# W nowoczesnych samochodach stosuje się coraz więcej rozwiązań proekologicznych. Jednym z nich jest system recyrkulacji spalin, oznaczany skrótem EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculation), montowany w pojazdach
zasilanych zarówno benzyną, jak i olejem napędowym. W największym skrócie zasada działania układu polega na wprowadzeniu określonej ilości gazów wydechowych do komory spalania silnika (za pomocą specjalnego zaworu recyrkulacji), co znacząco obniża emisję szkodliwych substancji do atmosfery - głównie węglowodorów oraz tlenków azotu. Stosowanie systemu EGR pociąga jednak za sobą również niedogodności związane z koniecznością częstej wymiany zaworu recyrkulacji. Ten ostatni, ze względu na działanie m.in. agresywnych związków spalin, należy zastępować nowym średnio co dwa lata lub po przebiegu 50 tys. km.
#
#
#
#
Ćwierć lub połowa
Jaka ilość gazów wydechowych (spalin) może być z powrotem wprowadzana do silnika
? W przypadku pojazdów z jednostkami benzynowymi recyrkulacji podlega do 25 proc. objętości spalin o temperaturze ok. 600 st. C. (w zależności od typu silnika). Nawet dwukrotnie więcej gazów wydechowych może być natomiast wprowadzane z powrotem w silnikach wysokoprężnych. W dieslach wymagane jest jednak obniżenie temperatury “powracających” spalin – do ok. 400 st. C. W tym celu stosowana jest dodatkowa chłodnica gazów wydechowych. Za właściwe dawkowanie spalin odpowiedzialne są zawory recyrkulacji, wyposażone m.in. w czujnik temperatury. W przypadku bardziej zaawansowanych (stosowanych w nowych autach) stopień ich otwarcia reguluje zamontowany w nich silnik elektryczny, uruchamiany przez moduł sterujący jednostki napędowej samochodu
. W starszych typach zaworów regulacja odbywała się podciśnieniowo.
Na dwa sposoby
W większości samochodów wyposażonych w system EGR, stosuje się tzw. zewnętrzne układy recyrkulacji: spaliny z kolektora wydechowego kierowane są do układu ssącego, a następnie do komory spalania silnika. W niektórych typach aut można również spotkać inne rozwiązania. Wykorzystują one wewnętrzny obieg gazów wydechowych, poprzez pozostawienie ich części w komorze spalania jednostki napędowej. Jak to działa? Podczas jednego z suwów silnika (ssania), opóźnione jest zamknięcie zaworów wylotowych, przy jednocześnie otwartych dolotowych. Recyrkulacja taka jest jednak mniej skuteczna od zewnętrznej, a poza tym wymaga stosowania bardziej skomplikowanych układów rozrządu. Dlatego też wewnętrzne układy recyrkulacji spotyka się głównie w silnikach, których zadaniem jest utrzymanie wysokiej mocy.
Nagar i sadza
Najczęściej awarię układu recyrkulacji spalin powoduje zatkanie zaworu. Grzegorz Skorupa ze specjalistycznego warsztatu mechaniki pojazdowej G.M. Auto Serwis w Katowicach: – W czasie dłuższej eksploatacji zawory blokuje nagromadzony nagar lub osadzająca się sadza. Ta ostatnia jest szczególnie uciążliwa w silnikach wysokoprężnych: w skrajnych wypadkach może dojść do uszkodzenia elektrycznego silnika zaworu – wyjaśnia. Uszkodzenia układów recyrkulacji spalin powodują również nieszczelne przewody doprowadzające spaliny do komory spalania silnika. Kierujący pojazdem odbiera niedomagania zaworów EGR głównie poprzez nierówną pracę silnika, m.in. szarpanie podczas jazdy a także dymienie z układu wydechowego.
Wymienić, czy zaślepić?
Zablokowany zawór recyrkulacji można wymienić na nowy (w zależności od typu, cena nawet ponad tysiąc złotych) lub zlecić jego wyczyszczenie z nagromadzonych nagarów lub sadzy w specjalistycznym warsztacie (koszt ok. 200 zł). Fachowcy odradzają jednak regeneracji, głównie ze względu na krótkotrwałą poprawę parametrów jego pracy: w czasie eksploatacji zaworów EGR dochodzi bowiem również do trwałego zniszczenia ich wewnętrznych powierzchni, których nie da się naprawić. Warsztatowcy przestrzegają przed tzw. zaślepianiem przepływu spalin w samochodach (dyskusje na ten temat toczą się na wielu forach internetowych). Na czym to polega? Na zawór zakładana jest uszczelka blokująca recyrkulację spalin, przy pozostawieniu oprogramowania w celu uniknięcia zapisu błędów. – Zaślepianie przepływu spalin było dość często stosowane w starszych typach zaworów regulowanych podciśnieniowo – tłumaczy G. Skorupa. – W nowych generacjach zaworów odcięcie gazów wydechowych prowadzi do szybkiego uszkodzenia m.in. zamontowanych w nich silników. Należy również pamiętać, iż trwałe zaślepienie przepływu spalin może powodować niekontrolowany wzrost temperatur spalin w benzyniakach oraz wzrost emisji szkodliwych związków w dieslach.
