Wymiana przekladni kierowniczej - z czym to sie je?

Dział poświęcony zagadnieniom technicznym w samochodach. Mechanika i elektryka mają swoje miejsce. Poruszamy tutaj tematy dotyczące ogólnych zagadnień dotyczących wszystkich samochodów bez podziału na marki.
Regulamin forum
Prosimy o rzeczową dyskusję. Posty nie wnoszące nic do tematu będą usuwane lub przenoszone. Wątki dotyczące konkretnej marki lub modelu także będą przenoszone do działów tematycznych. To jest forum OGÓLNO-TECHNICZNE.
Awatar użytkownika

Topic author
RadAg!
Sheriff
Posty: 12237
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontakt:

Wymiana przekladni kierowniczej - z czym to sie je?

Post autor: RadAg! »

Hejka. Mam pytanie natury technicznej. W zwiazku z koniecznoscia wymiany przekladni kierowniczej, jako ze aktualna ma dosc duzy luz nabylem nowa sztuke droga kupna. Mialem auto oddac do serwisu zeby ja zalozyli ale rozwazam samodzielna wymiane jako ze sprawa wydaje sie prosta.

Mam jakis tam zestaw nasadek i kluczy plaskich, mlotek i wkretaki :D

Po kolei wiec:
1. Odkrecic kolumne kierownicy od przekladni, jedna sruba
2. Odkrecic 2 metalowe przewody z przekladni bo to uklad ze wspomaganiem
3. Odkrecic tzw pitman arm od drazkow kierowniczych (a raczej tego lacznika co jest pomiedzy nimi)
4. Odkrecic przekladnie od ramy (3 sruby)
5. Zdjac przekladnie (schodzi razem z pitman armem na niej osadzonym)
6. Przykrecic do ramy nowa przekladnie z osadzonym juz pitman armem (mam nowy zeby sie nie meczyc ze sciaganiem starego)
7. Przykrecic przewody, pitman i kolumne i zalac nowym plynem-olejem

Wiem, ze musze wycentrowac przekladnie przed zalozeniem, miec wyprostowane kola i kierownice najlepiej zablokowana w pozycji centralnej aby po zalozeniu auto jechalo prosto jak kierownica jest prosto, oczywiscie drobne poprawki mozna potem zrobic ale generalnie chodzi o zasade zeby kierownica krecila sie tyle samo i w lewo i w prawo.

Moj plan jest taki zeby zasprayowac wszystko WD40 na noc a potem sprobowac poluzowac wszystkie potrzebne sruby i nakretki. Jezeli z jakac nie bede mogl sobie dac rady sprobuje cos wymyslic a jak sie nie uda to dokrece wszystko z powrotem i pojade z tym jednak do warsztatu. Najbardziej sie martwie o mocowanie do ramy (3 sruby - czy dam rade je odkrecic) no i przewody hydrauliczne - czy uda mi sie je odkrecic bez uszkodzenia tak abym mogl bez problemu wkrecic je w nowa przekladnie...

Mam wg was podjac to wyzwanie czy nie ma sensu?
Były:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<

Awatar użytkownika

grusiak
Posty: 690
Rejestracja: 25 paź 2010, 21:52
Skąd: Sulejówek k/Wawy

Re: Wymiana przekladni kierowniczej - z czym to sie je?

Post autor: grusiak »

Przy wymianie oleju, to będzie prawdziwe wyzwanie ;)
A nie chcesz najpierw starej wyregulować? Z pewnością ma gdzieś śrubę regulacyjną na tzw kamieniu. Wystarczy wkręcić ją z pół lub jeden pełen obrót i powinien luz się zmniejszyć. Sprawdź. Jeśli się uda, nie musisz wymieniać. Ważne, żeby nie wkręcić za dużo, później sprawdzić, czy jest mały luz (powinien być) oraz czy nie nadwyręża przy pracy to pompy wspomagania.
Jeszcze jedno. Kto i jak sprawdzał, że przekładnia ma luz i za duży? Jeśli na wyłączonym silniku, zawsze luz będzie.
http://www.grusgarage.pl
detroitiron.pl/forum

Awatar użytkownika

Topic author
RadAg!
Sheriff
Posty: 12237
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontakt:

Re: Wymiana przekladni kierowniczej - z czym to sie je?

Post autor: RadAg! »

Przekladnie regulowalem wielokrotnie, ma luzy, sprawdzalem na wlaczonym i wylaczonym :) Osiagnalem kompromis miedzy luzem a "ciasnoscia" ale to i tak mnie meczy bo nie moge wchodzic w luki przy 80 mph bo nie mam dobrego czucia kierownicy :D .
Grusiak dzieki za checi ale nie ma co ratowac starej, tym bardziej ze nowa czeka na montaz. Kasa juz wydana wiec skupmy sie na montazu przekladni :)
Były:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<

Awatar użytkownika

grusiak
Posty: 690
Rejestracja: 25 paź 2010, 21:52
Skąd: Sulejówek k/Wawy

Re: Wymiana przekladni kierowniczej - z czym to sie je?

