mówiąc krótko amerykańskie normy przyjęto w EU, zatem olej spełniający SAE w USA spełnia je też w EU, Japonii, RPA i Antarktydzie. Zamiast powielać kolejne bzdury na ten temat poczytajcie coś innego niż fora.Jakość dostępnych na naszym rynku olejów określana jest w oparciu o amerykańską klasyfikację API ( opracowaną przez Amerykański Instytut Naftowy - API we współpracy ze Stowarzyszeniem Inżynierów Samochodowych - SAE i Amerykańskim Stowarzyszeniem d/s Badań i Materiałów - ASTM) uzupełnioną w latach dziewięćdziesiątych przez klasyfikację ILSAC (Międzynarodowy Komitet Normalizacji i Atestacji Środków Smarowych, w skład którego wchodzi Amerykańskie- (AAMA) i Japońskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (JAMA) oraz o klasyfikację europejską opracowaną przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów - ACEA we współpracy z Europejską Koordynacją d/s Rozwoju Metod Badania Paliw Olejów i Płynów Eksploatacyjnych Stosowanych w transporcie - CEC
Jaki olej silnikowy? Nasze doświadczenia
Regulamin forum
Prosimy o rzeczową dyskusję. Posty nie wnoszące nic do tematu będą usuwane lub przenoszone. Wątki dotyczące konkretnej marki lub modelu także będą przenoszone do działów tematycznych. To jest forum OGÓLNO-TECHNICZNE.
Prosimy o rzeczową dyskusję. Posty nie wnoszące nic do tematu będą usuwane lub przenoszone. Wątki dotyczące konkretnej marki lub modelu także będą przenoszone do działów tematycznych. To jest forum OGÓLNO-TECHNICZNE.
-
- Posty: 3658
- Rejestracja: 29 sty 2010, 12:07
- Skąd: Górny Śląsk
Re: Pytanie o olej !
koledzy, nie wiem czy macie problemy z czytaniem, czy może ze zrozumiem tekstu.
-
- Posty: 3056
- Rejestracja: 28 lip 2010, 19:04
- Samochód: brak amcara
- Skąd: Bierutów, dolnośląskie/opolskie
Re: Pytanie o olej !
Miałem Petro Canade w Babci - było super. Tym bardziej, że przeszedłem z 15W40 Lotos na 5W30 Petro Canada.RadAg! pisze:Michal, ja szukam u siebie w UK teraz oleju mineralnego lub polsyntetyka. Czy Petrocanada to dobra marka?
U nas jest jak sie okazuje, jeszcze jeden mit, ze syntetyk jest lepszy od minerala, a jak sie okazuje nie zawsze...
Żadnych minusów, same plusy
Zresztą Petro Canade polecił mi MarkSeven, którego miałeś okazję czytać na ASU.
Były:
2015 Chrysler Town&Country 3.6 V6
1991 Chevrolet Caprice Classic 5.0 V8
2007 Chevrolet Express CargoVan 4.8 V8
1993 Cadillac Fleetwood 5.7 V8
2005 Chrysler Town&Country Limited 3.8 V6
1997 Chrysler Voyager LE 3.3 V6
1990 Chrysler Voyager LE 3.0V6
2000 Chevy Tahoe LT 5.3 V8 Vortec
1986 Mercury Grand Marquis 5.0 V8
1993 Chrysler Le Baron Cabrio 3.0 V6
1996 Chrysler Voyager LE 3.3 V6
1990 GMC Vandura 5.7 V8 Explorer
2000 Chevrolet Impala 3.4 V6
1998 Chevrolet Blazer LT 4.3 V6
1989 Plymouth Grand Voyager SE 3.0 V6
2000 Chrysler 300M 3.5 V6
1999 Chrysler Town&Country Limited 3.8 V6
1999 Chrysler Grand Voyager LX 3.3 V6
2015 Chrysler Town&Country 3.6 V6
1991 Chevrolet Caprice Classic 5.0 V8
2007 Chevrolet Express CargoVan 4.8 V8
1993 Cadillac Fleetwood 5.7 V8
2005 Chrysler Town&Country Limited 3.8 V6
1997 Chrysler Voyager LE 3.3 V6
1990 Chrysler Voyager LE 3.0V6
2000 Chevy Tahoe LT 5.3 V8 Vortec
1986 Mercury Grand Marquis 5.0 V8
1993 Chrysler Le Baron Cabrio 3.0 V6
1996 Chrysler Voyager LE 3.3 V6
1990 GMC Vandura 5.7 V8 Explorer
2000 Chevrolet Impala 3.4 V6
1998 Chevrolet Blazer LT 4.3 V6
1989 Plymouth Grand Voyager SE 3.0 V6
2000 Chrysler 300M 3.5 V6
1999 Chrysler Town&Country Limited 3.8 V6
1999 Chrysler Grand Voyager LX 3.3 V6
-
- Posty: 3658
- Rejestracja: 29 sty 2010, 12:07
- Skąd: Górny Śląsk
Re: Pytanie o olej !
