Zawór EGR
: 04 lut 2011, 17:11
Ciekawy tekst o zaworze EGR. Jeśli to prawda, co tu piszą to mój zawór już dawno nie istnieje
# W nowoczesnych samochodach stosuje się coraz więcej rozwiązań proekologicznych. Jednym z nich jest system recyrkulacji spalin, oznaczany skrótem EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculation), montowany w pojazdach
zasilanych zarówno benzyną, jak i olejem napędowym. W największym skrócie zasada działania układu polega na wprowadzeniu określonej ilości gazów wydechowych do komory spalania silnika (za pomocą specjalnego zaworu recyrkulacji), co znacząco obniża emisję szkodliwych substancji do atmosfery - głównie węglowodorów oraz tlenków azotu. Stosowanie systemu EGR pociąga jednak za sobą również niedogodności związane z koniecznością częstej wymiany zaworu recyrkulacji. Ten ostatni, ze względu na działanie m.in. agresywnych związków spalin, należy zastępować nowym średnio co dwa lata lub po przebiegu 50 tys. km.
#
#
#
#
Ćwierć lub połowa
Jaka ilość gazów wydechowych (spalin) może być z powrotem wprowadzana do silnika
? W przypadku pojazdów z jednostkami benzynowymi recyrkulacji podlega do 25 proc. objętości spalin o temperaturze ok. 600 st. C. (w zależności od typu silnika). Nawet dwukrotnie więcej gazów wydechowych może być natomiast wprowadzane z powrotem w silnikach wysokoprężnych. W dieslach wymagane jest jednak obniżenie temperatury “powracających” spalin – do ok. 400 st. C. W tym celu stosowana jest dodatkowa chłodnica gazów wydechowych. Za właściwe dawkowanie spalin odpowiedzialne są zawory recyrkulacji, wyposażone m.in. w czujnik temperatury. W przypadku bardziej zaawansowanych (stosowanych w nowych autach) stopień ich otwarcia reguluje zamontowany w nich silnik elektryczny, uruchamiany przez moduł sterujący jednostki napędowej samochodu
. W starszych typach zaworów regulacja odbywała się podciśnieniowo.
Na dwa sposoby
W większości samochodów wyposażonych w system EGR, stosuje się tzw. zewnętrzne układy recyrkulacji: spaliny z kolektora wydechowego kierowane są do układu ssącego, a następnie do komory spalania silnika. W niektórych typach aut można również spotkać inne rozwiązania. Wykorzystują one wewnętrzny obieg gazów wydechowych, poprzez pozostawienie ich części w komorze spalania jednostki napędowej. Jak to działa? Podczas jednego z suwów silnika (ssania), opóźnione jest zamknięcie zaworów wylotowych, przy jednocześnie otwartych dolotowych. Recyrkulacja taka jest jednak mniej skuteczna od zewnętrznej, a poza tym wymaga stosowania bardziej skomplikowanych układów rozrządu. Dlatego też wewnętrzne układy recyrkulacji spotyka się głównie w silnikach, których zadaniem jest utrzymanie wysokiej mocy.
Nagar i sadza
Najczęściej awarię układu recyrkulacji spalin powoduje zatkanie zaworu. Grzegorz Skorupa ze specjalistycznego warsztatu mechaniki pojazdowej G.M. Auto Serwis w Katowicach: – W czasie dłuższej eksploatacji zawory blokuje nagromadzony nagar lub osadzająca się sadza. Ta ostatnia jest szczególnie uciążliwa w silnikach wysokoprężnych: w skrajnych wypadkach może dojść do uszkodzenia elektrycznego silnika zaworu – wyjaśnia. Uszkodzenia układów recyrkulacji spalin powodują również nieszczelne przewody doprowadzające spaliny do komory spalania silnika. Kierujący pojazdem odbiera niedomagania zaworów EGR głównie poprzez nierówną pracę silnika, m.in. szarpanie podczas jazdy a także dymienie z układu wydechowego.
Wymienić, czy zaślepić?
Zablokowany zawór recyrkulacji można wymienić na nowy (w zależności od typu, cena nawet ponad tysiąc złotych) lub zlecić jego wyczyszczenie z nagromadzonych nagarów lub sadzy w specjalistycznym warsztacie (koszt ok. 200 zł). Fachowcy odradzają jednak regeneracji, głównie ze względu na krótkotrwałą poprawę parametrów jego pracy: w czasie eksploatacji zaworów EGR dochodzi bowiem również do trwałego zniszczenia ich wewnętrznych powierzchni, których nie da się naprawić. Warsztatowcy przestrzegają przed tzw. zaślepianiem przepływu spalin w samochodach (dyskusje na ten temat toczą się na wielu forach internetowych). Na czym to polega? Na zawór zakładana jest uszczelka blokująca recyrkulację spalin, przy pozostawieniu oprogramowania w celu uniknięcia zapisu błędów. – Zaślepianie przepływu spalin było dość często stosowane w starszych typach zaworów regulowanych podciśnieniowo – tłumaczy G. Skorupa. – W nowych generacjach zaworów odcięcie gazów wydechowych prowadzi do szybkiego uszkodzenia m.in. zamontowanych w nich silników. Należy również pamiętać, iż trwałe zaślepienie przepływu spalin może powodować niekontrolowany wzrost temperatur spalin w benzyniakach oraz wzrost emisji szkodliwych związków w dieslach.
# Bogdan Leszczorz, autocentrum.pl