Jaki olej silnikowy? Nasze doświadczenia

Dział poświęcony zagadnieniom technicznym w samochodach. Mechanika i elektryka mają swoje miejsce. Poruszamy tutaj tematy dotyczące ogólnych zagadnień dotyczących wszystkich samochodów bez podziału na marki.
Regulamin forum
Prosimy o rzeczową dyskusję. Posty nie wnoszące nic do tematu będą usuwane lub przenoszone. Wątki dotyczące konkretnej marki lub modelu także będą przenoszone do działów tematycznych. To jest forum OGÓLNO-TECHNICZNE.

kurczak
Posty: 404
Rejestracja: 18 sie 2010, 19:02
Skąd:

Re: Pytanie o olej !

Post autor: kurczak » 14 kwie 2012, 15:15

Na szkoleniu ATSG był gość starszy facet koło 70 lekko ale zajebiście tomny pracował w swoich czasach dla GM jako inżynier produkcyjny. Silniki tj wszelkie tolerancje panewek wszelkiego rodzaju może inaczej konstrukcja mechaniczna - ciśnieniowa było robiona pod dany typ oleju na jakim silniki miały pracować. O ile temperaturowo można z 5W30 zalać 0W30 albo 10W30 ciągle mówimy o mineralnych o tyle syntetyki nie spełniają już swojego zadania bo nie mają parametrów lepkościowych takie jak mineralne. Jak się go spytałem co się stanie w takim razie jak zamiast 5W30 zaleje 10W40 półsyntetyk. Odpowiedz była prosta. Regulacja hydrauliczna zaworów nie będzie taka jak powinna chodź jakaś będzie. Wszystkie tolerancje i pasowania będą inne błona olejowa zamiast się utrzymywać będzie się lała. kurcze temat rzeka ale jedno "znajdź mi dwa takie same silniki o tym samym oznaczeniu z różnych roczników aut i modeli gdzie jest na korku inny olej wpisany" - nie znajdziesz. Ponieważ wszystkie elementy mechaniczne i hydrauliczne zostały tak zaprojektowane i obliczone co do danego rodzaju oleju - KLASA LEPKOŚĆI

nie chce mi się już rzeźbić tego tematu po prostu olej minerał 5W30 trzeba często gęsto ściągać bo w POLSCE nie ma lub trudno dostać. Lejcie co chcecie nie moje pieniądze i nie moje auto tylko potem nie piszcie że coś się z rozrządami dzieje itp. Gdyby było inaczej na korku pisałoby "WLEJ JAKIŚ OLEJ" Ja leje to co fabryka zaleca i mam święty spokój tyle w temacie.

Awatar użytkownika

RadAg!
Sheriff
Posty: 11609
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontaktowanie:

Re: Pytanie o olej !

Post autor: RadAg! » 14 kwie 2012, 16:38

jadaniel pisze:wydaje mi sie że Kurczak ma jednak rację , doczytalem dzis że na korku wlewu oleju jest NAPISANE 5W 30 SAE , wieć raczej olej mineralny trza lać :roll: ale o gęstości 5W 30 (a nie popularny mineral 15W 40 powszechnie w polsce stosowany w starych autach ;) ) , ty Radek masz auto jednak o 10 lat młodsze i jest to samochód z taki noworzytnych czasów z 21 wieku :D wiec u ciebie i syntetyk jest odpowiedni :)
To prawda temat rzeka ale jezeli mam sie czepiac szczegolow, SAE nie znaczy ze mineralny. SAE to norma wg ktorej sa produkowane sa m.in. oleje.Pod linkiem olej Red Line 5W30 z oznaczeniem SAE - syntetyczny.