Michał, trochę ryzykowne posunięcie przechodzić z 15W40 na 5W30... Rzadszy olej może być zagrożeniem dla panewek szczególnie dla przechodzonych silników.
-
- Posty: 3056
- Rejestracja: 28 lip 2010, 19:04
- Samochód: brak amcara
- Skąd: Bierutów, dolnośląskie/opolskie
Re: Pytanie o olej !
Wiem. Jednak podjąłem to ryzyko i nie żałuję.
Ja podobnie jak Ty, nie rozumiem tego przechodzenia na 15W40 bo silnik ma 200 czy 300 tys. przebiegu.
Niestety w Blazerze też ktoś wykonał taki ruch. Ale tutaj chyba nie zaryzykuje zmiany na 5W30 i na razie niestety będę trwał na 15W40.
Ja podobnie jak Ty, nie rozumiem tego przechodzenia na 15W40 bo silnik ma 200 czy 300 tys. przebiegu.
Niestety w Blazerze też ktoś wykonał taki ruch. Ale tutaj chyba nie zaryzykuje zmiany na 5W30 i na razie niestety będę trwał na 15W40.
Były:
2015 Chrysler Town&Country 3.6 V6
1991 Chevrolet Caprice Classic 5.0 V8
2007 Chevrolet Express CargoVan 4.8 V8
1993 Cadillac Fleetwood 5.7 V8
2005 Chrysler Town&Country Limited 3.8 V6
1997 Chrysler Voyager LE 3.3 V6
1990 Chrysler Voyager LE 3.0V6
2000 Chevy Tahoe LT 5.3 V8 Vortec
1986 Mercury Grand Marquis 5.0 V8
1993 Chrysler Le Baron Cabrio 3.0 V6
1996 Chrysler Voyager LE 3.3 V6
1990 GMC Vandura 5.7 V8 Explorer
2000 Chevrolet Impala 3.4 V6
1998 Chevrolet Blazer LT 4.3 V6
1989 Plymouth Grand Voyager SE 3.0 V6
2000 Chrysler 300M 3.5 V6
1999 Chrysler Town&Country Limited 3.8 V6
1999 Chrysler Grand Voyager LX 3.3 V6
2015 Chrysler Town&Country 3.6 V6
1991 Chevrolet Caprice Classic 5.0 V8
2007 Chevrolet Express CargoVan 4.8 V8
1993 Cadillac Fleetwood 5.7 V8
2005 Chrysler Town&Country Limited 3.8 V6
1997 Chrysler Voyager LE 3.3 V6
1990 Chrysler Voyager LE 3.0V6
2000 Chevy Tahoe LT 5.3 V8 Vortec
1986 Mercury Grand Marquis 5.0 V8
1993 Chrysler Le Baron Cabrio 3.0 V6
1996 Chrysler Voyager LE 3.3 V6
1990 GMC Vandura 5.7 V8 Explorer
2000 Chevrolet Impala 3.4 V6
1998 Chevrolet Blazer LT 4.3 V6
1989 Plymouth Grand Voyager SE 3.0 V6
2000 Chrysler 300M 3.5 V6
1999 Chrysler Town&Country Limited 3.8 V6
1999 Chrysler Grand Voyager LX 3.3 V6
-
- Posty: 831
- Rejestracja: 20 kwie 2011, 21:50
- Samochód: pacifica 4.0 AWD
- Skąd: Warszawa
Re: Pytanie o olej !
też jeżdżę na petro canadzie. nic złego sie nie dzieje
leje wg korka 5w20
i w poważaniu mam dziwne wywody nt oleju
ps. jak ktos chce poczytać jeszcze o oleju, zapraszam na forum trzysetek
http://www.chrysler300.pl/forum/viewtop ... =jaki+olej
leje wg korka 5w20
i w poważaniu mam dziwne wywody nt oleju
ps. jak ktos chce poczytać jeszcze o oleju, zapraszam na forum trzysetek
http://www.chrysler300.pl/forum/viewtop ... =jaki+olej
Pozdrawiam :-)
-
- Sheriff
- Posty: 12244
- Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
- Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
- Skąd:
- Kontakt:
Re: Pytanie o olej !