# Bogdan Leszczorz, autocentrum.pl
Zawór EGR
Regulamin forum
Prosimy o rzeczową dyskusję. Posty nie wnoszące nic do tematu będą usuwane lub przenoszone. Wątki dotyczące konkretnej marki lub modelu także będą przenoszone do działów tematycznych. To jest forum OGÓLNO-TECHNICZNE.
Prosimy o rzeczową dyskusję. Posty nie wnoszące nic do tematu będą usuwane lub przenoszone. Wątki dotyczące konkretnej marki lub modelu także będą przenoszone do działów tematycznych. To jest forum OGÓLNO-TECHNICZNE.
-
Topic author - Posty: 3657
- Rejestracja: 29 sty 2010, 12:07
- Skąd: Górny Śląsk
Zawór EGR
Ciekawy tekst o zaworze EGR. Jeśli to prawda, co tu piszą to mój zawór już dawno nie istnieje
-
- Posty: 404
- Rejestracja: 18 sie 2010, 19:02
- Skąd:
Re: Zawór EGR
I faktycznie tak jest ze zwalonym zaworem EGR z silnikiem dzieją się niezłe cyrki. Wyobraźcie sobie że nawet niektórzy diagności na stacjach obsługi nie ma pojęcia że takie coś istnieje i z reguły obstawiają problem z gaźnikiem. Wiele osób próbowała wyłączyć to z pracy jednak to nie takie proste o ile w starych auta to kwestia podciśnień (np T/A 77-78-79) o tyle w nowszych (Camaro & Firebird 3-gen) trzeba by było dobrać się do komputera żeby nie załączał EGRA. Ludzie robią też tak że wyciągają kabel od selenoidu EGRa a potem o dziwno SES na tablicy to norma.
-
- Sheriff
- Posty: 12237
- Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
- Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
- Skąd:
- Kontakt:
Re: Zawór EGR
Ja nie lubie kobinowania. Komputer mi wywalal bledy wlasnie systemu EGR. Wymienilem zawor (robota na 15 minut) i mam spokoj a silnik sobie oddycha swiezymi spalinkami Nie wiem jak ten kawalek blaszanego grzybka moze kosztowac az 1000zl Do Vica kosztuje ok 30-40 $.
Były:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<
-
Topic author - Posty: 3657
- Rejestracja: 29 sty 2010, 12:07
- Skąd: Górny Śląsk
Re: Zawór EGR
mnie też trochę zszokowały ceny tego wynalazku, które są przytaczane w tym tekscie. zaciekawiło mnie natomiast to, że zawór EGR trzeba wymieniać co 50 tys km hyhy u mnie ostatnio mogło się to stać i 150 tys km temu Nie mam pojęcia czy ten zawór jeszcze działa, nie widzę jakiś negatywnych skutków czy błędów na kompie.
Re: Zawór EGR
W autach z silnikem V6 i japonskimi silnikami co 100tys km w amerykancach zwyklych co 200-300 w V8rwd forda nawet co 500tys Jak jezdzisz na benzynie z dodatkami bio jak w PL to co100tys trzeba bedzie
-
- Posty: 404
- Rejestracja: 18 sie 2010, 19:02
- Skąd:
Re: Zawór EGR
KARLone pisze:mnie też trochę zszokowały ceny tego wynalazku, które są przytaczane w tym tekscie. zaciekawiło mnie natomiast to, że zawór EGR trzeba wymieniać co 50 tys km hyhy u mnie ostatnio mogło się to stać i 150 tys km temu Nie mam pojęcia czy ten zawór jeszcze działa, nie widzę jakiś negatywnych skutków czy błędów na kompie.
żeby tu ustalić trzeba zapodać auta na analizator spalin gdzie sprawdza się spaliny w różnych zakresach spalin.
Re: Zawór EGR
U mnie wsho jest glupio bo jak nie cisne go to jest ok a jak dodaje wiecej gazu gdy jest wiecej spalin z wydechu leci to zaczyna mrygac na trasie sie wogole potrafi nie zapalic. Sondy powymienialem:) jedna byla przetarta ale juz EGR zostal do wymiany
-
- Posty: 404
- Rejestracja: 18 sie 2010, 19:02
- Skąd:
Re: Zawór EGR
W większości przypadków EGR jest rozbieralny a już na pewno w okolicy zaworu. Miałem taki przypadek w 3-genie że faktycznie był nieszczelny. Ale nic trudnego odkręciłem na gorąco sam zawór od membrany i dorobiłem sobie trzpień i rurkę z kołnierzem na tokarce z miedzi. Śmiga do dziś wiadomo warunek musi być taki że cała reszta musi być sprawna.
-
- Posty: 404
- Rejestracja: 18 sie 2010, 19:02
- Skąd:
Re: Zawór EGR
No jasne tokarki nie miałem na szczęście mój znajomy ma a miedź kupiłem mały walec miedziany 20 zł. Dałem jasno do zrozumienia że jak jest możliwość zrobienia to można zrobić