http://www.opieoils.co.uk/p-1001-red-li ... 5w-30.aspx

Moim zdaniem jezeli dany olej jest zgodny z norma SAE i zgodny z zaleceniem producenta to nie ma znaczenia czy jego pochodzenie jest syntetyczne czy mineralne bo oba to oleje o identycznych parametrach. Nie wspomniano w tym temacie o glownej roznicy miedzy olejami mineralnymi i syntetycznymi a mianowicie o starzeniu sie olejow mineralnych. Z uplywem czasu traca one swoje wlasciwosci i parametry, oleje syntetyczne sie nie starzeja i to jest ich najwieksza zaleta.
Moze dlatego tez w Stanach olej zalecaja zmieniac co pol roku lub co 3 tys. mil. Mialoby to sens jesli tam sie leje mineralne.
Jest:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
Były:
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<

Awatar użytkownika

ARON
Posty: 129
Rejestracja: 22 sty 2012, 12:49
Samochód: I've got a HEMI
Skąd:

Re: Pytanie o olej !

Post autor: ARON » 14 kwie 2012, 22:07

Dlatego zawsze dziwi mnie dlaczego ludzie chcą na siłę zmieniać olej tj. jego rodzaj, skoro producent konkretnie zaleca i zazwyczaj w amerykańcach nawet na korku przypomni! Na siłę szukanie sobie problemu...tylko po co?
Poszukuję właścicieli aut amerykańskich z Zielonej Góry (lubuskie) oraz bliższych lub dalszych okolic - us.cars.zgora@gmail.com

Wyłącz światła - włącz myślenie www.DADRL.pl
Born to Ride, Ride to Live

Awatar użytkownika

RadAg!
Sheriff
Posty: 11609
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontaktowanie:

Re: Pytanie o olej !

Post autor: RadAg! » 06 maja 2012, 22:17

Pomecze troche znowu temat oleju. Czy warto, jezeli moj silnik ma juz 156 tys mil, przejsc na 5W30? Dla mojego silnika ford rekomenduje 5W20 ale kilka lat wczesniej rekomendowal 5W30. Czytalem wiele opinii, ze ford zdecydowal sie na zmiane na 5W20 z 5W30 tylko ze wzgledu na ograniczenie zuzycia paliwa. Mysle o powrocie do 5W30 (od kiedy mam auto olej zmienialem zawsze na 5W20 raz na 5W30, osobiscie nie zauwazylem zadnej roznicy) poniewaz jest gestszy a mam wrazenie ze moj silnik "cyka" coraz glosniej. Olej ktory mam aktualnie - 5W20 Red Line, ma juz 3000 mil i czas na kolejna zmiane, jego kolor jest juz ciemniejszy niz jasniejszy, a 2 miesiace temu dolalem niecala cwiartke (jakies 0.8L).
Jest:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
Były:
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<


piotrekzet

Re: Pytanie o olej !

Post autor: piotrekzet » 07 maja 2012, 20:16

To wtrącę swoje 3 grosze - możesz zmienić i zobacz czy jest różnica. Ja do taurusa leję półsyntetyk magnatec 10W30 albo 40, nie pamiętam w tej chwili, ale na takim go kupiłem i nie narzekam. Nie wiem jaki ma przebieg, bo w międzyczasie zmieniałem licznik i trochę się pogubiłem, ale z racji wieku przypuszczam, ze ponad 200k km. Nic się nie dzieje, co jakiś czas muszę uzupełnić poziom, bo ma lekki wyciek pod deklem zaworów, ale w związku z tym nie mam motywacji, bo lepsze jest wrogiem dobrego ;) No ale jak słyszysz zawory to już co innego. Oleje o kosmicznych parametrach są dobre jakbyś mieszkał w Dolinie Śmierci i jeździł tylko po pustyni, na europejski umiarkowany klimat - moim zdaniem - nie ma co się szpagacić ;) Podsumowując - gdybym był na Twoim miejscu to bym zmienił, żeby sprawdzić czy pomogło. I w analogicznej sytuacji zrobię tak u siebie :)

Awatar użytkownika

RadAg!
Sheriff
Posty: 11609
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontaktowanie:

Re: Pytanie o olej !

