Zawór EGR

Dział poświęcony zagadnieniom technicznym w samochodach. Mechanika i elektryka mają swoje miejsce. Poruszamy tutaj tematy dotyczące ogólnych zagadnień dotyczących wszystkich samochodów bez podziału na marki.
Regulamin forum
Prosimy o rzeczową dyskusję. Posty nie wnoszące nic do tematu będą usuwane lub przenoszone. Wątki dotyczące konkretnej marki lub modelu także będą przenoszone do działów tematycznych. To jest forum OGÓLNO-TECHNICZNE.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika

Topic author
KARLone
Posty: 3657
Rejestracja: 29 sty 2010, 12:07
Skąd: Górny Śląsk

Zawór EGR

Post autor: KARLone »

Ciekawy tekst o zaworze EGR. Jeśli to prawda, co tu piszą to mój zawór już dawno nie istnieje :P
# W nowoczesnych samochodach stosuje się coraz więcej rozwiązań proekologicznych. Jednym z nich jest system recyrkulacji spalin, oznaczany skrótem EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculation), montowany w pojazdach
zasilanych zarówno benzyną, jak i olejem napędowym. W największym skrócie zasada działania układu polega na wprowadzeniu określonej ilości gazów wydechowych do komory spalania silnika (za pomocą specjalnego zaworu recyrkulacji), co znacząco obniża emisję szkodliwych substancji do atmosfery - głównie węglowodorów oraz tlenków azotu. Stosowanie systemu EGR pociąga jednak za sobą również niedogodności związane z koniecznością częstej wymiany zaworu recyrkulacji. Ten ostatni, ze względu na działanie m.in. agresywnych związków spalin, należy zastępować nowym średnio co dwa lata lub po przebiegu 50 tys. km.
#
#
#
#

Ćwierć lub połowa

Jaka ilość gazów wydechowych (spalin) może być z powrotem wprowadzana do silnika
? W przypadku pojazdów z jednostkami benzynowymi recyrkulacji podlega do 25 proc. objętości spalin o temperaturze ok. 600 st. C. (w zależności od typu silnika). Nawet dwukrotnie więcej gazów wydechowych może być natomiast wprowadzane z powrotem w silnikach wysokoprężnych. W dieslach wymagane jest jednak obniżenie temperatury “powracających” spalin – do ok. 400 st. C. W tym celu stosowana jest dodatkowa chłodnica gazów wydechowych. Za właściwe dawkowanie spalin odpowiedzialne są zawory recyrkulacji, wyposażone m.in. w czujnik temperatury. W przypadku bardziej zaawansowanych (stosowanych w nowych autach) stopień ich otwarcia reguluje zamontowany w nich silnik elektryczny, uruchamiany przez moduł sterujący jednostki napędowej samochodu
. W starszych typach zaworów regulacja odbywała się podciśnieniowo.

Na dwa sposoby

W większości samochodów wyposażonych w system EGR, stosuje się tzw. zewnętrzne układy recyrkulacji: spaliny z kolektora wydechowego kierowane są do układu ssącego, a następnie do komory spalania silnika. W niektórych typach aut można również spotkać inne rozwiązania. Wykorzystują one wewnętrzny obieg gazów wydechowych, poprzez pozostawienie ich części w komorze spalania jednostki napędowej. Jak to działa? Podczas jednego z suwów silnika (ssania), opóźnione jest zamknięcie zaworów wylotowych, przy jednocześnie otwartych dolotowych. Recyrkulacja taka jest jednak mniej skuteczna od zewnętrznej, a poza tym wymaga stosowania bardziej skomplikowanych układów rozrządu. Dlatego też wewnętrzne układy recyrkulacji spotyka się głównie w silnikach, których zadaniem jest utrzymanie wysokiej mocy.

Nagar i sadza

Najczęściej awarię układu recyrkulacji spalin powoduje zatkanie zaworu. Grzegorz Skorupa ze specjalistycznego warsztatu mechaniki pojazdowej G.M. Auto Serwis w Katowicach: – W czasie dłuższej eksploatacji zawory blokuje nagromadzony nagar lub osadzająca się sadza. Ta ostatnia jest szczególnie uciążliwa w silnikach wysokoprężnych: w skrajnych wypadkach może dojść do uszkodzenia elektrycznego silnika zaworu – wyjaśnia. Uszkodzenia układów recyrkulacji spalin powodują również nieszczelne przewody doprowadzające spaliny do komory spalania silnika. Kierujący pojazdem odbiera niedomagania zaworów EGR głównie poprzez nierówną pracę silnika, m.in. szarpanie podczas jazdy a także dymienie z układu wydechowego.

Wymienić, czy zaślepić?