Eee tam, trzeba sie logowac. Zastanawiam sie zawsze co takiego niesamowitego jest na tych wszystkich "niedającychsięczytać" forach...m4ni3k pisze:ps. jak ktos chce poczytać jeszcze o oleju, zapraszam na forum trzysetek
http://www.chrysler300.pl/forum/viewtop ... =jaki+olej
Były:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<
-
- Posty: 831
- Rejestracja: 20 kwie 2011, 21:50
- Samochód: pacifica 4.0 AWD
- Skąd: Warszawa
Re: Pytanie o olej !
niestety nie skopiuję, bo jest tego chyba 19 stron
osobiście zbrzydł już mi temat oleju
osobiście zbrzydł już mi temat oleju
Pozdrawiam :-)
-
- Posty: 129
- Rejestracja: 22 sty 2012, 12:49
- Samochód: I've got a HEMI
- Skąd:
Re: Pytanie o olej !
Też mnie to zastanawia, te wszystkie wywody itp. - to tak jak z kotletami, czy frytkami, byle gówna nie lejesz na patelnię do smażenia, tylko to na czym Ci najbardziej smakuje, a więc w tym przypadku jak producent odgórnie zaleca - po jaką cholerę zmieniać to, źle Wam się jeździ, bo mnie naprawdę ciekawi?
Wiem, wiem, Polak zawsze wie swoje lepiej, a później mądry po szkodzie - ja jeżdżę na Mopar 5W20 syntetyk (rekomendowany-tutaj najłatwiej dostępny) i nie mogę powiedzieć złego słowa póki co, a wcześniej na takim samym, tylko Pennzoil i też było super - rozumie się, że nie starałem się być "mądrzejszym" od producenta...
Wiem, wiem, Polak zawsze wie swoje lepiej, a później mądry po szkodzie - ja jeżdżę na Mopar 5W20 syntetyk (rekomendowany-tutaj najłatwiej dostępny) i nie mogę powiedzieć złego słowa póki co, a wcześniej na takim samym, tylko Pennzoil i też było super - rozumie się, że nie starałem się być "mądrzejszym" od producenta...
Poszukuję właścicieli aut amerykańskich z Zielonej Góry (lubuskie) oraz bliższych lub dalszych okolic - us.cars.zgora@gmail.com
Wyłącz światła - włącz myślenie www.DADRL.pl
Born to Ride, Ride to Live
Wyłącz światła - włącz myślenie www.DADRL.pl
Born to Ride, Ride to Live
-
- Sheriff
- Posty: 12244
- Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
- Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
- Skąd:
- Kontakt:
Re: Pytanie o olej !
Jak wam sie nie podoba, nie czytajcie Forum jest po to zeby rozmawiac na rozne tematy dotyczace samochodow.
Mam poza tym wrazenie, ze nie czytacie zbyt dokladnie (bo po co, skoro temat taki nudny ). Nie chce zmieniac specyfikacji oleju tylko jego rodzaj, na 5W20 lub 5W30 ale MINERALNY i stad moje pytania i watpliwosci.
Mam poza tym wrazenie, ze nie czytacie zbyt dokladnie (bo po co, skoro temat taki nudny ). Nie chce zmieniac specyfikacji oleju tylko jego rodzaj, na 5W20 lub 5W30 ale MINERALNY i stad moje pytania i watpliwosci.
Były:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<
-
Topic author - Posty: 1729
- Rejestracja: 05 maja 2010, 19:22
- Samochód: Merc ML W164 3.5 V6 2008
- Skąd: Barwice - PL ; Peterborough - UK
Re: Pytanie o olej !
drugi aspekt tego tematu oczywiscie moim zdaniem jest taki; inaczej ma sie sprawa aut kilkuletnich i tam oczywiscie jeszcze nic nie powinno sie dziać i lac co zaleca producent a inaczej ma sie sprawa aut kilkunasto czy kilkudziesięcio letnich , gdzie przebiegi sa po kilkaset tyś. km/mil a remontow silnika zadnych nie bylo , tego oleju troche mniej lub wiecej przepala/wycieka i tu raczej żadki olej z zaleceń producenta nie jest juz wskazany ?,
Daniel
ex Chevy Tahoe 5.3 V8 '02
ex Chevy Camaro Z28 LS1 5.7 V8 '99
ex Chevy Caprice 5.0 V8 '91
ex Chevy Tahoe 5.3 V8 '02
ex Chevy Camaro Z28 LS1 5.7 V8 '99
ex Chevy Caprice 5.0 V8 '91
-
- Posty: 831
- Rejestracja: 20 kwie 2011, 21:50
- Samochód: pacifica 4.0 AWD
- Skąd: Warszawa
Re: Pytanie o olej !