Post autor: RadAg! » 07 maja 2012, 20:38

Jak juz mowilem, lalem 5W30 wczesniej jednak nie zauwazylem roznicy, jedyne co zauwazylem to to ze po wymianie oleju na swiezy silnik pracuje kulturalniej. Aktualnie brzmi tak:
phpBB [video]
Jest:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
Były:
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<

Awatar użytkownika

RadAg!
Sheriff
Posty: 11609
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontaktowanie:

Re: Pytanie o olej !

Post autor: RadAg! » 07 maja 2012, 22:03

Chyba pojde za rada kurczaka i zaleje mineralke, zobaczymy co sie stanie. znalazlem cos takiego:

http://www.ebay.co.uk/itm/Pennzoil-5W-2 ... 5892ac7537

Ty Daniel zmieniles juz oil?
Jest:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
Były:
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<

Awatar użytkownika

KARLone
Posty: 3490
Rejestracja: 29 sty 2010, 12:07
Skąd: Górny Śląsk

Re: Pytanie o olej !

Post autor: KARLone » 08 maja 2012, 15:35

Ja tam nie mam tego problemu. Do mojego Ford zaleca 5W30 i taki cały czas leję. Obecnie mam najbliżej do serwisu Forda i tam też się zaopatruję, więc nie jeżdżę i nie szukam, a wrócić mogę na piechotkę w 5 min.

Co do kombinowania z olejami, to zupełnie nie rozumiem tego parcia na zalewanie gęstszym olejem... Przykład CV ma najechane ok 270 tys mil i nie zauważyłem żeby brał olej mimo, że 5W30 jest dość rzadkim olejem (czyt. niegęstym). nie dzieje się nic niedobrego, gładzie wyglądają świetnie.

Przykład TS: tam poprzedni właściciel przy przebiegu już 120 tys zaczał zalewać jakiś półsyntetyk ale nie zalecany 5W30. Wkurzające, mam wrażenie że czasami silnik kicha właśnie przez te luzy zaworowe. Generalnie słyszałem, że niedobrze jest zalewać silnik rzadszym olejem niż stosowany aktualnie i jeżdżę tak na tym półsyntetyku.

Awatar użytkownika

RadAg!
Sheriff
Posty: 11609
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontaktowanie:

Re: Pytanie o olej !

Post autor: RadAg! » 08 maja 2012, 19:14

Aj Karol, chyba nie doczytales dokladnie mojego posta. Ja sie zastanawiam nad 5W30 lub 5W20 (oba sa zalecane do Crown Vic) ale mineralnym. Kurczak mial racje o tych olejach (tera mi glupio), poczytalem watek na ASU i ponoc mineralne oleje (porownujac z syntetykiem o identycznych parametrach) pozostawiaja lepszy film na czesciach silnika. Poza tym ponoc w Stanach wiekszosc olejow to mineralne. Nurtuje mnie ten problem bo ja u siebie slysze liftery - fakt ze jak zmienie olej to pewnie umilkna, chcialbym jednak dobrac jak najlepszy ;)
Jest:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
Były:
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<

Awatar użytkownika

Krzychuvu
Posty: 129
Rejestracja: 15 kwie 2012, 18:18
Samochód: Plymouth Breeze
Skąd: EL
Kontaktowanie:

Re: Pytanie o olej !

Post autor: Krzychuvu » 08 maja 2012, 21:29

Stosowałem różne oleje w samochodach od syntetyków do mineralnego w ostateczności. Teraz zalewam Valvoline Max Life 10W40 i myśle, że to najlepszy olej który dotąd używałem. Nie chce jakoś specjalnie reklamować akurat tego oleju, ale mogę podać dobry przykład byłego auta mojego ojca. Opel Astra 1.7 TD zawsze były problemu z uszczelką pokrywy zaworów, ciagle się pociła każda nastepna nowa nie wytrzymywała zbyt długo, generalnie auto brało trochę oleju co wynikało bardziej z eksploatacji niż zużycia silnika. Silnik pracował jak to diesel stukał, pukał i warczał. Po wymianie oleju na wyżej wymieniony i kolejnym myciu silnika zauważyliśmy że pod pokrywą przestało się pocić, zużycie oleju spadło do minimum (normalnie fabryka) i kultura pracy jego się poprawiła. "Chodził" naprawdę przyjemnie jak na diesla. Ojciec wcześniej lał już z determinacją olej mineralny, ale za moją namową i po przeczytaniu kilku artykułów w necie postanowił użyć Valvoline.