Zablokowany zawór recyrkulacji można wymienić na nowy (w zależności od typu, cena nawet ponad tysiąc złotych) lub zlecić jego wyczyszczenie z nagromadzonych nagarów lub sadzy w specjalistycznym warsztacie (koszt ok. 200 zł). Fachowcy odradzają jednak regeneracji, głównie ze względu na krótkotrwałą poprawę parametrów jego pracy: w czasie eksploatacji zaworów EGR dochodzi bowiem również do trwałego zniszczenia ich wewnętrznych powierzchni, których nie da się naprawić. Warsztatowcy przestrzegają przed tzw. zaślepianiem przepływu spalin w samochodach (dyskusje na ten temat toczą się na wielu forach internetowych). Na czym to polega? Na zawór zakładana jest uszczelka blokująca recyrkulację spalin, przy pozostawieniu oprogramowania w celu uniknięcia zapisu błędów. – Zaślepianie przepływu spalin było dość często stosowane w starszych typach zaworów regulowanych podciśnieniowo – tłumaczy G. Skorupa. – W nowych generacjach zaworów odcięcie gazów wydechowych prowadzi do szybkiego uszkodzenia m.in. zamontowanych w nich silników. Należy również pamiętać, iż trwałe zaślepienie przepływu spalin może powodować niekontrolowany wzrost temperatur spalin w benzyniakach oraz wzrost emisji szkodliwych związków w dieslach.
# Bogdan Leszczorz, autocentrum.pl


kurczak
Posty: 404
Rejestracja: 18 sie 2010, 19:02
Skąd:

Re: Zawór EGR

Post autor: kurczak »

I faktycznie tak jest ze zwalonym zaworem EGR z silnikiem dzieją się niezłe cyrki. Wyobraźcie sobie że nawet niektórzy diagności na stacjach obsługi nie ma pojęcia że takie coś istnieje i z reguły obstawiają problem z gaźnikiem. Wiele osób próbowała wyłączyć to z pracy jednak to nie takie proste o ile w starych auta to kwestia podciśnień (np T/A 77-78-79) o tyle w nowszych (Camaro & Firebird 3-gen) trzeba by było dobrać się do komputera żeby nie załączał EGRA. Ludzie robią też tak że wyciągają kabel od selenoidu EGRa a potem o dziwno SES na tablicy to norma.

Awatar użytkownika

RadAg!
Sheriff
Posty: 12237
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontakt:

Re: Zawór EGR

Post autor: RadAg! »

Ja nie lubie kobinowania. Komputer mi wywalal bledy wlasnie systemu EGR. Wymienilem zawor (robota na 15 minut) i mam spokoj a silnik sobie oddycha swiezymi spalinkami :D Nie wiem jak ten kawalek blaszanego grzybka moze kosztowac az 1000zl :razz: Do Vica kosztuje ok 30-40 $.
Były:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<


Alexander25

Re: Zawór EGR

Post autor: Alexander25 »

Do SHO 220zl z clem i przesylka do pl kupilem:D

Awatar użytkownika

Topic author
KARLone
Posty: 3657
Rejestracja: 29 sty 2010, 12:07
Skąd: Górny Śląsk

Re: Zawór EGR

Post autor: KARLone »

mnie też trochę zszokowały ceny tego wynalazku, które są przytaczane w tym tekscie. zaciekawiło mnie natomiast to, że zawór EGR trzeba wymieniać co 50 tys km hyhy u mnie ostatnio mogło się to stać i 150 tys km temu :P Nie mam pojęcia czy ten zawór jeszcze działa, nie widzę jakiś negatywnych skutków czy błędów na kompie.


Alexander25

Re: Zawór EGR

Post autor: Alexander25 »

W autach z silnikem V6 i japonskimi silnikami co 100tys km w amerykancach zwyklych co 200-300 w V8rwd forda nawet co 500tys Jak jezdzisz na benzynie z dodatkami bio jak w PL to co100tys trzeba bedzie


kurczak
Posty: 404
Rejestracja: 18 sie 2010, 19:02
Skąd:

Re: Zawór EGR

Post autor: kurczak »

KARLone pisze:mnie też trochę zszokowały ceny tego wynalazku, które są przytaczane w tym tekscie. zaciekawiło mnie natomiast to, że zawór EGR trzeba wymieniać co 50 tys km hyhy u mnie ostatnio mogło się to stać i 150 tys km temu :P Nie mam pojęcia czy ten zawór jeszcze działa, nie widzę jakiś negatywnych skutków czy błędów na kompie.

żeby tu ustalić trzeba zapodać auta na analizator spalin gdzie sprawdza się spaliny w różnych zakresach spalin.


Alexander25

Re: Zawór EGR

Post autor: Alexander25 »

U mnie wsho jest glupio bo jak nie cisne go to jest ok a jak dodaje wiecej gazu gdy jest wiecej spalin z wydechu leci to zaczyna mrygac na trasie sie wogole potrafi nie zapalic. Sondy powymienialem:) jedna byla przetarta ale juz EGR zostal do wymiany


kurczak
Posty: 404
Rejestracja: 18 sie 2010, 19:02
Skąd:

Re: Zawór EGR

Post autor: kurczak »

W większości przypadków EGR jest rozbieralny a już na pewno w okolicy zaworu. Miałem taki przypadek w 3-genie że faktycznie był nieszczelny. Ale nic trudnego odkręciłem na gorąco sam zawór od membrany i dorobiłem sobie trzpień i rurkę z kołnierzem na tokarce z miedzi. Śmiga do dziś wiadomo warunek musi być taki że cała reszta musi być sprawna.


Alexander25

Re: Zawór EGR

Post autor: Alexander25 »

no jasne przeciez kazdy ma tokarke i rurki miedzane w domu:D


kurczak
Posty: 404
Rejestracja: 18 sie 2010, 19:02
Skąd:

Re: Zawór EGR

Post autor: kurczak »

No jasne tokarki nie miałem na szczęście mój znajomy ma a miedź kupiłem mały walec miedziany 20 zł. Dałem jasno do zrozumienia że jak jest możliwość zrobienia to można zrobić :)

ODPOWIEDZ