Zgadzam się z Danielem, inaczej ma się sprawa aut kilku letnich a inaczej kilkudziesięciu
mnie to nudzi z perspektywy trzysetek... tu mamy dopiero 3 stronę, więc wyobrażacie sobie co mam tam na 19 z kolei
o innych autach poczytam, raz chętniej raz mniej na pewno bez ciśnienia
mnie to nudzi z perspektywy trzysetek... tu mamy dopiero 3 stronę, więc wyobrażacie sobie co mam tam na 19 z kolei
o innych autach poczytam, raz chętniej raz mniej na pewno bez ciśnienia
Pozdrawiam :-)
-
- Posty: 3658
- Rejestracja: 29 sty 2010, 12:07
- Skąd: Górny Śląsk
Re: Pytanie o olej !
Radek, silnikowi wszystko jedno czy mineralny czy syntetyczny pod warunkiem że jest to olej o klasie SAE jak w instrukcji. Jedyna odczuwalna różnica to w kieszeni. Oleje mineralne są tańsze w produkcji ale w EU nie robi się olejów np 5W30 jako minerały, nie wiem co jest przyczyną, być może bardziej opłacalne jest robienie syntetyków. Ja już np zalewałem ELF, Shell i Ford to były syntetyki, a w Stanach zalewali mi Quaker State i 5 litrów 5W30 kosztowało 30 dolarów co to było nie wiem. Za takie pieniądze można zmieniać olej do woli.
Znalazłem ciekawą stronkę z mitami dot. oleju. oto cytat:
Znalazłem ciekawą stronkę z mitami dot. oleju. oto cytat:
źródło: http://www.quakerstate.com/#/car-care/myth-vs-factMyth:You can't switch from synthetic oil to conventional oil or mix the two.
Fact:You may interchange synthetic and conventional oil as long as the synthetic motor oil product and conventional motor oil product meet the viscosity and performance requirements outlined in the vehicle’s owner’s manual. Synthetic blends, in fact, are a mixture of conventional and synthetic-base oils.
-
- Posty: 129
- Rejestracja: 22 sty 2012, 12:49
- Samochód: I've got a HEMI
- Skąd:
Re: Pytanie o olej !
Odnośnie aut starszych:
miałem od nowości obecnie już można powiedzieć youngtimer'a Forda (na gaźniku, sprzedałem jak miał 20 lat na karku i ze świecą szukać takiego drugiego w oryginale w PL, garażowany przez cały ten czas itp. itd. ale mniejsza z tym!) i od samej nowości lany był ten sam olej (zalecany przez Forda) półsyntetyk Mobil 1 (klasę lepkości już zapomniałem, więc wybaczcie) i auto nigdy nie miało problemu z tego powodu (nawet nie ziemianina była nigdy uszczelka pod głowicą), a szczerze powiem, że nie przyszło mi do głowy by modyfikować zalecenie producenta, choć słyszałem, że jak silnik po remoncie itp. to coś tam można, ale ja tego po prostu nie musiałem...
Raz regulowane były luzy zaworowe, bo to gaźnik, choć te pamiętam ucichły po zmianie oleju (raz/rok zawsze) i tyle. Nie chcę nic sugerować, bo to w końcu byłe europejczyk, nie amerykaniec, ale przez ten czas jak widać można jeździć na jednym i tym samym gatunku oleju.
Btw. w nowoczesnych silnikach HEMI z MDS-em (Fuel Saver Technology, 5.7 i 6.4) nawet nie można zmieniać klasy czy gatunku oleju, bo te przestaną prawidłowo działać - to tak gwoli dygresji.
miałem od nowości obecnie już można powiedzieć youngtimer'a Forda (na gaźniku, sprzedałem jak miał 20 lat na karku i ze świecą szukać takiego drugiego w oryginale w PL, garażowany przez cały ten czas itp. itd. ale mniejsza z tym!) i od samej nowości lany był ten sam olej (zalecany przez Forda) półsyntetyk Mobil 1 (klasę lepkości już zapomniałem, więc wybaczcie) i auto nigdy nie miało problemu z tego powodu (nawet nie ziemianina była nigdy uszczelka pod głowicą), a szczerze powiem, że nie przyszło mi do głowy by modyfikować zalecenie producenta, choć słyszałem, że jak silnik po remoncie itp. to coś tam można, ale ja tego po prostu nie musiałem...