http://www.valvolinepolska.pl/cp,26,ole ... xlife.html
Jak stoi to nie widać ile ma koni
Obrazek

Awatar użytkownika

RadAg!
Sheriff
Posty: 11609
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontaktowanie:

Re: Pytanie o olej !

Post autor: RadAg! » 08 maja 2012, 22:14

Krzychuvu pisze:Valvoline Max Life 10W40

http://www.valvolinepolska.pl/cp,26,ole ... xlife.html
Ten olej to jest tzw olej blendowany, jego baza jest olej mineralny, czyli potwierdza sie to co czytalem.
Jest:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
Były:
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<

Awatar użytkownika

KARLone
Posty: 3490
Rejestracja: 29 sty 2010, 12:07
Skąd: Górny Śląsk

Re: Pytanie o olej !

Post autor: KARLone » 08 maja 2012, 22:22

bez sensu gadka. Wszyscy się doktoryzują czy taki czy owaki... LEJCIE TO CO ZALECA PRODUCENT - proste jak budowa cepa, zalewanie czegoś innego ma sens jedynie przy umierającym silniku, wtedy faktycznie doraźnie zmniejszycie niepokojące symptomy, w rzeczywistości nic się nie zmienia silnik szrot pozostaje szrotem i czy przejedziecie 5 tys km więcej czy mniej nie ma w zasadzie znaczenia. Co to za parametr "lepszy film"? Jest klasa lepkości i wszystkie oleje w jednakowej klasie lepkości są ze sobą mieszalne. Jeszcze w żadnej instrukcji samochodu nie widziałem, żeby producent obok klasy lepkości podawał konkretnie czy ma być minerał czy syntetyk. Dlaczego? BO TO BEZ ZNACZENIA!!! Darujcie sobie budowanie mitów wokół jakichś filmów czy jakichś konkretnych marek. Tylko Chuck Norris zrobi wam lepszy film.
[...] produkty MaxLife regenerują kluczowe części silnika, wydłużając jego żywotność.
to cytat z strony z olejem, błagam, chyba nie wierzycie w coś takiego jak regeneracja silnika zalewając olej??? Marketing wszystko Wam wciśnie.

Awatar użytkownika

RadAg!
Sheriff
Posty: 11609
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontaktowanie:

Re: Pytanie o olej !

