pamiętaj że wylewanie zużyteko oleju na ziemie to wykoczenie i teoretycznie powinienes oddac do jakiegoś warsztatu żeby sie pozbyli... (w praktyce możesz zakopać u sąsiada w ogrodzie ;) )

Rozgrzej silnik (im cieplejszy olej, tym bardziej płynny i łatwiej wyleci), jak trzeba podnieś auto i odkręć kurek :) Uważaj bo olej bedzie goroący. Idz sie napij herabty bo troche potrwa zanim cały olej wyleci. Kup też (jak nie masz) "oil filter wrench" i odkręć filtr oleju... Uważaj bo w nim też bedzie goroący olej... upewnij się wcześniej że nowy filtr któey kupiłem jest taki sam jak stary. Jeżeli filtr nie chce sie odkręcić to wbij w niego śróbokręt (zrób dziurę na wylot) i wtedy pchając śróbokręt spróbuj odkręcić filtr. Jak to też nie zadziała to daj znać to ci napisze jeszcze kilka innych metod. Zanim przykręcisz nowy filtr, posmaruj gumową uszczelkę na górze nowym olejem żeby lepiej sie "przyssała". Przykręć nowy filtr, nie za mocna, ręką tylko wystarczy... Zarkęć korek na dole i zacznij nalewać nowego oleju.... Sprawdzaj często poziom żebyś nie nalał za duzo. Daj mu troche czasu na słynięcie na dół znim sprawdzisz poziom. Jak już poziom bedzie ok to odpal silnik bo wtedy dopiero część oleju zostanie wysłana do filtra i poziom się obniży... Po chwili wyłącz silnik, sprawdz poziom oleju o dolej troche jak trzeba. Odpal auto i sprawdz czy olej nie cieknie naokoło kurka albo filtra, jeżeli cieknie to dokręć je troche mocniej... I już... cała filozofia. Powinno ci zająć nie więcej niż pół godziny.

Trzymaj sie i napisz jak poszło. :)
1972 Chevrolet Chevelle 350
1991 Chevrolet Camaro Z/28 305 TPI
2002 Fiat Punto Sporting 1.2
;)

Awatar użytkownika

hodik
Posty: 666
Rejestracja: 16 cze 2010, 18:38
Samochód: Oldsmobile Cutlass 79'
Skąd: WrocLove ( Tel: 661-219-855 )

Re: Samodzielna wymiana oleju

Post autor: hodik »

Ja wymieniałem...Nic trudnego :) Michal dobrze napisal wyzej, a klucz to zwykly do odkrecania filtra oleju, dostaniesz w kazdym motoryzacyjnym sklepie :D
Oldsmobile Cutlass Calais 5.0 V8 79'


Z/28
Posty: 439
Rejestracja: 18 sty 2011, 20:35
Samochód: 1991 Chevy Camaro Z/28, 1972 Chevy Chevelle
Skąd:

Re: Samodzielna wymiana oleju

Post autor: Z/28 »

W kilku pierwszych zdaniach mi chodziło o klucz do kurka miski olejowej... Sorry jeżeli to nie było jasne...
1972 Chevrolet Chevelle 350
1991 Chevrolet Camaro Z/28 305 TPI
2002 Fiat Punto Sporting 1.2
;)

Awatar użytkownika

Topic author
RadAg!
Sheriff
Posty: 12244
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontakt:

Re: Samodzielna wymiana oleju

Post autor: RadAg! »

hodik pisze:Ja wymieniałem...Nic trudnego :) Michal dobrze napisal wyzej, a klucz to zwykly do odkrecania filtra oleju, dostaniesz w kazdym motoryzacyjnym sklepie :D
@Hodik gdzie jest ten kurek (ja do tej pory myslalem ze olej sie spuszcza odkrecajac filtr)

Dzieki Michal za szczegolowy opis. Nowy filtr mam identyczny Motorcrafta (oryginalne czesci Forda tak sie nazywaja jak bys nie wiedzial :D ).
Zaraz zobacze co to ten Halfords na necie to sobie zamowie sciagacz do filtra.
Były:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<

Awatar użytkownika

Topic author
RadAg!
Sheriff
Posty: 12244
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontakt:

Re: Samodzielna wymiana oleju

Post autor: RadAg! »

Na necie znalazlem taki:
http://www.halfords.com/webapp/wcs/stor ... PLPz1#dtab

Inne ida juz w kwoty rzedu 12-14 funtow...
Zastanawiam sie czy wogle to kupowac. Jako maniak rowerow mam sporo narzedzi do nich, jest sciagacz do wielotrybu, calkiem podobny klucz z kawalkiem lancucha. samych starych lancuchow rowerowych mam ze 3 sztuki, gwozdz 9inch tez jakis znajde w domu...
Były:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<

Awatar użytkownika

cezar62
Posty: 3285
Rejestracja: 19 lut 2008, 15:03
Samochód: 2008 Jeep Compass Sport 2,4L
Skąd: Opole
Kontakt:

Re: Samodzielna wymiana oleju

Post autor: cezar62 »

RadAg! pisze:gdzie jest ten kurek
Z/28 pisze:klucz do kurka miski olejowej
:)
Jest:
2008 Jeep Compass Sport 2,4L

Były:
1996 Ford Taurus GL 3.0 V6
1995 Dodge Stratus SE 2.0 R4
2000 Chrysler PT Cruiser Touring Edition 2.0 R4
1995 Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8
2006 Jeep Grand Cherokee Limited WK Series 4.7 V8
2004 Ford Taurus SES 3.0 V6


piotrekzet

Re: Samodzielna wymiana oleju

Post autor: piotrekzet »

Hejka :)
Wszystko się zgadza jeśli chodzi o procedurę, mam tylko jedną uwagę jeśli chodzi o klucz do filtra. Testowałem różne i najlepszy - moim zdaniem - jest taki: http://www.moto-mix.pl/produkt/klucz-fi ... askowy.htm Pozostałe nie są złe, ich wadą jest tylko to, że jeśli jest kiepski dostęp to zsuwają się z filtra i ciężko nimi operować. Pamiętaj, że cała okolica bedzie mocno ciepła. Zazwyczaj zakładam rękawice spawalnicze do tej zabawy. Przyjmij założenie, że korek od spustu oleju spadnie ci do miski czu co tam podłożysz, nie próbuj "ratować" go za wszelka cenę bo możesz się poparzyć. Później wyłowisz go ręcznie lub magnesem. I jeszcze w kwestii dokręcania filtra - dokręć go mocno, ale tylko ręką. Z28 opisał tak trochę dwuznacznie, więc wolałem doprecyzować :)
W całej reszcie postępuj tak, jak napisał :)
Nie umiem powiedzieć w ilu samochodach wymieniałem olej, ale było tego kilkadziesiąt sztuk :)
Powodzenia :)

Awatar użytkownika

Topic author
RadAg!
Sheriff
Posty: 12244
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontakt:

Re: Samodzielna wymiana oleju

Post autor: RadAg! »

Moje pierwsze pytanie. Piotrek, gdzie byles jak ciebie nie bylo? :D

Klucz juz zamowilem ten z lancuszkiem bo najtanszy, gadalem z Hodikiem na GG, mowil ze uzyl takiego samego musial tylko skrecic kola zeby miec wiecej miejsca wokol filtra a my mamy prawie identyczne samochody. Hodik mowi zeby nowy filtr dokrecic kluczem a ty ze tylko reka... skad takie rozne techniki?
Były:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<


piotrekzet

Re: Samodzielna wymiana oleju

Post autor: piotrekzet »

RadAg! pisze:Moje pierwsze pytanie. Piotrek, gdzie byles jak ciebie nie bylo? :D

Klucz juz zamowilem ten z lancuszkiem bo najtanszy, gadalem z Hodikiem na GG, mowil ze uzyl takiego samego musial tylko skrecic kola zeby miec wiecej miejsca wokol filtra a my mamy prawie identyczne samochody. Hodik mowi zeby nowy filtr dokrecic kluczem a ty ze tylko reka... skad takie rozne techniki?
W odpowiedzi na pierwsze pytanie - nie mogę powiedzieć, bo musiałbym Cię zabić ;) Zasadniczo mam tyle roboty, że nie wiem w co najpierw ręce włożyć... Do tego zepsułem pompę wodną i nie mam kiedy się nią zająć - oprócz tego, że ją zdjąłem i urwałem przy tym trzy śruby to nic nie zrobiłem :shoot:

Klucz był tylko propozycją, ten opaskowy nakręcasz i z głowy, łańcuszkowy właśnie moze spadać - da się to opanować, tyle że trochę zabawy. Nie polecam dokręcania kluczem, bo przypuszczam, że kiedyś jeszcze będziesz chciał wymienić olej bez bluzgania na zapieczoną gumę uszczelniającą. Istnieje również ryzyko pogniecenia blachy filtra. Chyba, że kupisz klucz dynamometryczny i dokręcisz z odpowiednim momentem :P (Tak, to była złośliwość) ;)
Jak już wcześniej wspomniałem - wymieniłem kilkadziesiąt filtrów podczas swojej "przygody" w warsztacie samochodowym i tylko raz wspomniałem o przykręceniu filtra kluczem. Zjebka, którą wtedy dostałem wystarczyła mi na całe życie - od tego czasu dokręcam ręką, dość mocno. Nie zdarzyło się, żebym miał przeciek przy filtrze :)
Ale oczywiście prezentuję tylko swoją metodę - Twoja piaskownica i Twoje zabawki :) Rób jak uważasz i uważaj jak robisz ;)


Z/28
Posty: 439
Rejestracja: 18 sty 2011, 20:35
Samochód: 1991 Chevy Camaro Z/28, 1972 Chevy Chevelle
Skąd:

Re: Samodzielna wymiana oleju

Post autor: Z/28 »

Sorry że nie było to jasne ale moim zdaniem najlepiej dokęcić filtr ręką... jeżeli po całej wymiania, cieknie z niego olej to wtedy mozesz trosze mocniej dokręcic ale nie za mocno.
1972 Chevrolet Chevelle 350
1991 Chevrolet Camaro Z/28 305 TPI
2002 Fiat Punto Sporting 1.2
;)

Awatar użytkownika

cezar62
Posty: 3285
Rejestracja: 19 lut 2008, 15:03
Samochód: 2008 Jeep Compass Sport 2,4L
Skąd: Opole
Kontakt:

Re: Samodzielna wymiana oleju

Post autor: cezar62 »

To ja jeszcze dodam - też za późno - że stary filtr jest do wyrzucenia,
więc jak napisał już Michał - duży, ślusarski śrubokręt wbijasz w poprzek filtra
i kręcisz jak chcesz, nie martwiąc się o żadne specjalne klucze do odkręcania ;)
Jest:
2008 Jeep Compass Sport 2,4L

Były:
1996 Ford Taurus GL 3.0 V6
1995 Dodge Stratus SE 2.0 R4
2000 Chrysler PT Cruiser Touring Edition 2.0 R4
1995 Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8
2006 Jeep Grand Cherokee Limited WK Series 4.7 V8
2004 Ford Taurus SES 3.0 V6

Awatar użytkownika

Topic author
RadAg!
Sheriff
Posty: 12244
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontakt:

Re: Samodzielna wymiana oleju

Post autor: RadAg! »

Mialem wymieniac olej w weekend ale oczywiscie ceny na wyspie za oleje okazaly sie zdeczka niedorzeczne.... Za 4 litry Castrola 5W30 55 funtow i 15 funtow za litrowa butelke (potrzebuje niecale 5 litrow). To 7 dych :razz: Na ebayu za ten sam 4-litrowy baniak chca 33 funty. Lepiej, ale nikt nie wysyla na te zasrana wyspe (jak mnie to wkurza czasami). Poszedlem na calosc i zamowilem w opieoils.co.uk (naprawde maja spoko wybor, dobre ceny i wysylaja tanio na IoM) AMSOIL 5W30 za 60 funtow z wysylka. Nigdy nie mialem AMSOIL ale chlopaki na forum crownvic.net bardzo polecali AMSOIL, Redline, Royal Purple i Penzoil, ponoc bardzo dobre marki olejowe, bija na glowe mobile i castrole.
Zobaczymy co z tego wyjdzie :D

Jak zmienie olej w silniku (pewnie w przyszlym tygodniu dopiero) to pojde za ciosem i zmienie tez sam olej w skrzyni a potem w tylnym moscie... Garaz by sie przydal...
Były:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<

Awatar użytkownika

jadaniel
Posty: 1728
Rejestracja: 05 maja 2010, 19:22
Samochód: Merc ML W164 3.5 V6 2008
Skąd: Barwice - PL ; Peterborough - UK

Re: Samodzielna wymiana oleju

Post autor: jadaniel »

RadAg! pisze:[Zaraz zobacze co to ten Halfords na necie to sobie zamowie sciagacz do filtra.
tak przy okazji to na twojej wyspie niema sklepów halfords ;) bo dośc popularny skle w uk w każdej więkrzej dziuże go spodkalem :)
Daniel
ex Chevy Tahoe 5.3 V8 '02
ex Chevy Camaro Z28 LS1 5.7 V8 '99
ex Chevy Caprice 5.0 V8 '91


michal_5000
Posty: 450
Rejestracja: 06 lis 2006, 19:45
Skąd: Warszawa

Re: Samodzielna wymiana oleju

Post autor: michal_5000 »

Radek - ja właśnie "prawie zmieniałem" olej u siebie - tzn. kumpel zmieniał a ja stałem i patrzyłem. Ogólnie prawie wszystko tak jak napisał Michał, dodam jeszcze tylko dwie uwagi:
- pół godzinki wydaje mi się stanowczo za mało. My czekaliśmy ponad godzinę na samo spłynięcie oleju (nie wiem czy może to mieć związek z faktem że to DOHC - oleju wchodzi u mnie 7.5L);
- uważaj dokręcając korek spustowy po skończonej robocie (nie na pałę). U mnie ktoś nie uważał - i w efekcie miałem zerwany gwint w misce. Także poza wymianą oleju trzeba było ściągnąć michę, kupić narzędzia, rozwiercić otwór, nagwintować i wrzucić większy korek.

Co do jakości olejów - podobnie jak z gazem i akumulatorami - jest to szeroka i skomplikowana dziedzina wiedzy - i 99% osób wypowiadających się na forach nie ma o tym BLADEGO pojęcia (nie mówię że ja mam zajebiste, ale niemało o tym czytałem i przynajmniej wiem ile mi brakuje).
Najczęściej przeczytasz "rekomendacje" w stylu "Olej X jest najzajebistszy - ja używam już 2 (3, 4...) lata i bardzo sobię chwalę". Zawsze pytam delikwenta po czym poznaje że olej jest taki dobry (na węch, smak, słuch?) i skąd wie że inne nie są lepsze - ale to jak rzucanie grochem o ścianę :hah:

Ja po przeczytaniu tego do czego mogłem dotrzeć - zdecydowałem się na syntetyka Valvoline 0W40. Z mniej dostępnych w PL to Royal Purple jeszcze dobrze wypadał no i tradycyjnie Motul (choć w jakimś tam teście nie powalił).
Ale i tak mówimy teraz na poziomie marki, a powinniśmy oceniać raczej konkretne produkty (to że Mercedes W124 był niezniszczalny, nie znaczy, że inne też takie są).
'00 BMW 740i, cosmosschwarz
Ex: '96 BMW 740i, cosmosschwarz
Ex: '91 Mercedes-Benz 560 SEC, perlmuttgrau

ODPOWIEDZ