Post autor: grusiak »

W takim razie tak jak napisałeś. Koła na wprost, zdejmujesz drążek kierowniczy z ramienia przekładni, nową przekładnie ustawiasz na środek i montujesz :) Nawet zbieżności nie musisz roić ;)
Nie wiem jak jest w CV, ale w Caprice przekładnia jest przykręcona naprawdę sporymi i trudnymi do odkręcenia śrubami :)
Powodzenia !
http://www.grusgarage.pl
detroitiron.pl/forum

Awatar użytkownika

Topic author
RadAg!
Sheriff
Posty: 12237
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontakt:

Re: Wymiana przekladni kierowniczej - z czym to sie je?

Post autor: RadAg! »

grusiak pisze: Nie wiem jak jest w CV, ale w Caprice przekładnia jest przykręcona naprawdę sporymi i trudnymi do odkręcenia śrubami :)
Powodzenia !

No boje sie ze w CV tez.... Jeszcze nie wiem czy zrobie to sam czy nie.... :?
Były:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<

Awatar użytkownika

grusiak
Posty: 690
Rejestracja: 25 paź 2010, 21:52
Skąd: Sulejówek k/Wawy

Re: Wymiana przekladni kierowniczej - z czym to sie je?

Post autor: grusiak »

RadAg! pisze:No boje sie ze w CV tez.... Jeszcze nie wiem czy zrobie to sam czy nie.... :?
Z autozone.com
Should excessive steering lash be encountered, a meshload adjustment may be required. Adjust the total-over-center position load to eliminate excessive lash between the sector and rack teeth as follows:

1. Disconnect the pitman arm from the sector shaft.
2. Disconnect the fluid return line at the reservoir. Cap the reservoir return line pipe.
3. Place the end of the return line in a clean container and turn the steering wheel from left stop to right stop several times to discharge the fluid from the gear.
4. Turn the steering wheel to 45 degrees from the left stop.
5. Using an inch pound torque wrench on the steering wheel nut, determine the torque required to rotate the shaft slowly approximately 1 / 4 turn from the 45 degree position. If equipped with tilt column, place the steering wheel in the center tilt position.
6. Turn the steering wheel back to center and determine the torque required to rotate the shaft back and forth across the center position. If the reading is not to specification, loosen the nut and turn the adjuster screw until the reading is to specification. Tighten the wheel nut while holding the screw in place.
7. Check the readings and replace the pitman arm and steering wheel hub cover.
8. Connect the fluid return line to the reservoir and fill the reservoir. Check the belt tension and adjust, if necessary.

Obrazek

REMOVAL & INSTALLATION
1. Disconnect the negative battery cable.
2. Remove the stone shield.
3. Tag the pressure and return lines so they may be reassembled in their original positions.
4. Disconnect the pressure and return lines from the steering gear. Plug the lines and ports in the gear to prevent the entry of dirt.
5. Remove the clamp bolts retaining the flexible coupling to the steering gear.
6. Raise and safely support the vehicle.
7. Remove the nut from the sector shaft.
8. Remove the pitman arm from the sector shaft with a suitable pitman arm removal tool. Remove the tool from the pitman arm.
WARNING
Do not damage the seals and/or gear housing. Do not use a non-approved tool such as a pickle fork.
9. Support the steering gear and remove the steering gear retaining bolts.
10. Work the gear free of the flex coupling and remove the gear.
11. If the flex coupling did not come off with the gear, lift it off the shaft.
To install:
12. Turn the steering wheel to the straight-ahead position.
Obrazek
13. Center the steering gear input shaft with the indexing flat facing downward on 1989-91 vehicles. On 1992-98 vehicles, center the steering gear input shaft with the centerline of the 2 indexing flats at 4 o'clock.
14. Slide the steering gear input shaft into the flex coupling and into place on the frame side rail. Install the retaining bolts and tighten to 50-65 ft. lbs. (68-88 Nm).
15. Make sure the wheels are in the straight-ahead position. Install the pitman arm on the sector shaft and install the lockwasher and nut. Tighten the nut to 233-250 ft. lbs. (316-338 Nm).
16. Move the flex coupling into place on the steering gear input shaft. Install the retaining bolt and tighten to 20-30 ft. lbs. (27-41 Nm).
17. Connect the pressure and return lines to the steering gear and tighten the lines. Fill the reservoir and turn the steering wheel from stop-to-stop to distribute the fluid. Check the fluid level and add fluid, if necessary.
18. Start the engine and turn the steering wheel from left to right.
19. Check for leaks.
20. Install the stone shield.
http://www.grusgarage.pl
detroitiron.pl/forum

Awatar użytkownika

Topic author
RadAg!
Sheriff
Posty: 12237
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontakt:

Re: Wymiana przekladni kierowniczej - z czym to sie je?

Post autor: RadAg! »

Dzieki Grusiak, mam to samo w serwisowce Forda :D
Były:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<

Awatar użytkownika

KARLone
Posty: 3657
Rejestracja: 29 sty 2010, 12:07
Skąd: Górny Śląsk

Re: Wymiana przekladni kierowniczej - z czym to sie je?

Post autor: KARLone »

Radek, mimo, że wymieniłem ostatnio przekładnię to ci nie pomogę. U mnie to robił warsztat ale nic nie mówili że jakieś trudności były. Tzn. może jedna, krzyżak na kolumnie był uszkodzony i to musiałem dać do naprawy gościowi od kardanów. Poza tym poszło gładko, tak jak piszesz, nowy pitman to dobre rozwiązanie, zaoszczędzisz czas, siły i nerwy.

Awatar użytkownika

Topic author
RadAg!
Sheriff
Posty: 12237
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontakt:

Re: Wymiana przekladni kierowniczej - z czym to sie je?

Post autor: RadAg! »

Generalnie kwestia jest dosc prosta jednak boje sie ze po prostu utkne przy odkrecaniu przewodow lub przekladni od ramy.

Mozesz Karol zobaczyc u siebie czy te przewody od wspomagania co ida do przekladni masz ze starymi koncowkami czy cos masz nowego zaimplementowanego? Chodzi mi o to ze jak masz stare koncowki to znaczy ze raczej nie ma problemu zeby je odkrecic od przekladni i wkrecic w nowa. Boje sie ze sa jakies deligatne i sie rozleca albo gwint sie zerwie...
Były:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<

Awatar użytkownika

grusiak
Posty: 690
Rejestracja: 25 paź 2010, 21:52
Skąd: Sulejówek k/Wawy

Re: Wymiana przekladni kierowniczej - z czym to sie je?

Post autor: grusiak »

RadAg! pisze:Dzieki Grusiak, mam to samo w serwisowce Forda :D
A teraz mogą skorzystać wszyscy ;)
http://www.grusgarage.pl
detroitiron.pl/forum

Awatar użytkownika

Topic author
RadAg!
Sheriff
Posty: 12237
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontakt:

Re: Wymiana przekladni kierowniczej - z czym to sie je?

Post autor: RadAg! »

grusiak pisze:
RadAg! pisze:Dzieki Grusiak, mam to samo w serwisowce Forda :D
A teraz mogą skorzystać wszyscy ;)
Masz absolutna racje, zakladajac ze wszyscy rozumieja angielski :D
Były:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<

Awatar użytkownika

grusiak
Posty: 690
Rejestracja: 25 paź 2010, 21:52
Skąd: Sulejówek k/Wawy

Re: Wymiana przekladni kierowniczej - z czym to sie je?

Post autor: grusiak »

RadAg! pisze:Generalnie kwestia jest dosc prosta jednak boje sie ze po prostu utkne przy odkrecaniu przewodow
Zdecydowanie masz rację, zenie chcesz się zabierać za to. Przewody elastyczne maja końcówki takie jak przewody hamulcowe i trzeba mieć kluczyk płasko-oczkowy do tego.
http://www.grusgarage.pl
detroitiron.pl/forum

Awatar użytkownika

KARLone
Posty: 3657
Rejestracja: 29 sty 2010, 12:07
Skąd: Górny Śląsk

Re: Wymiana przekladni kierowniczej - z czym to sie je?

Post autor: KARLone »

RadAg! pisze:Generalnie kwestia jest dosc prosta jednak boje sie ze po prostu utkne przy odkrecaniu przewodow lub przekladni od ramy.

Mozesz Karol zobaczyc u siebie czy te przewody od wspomagania co ida do przekladni masz ze starymi koncowkami czy cos masz nowego zaimplementowanego? Chodzi mi o to ze jak masz stare koncowki to znaczy ze raczej nie ma problemu zeby je odkrecic od przekladni i wkrecic w nowa. Boje sie ze sa jakies deligatne i sie rozleca albo gwint sie zerwie...
teraz sobie przypominam, przy zmianie przekładni wymieniłem też pompę wspomagania i przewody, bałem się, że stare są zaruściałe albo w ogóle popękają, a syfek ze starej pompy dostanie się do nowej przekładni. Musiało to być tanie skoro zdecydowałem się na zmianę całości.

Awatar użytkownika

Topic author
RadAg!
Sheriff
Posty: 12237
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontakt:

Re: Wymiana przekladni kierowniczej - z czym to sie je?

Post autor: RadAg! »

A przewody Karlone kupiles na rockauto czy ci dorabiali?
Były:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<

Awatar użytkownika

KARLone
Posty: 3657
Rejestracja: 29 sty 2010, 12:07
Skąd: Górny Śląsk

Re: Wymiana przekladni kierowniczej - z czym to sie je?

Post autor: KARLone »

kupiłem wszystko na RA. Z tego co pamiętam to pompę jeszcze odesłałem i dostałem zwrot za core.

ODPOWIEDZ