Raz regulowane były luzy zaworowe, bo to gaźnik, choć te pamiętam ucichły po zmianie oleju (raz/rok zawsze) i tyle. Nie chcę nic sugerować, bo to w końcu byłe europejczyk, nie amerykaniec, ale przez ten czas jak widać można jeździć na jednym i tym samym gatunku oleju.
Btw. w nowoczesnych silnikach HEMI z MDS-em (Fuel Saver Technology, 5.7 i 6.4) nawet nie można zmieniać klasy czy gatunku oleju, bo te przestaną prawidłowo działać - to tak gwoli dygresji.
Poszukuję właścicieli aut amerykańskich z Zielonej Góry (lubuskie) oraz bliższych lub dalszych okolic - us.cars.zgora@gmail.com
Wyłącz światła - włącz myślenie www.DADRL.pl
Born to Ride, Ride to Live
Wyłącz światła - włącz myślenie www.DADRL.pl
Born to Ride, Ride to Live
-
- Posty: 3056
- Rejestracja: 28 lip 2010, 19:04
- Samochód: brak amcara
- Skąd: Bierutów, dolnośląskie/opolskie
Re: Pytanie o olej !
Kończąc powoli tego tasiemca (chyba na każdym forum musi być taki )
Najlepiej lać do auta to co jest napisane na bagnecie lub korku oleju - bez względu na wiek.
Problem robi się dopiero wtedy kiedy poprzedni właściciel(e) nalał coś innego wg własnego uznania. Czasem warto zaryzykować i wrócić do zaleceń producenta, czasem nie.
Najlepiej lać do auta to co jest napisane na bagnecie lub korku oleju - bez względu na wiek.
Problem robi się dopiero wtedy kiedy poprzedni właściciel(e) nalał coś innego wg własnego uznania. Czasem warto zaryzykować i wrócić do zaleceń producenta, czasem nie.
Były:
2015 Chrysler Town&Country 3.6 V6
1991 Chevrolet Caprice Classic 5.0 V8
2007 Chevrolet Express CargoVan 4.8 V8
1993 Cadillac Fleetwood 5.7 V8
2005 Chrysler Town&Country Limited 3.8 V6
1997 Chrysler Voyager LE 3.3 V6
1990 Chrysler Voyager LE 3.0V6
2000 Chevy Tahoe LT 5.3 V8 Vortec
1986 Mercury Grand Marquis 5.0 V8
1993 Chrysler Le Baron Cabrio 3.0 V6
1996 Chrysler Voyager LE 3.3 V6
1990 GMC Vandura 5.7 V8 Explorer
2000 Chevrolet Impala 3.4 V6
1998 Chevrolet Blazer LT 4.3 V6
1989 Plymouth Grand Voyager SE 3.0 V6
2000 Chrysler 300M 3.5 V6
1999 Chrysler Town&Country Limited 3.8 V6
1999 Chrysler Grand Voyager LX 3.3 V6
2015 Chrysler Town&Country 3.6 V6
1991 Chevrolet Caprice Classic 5.0 V8
2007 Chevrolet Express CargoVan 4.8 V8
1993 Cadillac Fleetwood 5.7 V8
2005 Chrysler Town&Country Limited 3.8 V6
1997 Chrysler Voyager LE 3.3 V6
1990 Chrysler Voyager LE 3.0V6
2000 Chevy Tahoe LT 5.3 V8 Vortec
1986 Mercury Grand Marquis 5.0 V8
1993 Chrysler Le Baron Cabrio 3.0 V6
1996 Chrysler Voyager LE 3.3 V6
1990 GMC Vandura 5.7 V8 Explorer
2000 Chevrolet Impala 3.4 V6
1998 Chevrolet Blazer LT 4.3 V6
1989 Plymouth Grand Voyager SE 3.0 V6
2000 Chrysler 300M 3.5 V6
1999 Chrysler Town&Country Limited 3.8 V6
1999 Chrysler Grand Voyager LX 3.3 V6