Post autor: RadAg! » 08 maja 2012, 22:29

Ok Karol, ja cie calkowicie rozumiem bo do tego zagadnienia podchodzilem jeszcze przed wczoraj podobnie jak ty. Wez po prostu rzuc okiem tylko na kilka postow tego watku:
http://asu.pl/modules.php?name=Forums&f ... pic&t=9247
Ostatnio otrzymuje duzo zapytan "Dlaczego do aut usa z duzym lub nieznanym przebiegiem raczej olej mineralny? "Odpowiadam: Dlatego,ze amerykanskie oleje mineralne SM parametrami dorownuja najlepszym syntetykom,ale sa bezpieczniejsze w uzyciu.Specjalnie opracowane do konstrukcji niewysilonych silnikow amerykanskich ..Takich olejow mineralnych w Europie sie prawie nie spotyka. Moja wiedza nabyta z lektury ciekawych i autorytatywnych publikacji badawczo - naukowych USA nie zawsze przekonuje uzytkownikow z forum. Dlatego w ciagu paru minut znalazlem strone na ten temat w jezyku polskim i polskiego autorstwa.Mysle,ze to bardziej wszystkich przekona. Szczegolnie rozdzial pod tytulem : "Wymiana oleju - zagrozenie dla silnika" .""""" ..Lepiej sie zyje prosto.Bez przedobrzania.Tak jak zaleca instrukcja.Jesli nie poleca nic lepszego - to znaczy ze najlepsze jest to "zwykle". Tak wlasnie mysla Amerykanie. ''P.S. ten artykul nie uwzglednia calkowicie lepkosci olejow wymaganych dla silnikow z rynku amerykanskiego. http://www.bemeks.pl/index.php/category ... ntetyczne/ Nastepny ciekawy bezstronny artykul : http://www.oiltrading.pl/pl/wszystko_o_ ... nkcje.html .Kazdy artykul podaje ze absolutnie nie powinno sie przechodzic na olej syntetyczny jak byl kiedys mineralny.A przeciez Wasze auta w ameryce jezdzily wczesniej prawie tylko na oleju mineralnym.Dlatego w Polsce jest tyle problemow bo kazdy chcial przedobrzyc.Nie wszystkich ten problem dotknal - po prostu mieli szczescie! Dodam jeszcze,ze w usa jest taka umownie przyjeta norma kiedy zaleca sie przejsc calkowicie na olej mineralny - Po przekroczeniu 75 tys.mil... Zastrzegam,ze kazdy ma prawo niezgodzic sie z moimi sugestiami . Milej lektury!
Jest:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
Były:
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<


MichaŁ
Posty: 2705
Rejestracja: 28 lip 2010, 19:04
Samochód: '05 T&C Limited
Skąd: Oleśnica

Re: Pytanie o olej !

Post autor: MichaŁ » 08 maja 2012, 22:30

KARLone, zdaje mi się, że nie kojarzysz podstawowej rzeczy o której jest dyskusja w tym temacie.
Jeśli u Ciebie w Vicky na korku jest napisane 5W30 to nie dotyczy to oleju syntetycznego (jakby to ocenił prawie każdy polski mechanik i sprzedawca motoryzacyjny) a właśnie mineralnego 5W30 jaki oferuje np. Petro Canada.
Specyfikacja pochodzi ze Stanów gdzie auto powstało i idziesz do sklepu prosisz Pana Johna Smitha o olej 5W30 i podaje Ci ów John Smith olejek mineralny 5W30 na którym jeździsz z uśmiechem na ustach.

Tylko u nas jest takie chore rozgraniczenie, że jak 5W30 to syntetyk, 10W40 półsyntetyk, 15W40 minerał.
Były:
1997 Chrysler Voyager LE 3.3 V6
1990 Chrysler Voyager LE 3.0V6
2000 Chevy Tahoe LT 5.3 V8 Vortec
1986 Mercury Grand Marquis 5.0 V8
1993 Chrysler Le Baron Cabrio 3.0 V6
1996 Chrysler Voyager LE 3.3 V6
1990 GMC Vandura 5.7 V8 Explorer
2000 Chevrolet Impala 3.4 V6
1998 Chevrolet Blazer LT 4.3 V6
1989 Plymouth Grand Voyager SE 3.0 V6
2000 Chrysler 300M 3.5 V6
1999 Chrysler Town&Country Limited 3.8 V6
1999 Chrysler Grand Voyager LX 3.3 V6

Awatar użytkownika

RadAg!
Sheriff
Posty: 11609
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontaktowanie:

Re: Pytanie o olej !

Post autor: RadAg! » 08 maja 2012, 22:33

Michal, ja szukam u siebie w UK teraz oleju mineralnego lub polsyntetyka. Czy Petrocanada to dobra marka?

U nas jest jak sie okazuje, jeszcze jeden mit, ze syntetyk jest lepszy od minerala, a jak sie okazuje nie zawsze...
Jest:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
Były:
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika