Mini Encyklopedia pojęć i skrótów

Dział poświęcony zagadnieniom technicznym w samochodach. Mechanika i elektryka mają swoje miejsce. Poruszamy tutaj tematy dotyczące ogólnych zagadnień dotyczących wszystkich samochodów bez podziału na marki.
Regulamin forum
Prosimy o rzeczową dyskusję. Posty nie wnoszące nic do tematu będą usuwane lub przenoszone. Wątki dotyczące konkretnej marki lub modelu także będą przenoszone do działów tematycznych. To jest forum OGÓLNO-TECHNICZNE.

sivy
Posty: 116
Rejestracja: 04 mar 2012, 09:06
Samochód: dodge challenger srt8 ('09)+gmc yukon denali ('11)
Skąd:

Re: mini encyklopedia

Post autor: sivy » 11 wrz 2012, 21:29

to macie jeszcze
SRT (i cyferka) - street racing technology - oznaczenie mopara dla najbardziej spsionych i extrmalnych wersji ich wozkow w nawiasie podaje sie ilosc cylindrow czyli dodge challenger srt8 - wersja challengera po maxie (mozna niewile opcji juz dodac- chyba tylko powersunroffa i jeszcze fajniejsze audio) z silnikiem v8
DENALI - oznaczenie GM przy spasionych wersjach GMC.

Awatar użytkownika

RadAg!
Sheriff
Posty: 11685
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontaktowanie:

Re: mini encyklopedia

Post autor: RadAg! » 11 wrz 2012, 21:51

Dzięki Siwy :)
Łukasz, dzięki za uporządkowanie, jak będę miał luźną chwilkę to to ogarnę :)
Jest:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
Były:
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<

Awatar użytkownika

cezar62
Posty: 2948
Rejestracja: 19 lut 2008, 15:03
Samochód: 2004 Ford Taurus SES 3.0 V6
Skąd: Opole
Kontaktowanie:

Re: mini encyklopedia

Post autor: cezar62 » 12 wrz 2012, 20:35

hot rod - nazywane (tradycyjnie) samochody nawiązujące stylem do Forda T i Forda A (jako, że są to pierwsze modele, których niektóre części zostały wyprodukowane przy użyciu stali wanadowej) i dodatkowo zmodyfikowane w celu podniesienia osiągów.
Hot Rody są samochodami robionymi na zamówienie bądź budowanymi ręcznie przez swoich właścicieli (z angielskiego "custom built") Początkowo termin określał praktykę zakładającą przerobienie starego samochodu, najczęściej Forda, w celu redukcji wagi (zazwyczaj przez usunięcie dachu, maski, zderzaków, przedniej szyby i błotników), obniżenia zawieszenia, zmiany bądź tuningu silnika prowadzącego do zwiększenia mocy, montażu większego ogumienia dla zwiększenia przyczepności i wreszcie zmiany malowania na bardziej wyróżniające się kolory.
Hot rodderzy budują swoje samochody przy użyciu oryginalnych, starych części i podążają stylem popularnym od lat 40 do 60.

hot roadster - uwłaczające określenie samochodu który nie pasuje do głównego nurtu.

rat rod - auta budowane według oryginalnej idei promującej tani i szybki samochód o niewyszukanym wzornictwie. Nieodwracalna modyfikacja samochodów niejednokrotnie bardzo rzadkich, będących zabytkami motoryzacji jest zaprzeczeniem tradycjonalnego hot roddingu zakładającego ocalenie i reprodukcję zniszczonych i bezużytecznych części.

street rod - budowanie auta przy użyciu głównie nowych części.

muscle car - jest samochodem o wyjątkowo wysokich osiągach. Termin ten odnosi się głównie do amerykańskich, australijskich bądź południowoafrykańskich modeli z silnikami o dużej pojemności produkowanymi pomiędzy 1964 a 1973 dla samochodów amerykańskich i 1968 a 1976 dla samochodów australijskich.
W większości przypadków zwrot „muscle car” odnosi się do pojazdów średnich rozmiarów z tylnym napędem, dużym silnikiem (przeważnie, aczkolwiek nie zawsze V8) i specjalnym przygotowaniu w celu uzyskania maksymalnych osiągów. Traktuje się je jako osobną kategorię samochodów sportowych, odróżniającą się od małych i szybkich pojazdów przeznaczonych do ulicznych bądź torowych wyścigów. Pełnowymiarowe samochody o dużych osiągach są zazwyczaj wyłączane z tej kategorii jako że wywodzą się od zwartych sportowych coupe zapoczątkowanych przez Forda Mustanga. Innym czynnikiem definiującym klasycznego muscle car’a jest wiek i kraj pochodzenia. Klasyczny muscle car jest zazwyczaj, ale nie zawsze wyprodukowany w Australii bądź Stanach zjednoczonych pomiędzy 1964 a 1975.

roadster - typ nadwozia samochodu osobowego, posiadający na przestrzeni dziejów motoryzacyjnych kilka znaczeń:
W początkach XX wieku w USA (trochę później także w Europie) określał silniejsze modele samochodów, pozbawione dachu i wyposażone w tzw. 'siedzenie teściowej'. Modele te były następcami, a niekiedy rówieśnikami runaboutów.
Obecnie terminem tym określa się małe, dwumiejscowe, auta tylnonapędowe. Współczesnego roadstera poznać można po tym, że jego dach (miękki lub sztywny) przypinany jest do karoserii, a więc nie jest integralną częścią nadwozia.

lowrider - potocznie zwany "lo-lo", samochód lub ciężarówka (np. typu pick-up ) o niskim zawieszeniu posiadający zmodyfikowany system hydrauliczny. Taki układ pozwala na jak najniższe zlokalizowanie podwozia, dzięki czemu lowrider jakby sunął tuż nad ziemią. Hydraulika pojazdu umożliwia nawet "skoki" czyli dynamiczne zastosowanie tego właśnie układu, dlatego lowridery często nazywane są "skaczącymi samochodami".

dragster - samochód używany w wyścigach na krótkich dystansach np. 1/4 mili. Zazwyczaj posiada ulepszony silnik tłokowy, jednak zdarzają się maszyny z silnikami odrzutowymi.
W dragsterach najważniejsze jest duże przyspieszenie - na dystansie 402,5 metra samochody te nie osiągają pełnej prędkości, która mogłaby mieć decydujące znaczenie w dłuższym wyścigu. Ważna jest także aerodynamika pojazdu. Zwrotność nie odgrywa tu dużej roli ponieważ tor wyścigu nie posiada zakrętów.
Samochody te mają ok. 8 000 KM. Po osiągnięciu mety mają prędkość przekraczającą 500 km/h, a pierwszą setkę osiąga już po 0,5 sekundy. Najmocniejsze spalają nawet po 1l/s.

runabout - tak nazywano w USA lekki, mały, prosty i tani samochód (zazwyczaj z jednocylindrowym silnikiem, dwoma miejscami i bez dachu). Jest on poprzednikiem dwudrzwiowych kabrioletów, roadsterów i aut sportowych, a odpowiednikiem phaétonu. Za to przeciwieństwem modeli tourer.

kit car - pojazd tworzony z części składowych dostarczonych przez producenta (najczęściej takie jak: rama, elementy karoserii, elementy wykończenia, itp.) oraz z części nowych, bądź pochodzących z pojazdu używanego - tzw. „dawcy” (takich jak: silnik z osprzętem, zawieszenie, hamulce, itp.). Pojazdy takie występują często jako repliki legendarnych samochodów np. Lotus Super 7 czy Cobra. Kit Cary występują również jako zupełnie nowe oryginalne konstrukcje.

phaéton - francuski termin, który wywodzi się od Faetona, syna boga Heliosa w mitologii greckiej. Oznacza typ nadwozia z otwartym dachem z dwoma siedzeniami. Na początku XX wieku termin stosowany zamiast baquet. W latach 30. był synonimem amerykańskich nazw convertible sedan i convertible phaéton. Dla pojazdów z czterema siedzeniami stosowano określenie double phaéton.

baquet - typ europejskiego nadwozia z początku XX wieku z dwoma rzędami podniesionych siedzeń (pojedynczych lub kanapy), podobnych do stosowanych na przełomie wieku w powozach konnych. W dosłownym tłumaczeniu Baquet z francuskiego oznacza 'wannę' (jest to bardzo trafne określenie - samochody te wyglądały jak wanny z kółkami). Prawie wszystkie auta o nadwoziu typu baquet nie posiadały przednich drzwi, dachu czy też przedniej szyby. Bardzo często wyposażone były w 4-cylindrowy silnik o pojemności 3-4 litrów. W USA często używano określenia "Touring".

kabriolet, convertible - rodzaj samochodu osobowego, albo nadwozia nie posiadający stałego dachu. Przeważnie miękki dach jest składany lub zdejmowany. Odmianą kabrioletu jest roadster. Inne cechy charakterystyczne to: boczne, otwierane okna, brak pionowych słupków czy też jakichkolwiek ram nad górną krawędzią nadwozia (poza szybą przednią). Najczęściej występuje w wersji dwudrzwiowej – stąd nazwa Convertible Coupé. Natomiast wersja czterodrzwiowa to Convertible Sedan.

tourer (touring) - termin pochodzi z USA z początku XX wieku. Jest odpowiednikiem europejskiego baquet. Około lat 20. w USA zaczęto tak nazywać również 4-miejscowy samochód z otwartym dachem i 4 drzwiami, zazwyczaj ze średnio-niskiego segmentu rynku. Także nie posiadał przednich drzwi. Z tego to typu nadwozia wywodzą się czterodrzwiowe kabriolety oraz torpedo.

torpedo - najpopularniejszy typ nadwozia w latach 1910-1930. Zastąpił double phaétony. Kabina miała gładkie płaszczyzny. Górna krawędź boków i drzwi stanowiła prawie prostą, poziomą linię. Dach był miękki, składany, jednak nie dawał żadnej osłony po bokach kabiny.
Natomiast z przodu przymocowano go do ramki przedniej szyby, z tyłu na stałe do nadwozia, a napinało się go za pomocą specjalnego pałąka mocowanego mniej więcej pośrodku nadwozia.

hardtop (ang. 'twardy dach') — rodzaj samochodu osobowego albo typ nadwozia, posiadający sztywny, nakładany bądź zamontowany na stałe dach.
Nadwozie to charakteryzuje się brakiem słupków pomiędzy bocznymi oknami. Szyby w drzwiach opuszczają się w całości.
Rodzaj ten rozpowszechniony był głównie w USA w latach 1949 do 1978.

Limuzyna – luksusowy samochód, najczęściej spotykany w kolorze czarnym lub białym.
Nadwozie zamknięte, czterodrzwiowe. Klasyczny układ napędowy. Może posiadać od czterech do kilkunastu miejsc siedzących, czasem dwa lub trzy dodatkowe składane siedzenia. Siedzenie kierowcy i pasażera zazwyczaj są oddzielone od tylnej części kabiny (siedzenia "VIP") szybą lub ścianką - wtedy nazywamy to samochodem dual cowl. Mianem limuzyny określić można również samochód luksusowy o nadwoziu typu sedan lub hatchback, takim jak np. BMW serii 7, Mercedes klasy S czy Lincoln w których brak jest ścianki z szybą oddzielającej siedzenia kierowcy i pasażera od tylnych miejsc przeznaczonych dla klientów.
Limuzyny jako samochody luksusowe są standardowo wyposażone w barek, radio z CD, klimatyzację, telefon pomiędzy kierowcą a kabiną często też telewizor z DVD. Popularne, szczególnie w Stanach Zjednoczonych jest przebudowywanie sedanów oraz SUV-ów na limuzyny.
Obecnie określenie "limuzyna" nieco się zdewaluowało i używa się go do ogólnego określenia auta klasy wyższej, o nadwoziu typu sedan.

Tudor - typ nadwozia samochodu osobowego posiadającego dwoje drzwi wejściowych, dla kierowcy i pasażerów; dwudrzwiowy sedan. Nazwa pochodzi od angielskiego okreslenia "two doors" - dwoje drzwi. Używana była w okresie przed i krótko po II wojnie światowej, szczególnie w USA.

Landaulet - typ nadwozia w którym tylko część dachu jest sztywna, reszta zaś wykonana jest w formie przykrycia z brezentu bądź innego tworzywa.
Amerykańscy naukowcy zbadali, że im człowiek jest starszy, tym starzej wygląda
2004 Ford Taurus SES 3.0 V6

Awatar użytkownika

71Corvette454
Posty: 1418
Rejestracja: 10 paź 2010, 19:43
Samochód: '98 Oldsmobile Aurora Autobahn
Skąd: Kanie

Re: mini encyklopedia

Post autor: 71Corvette454 » 12 wrz 2012, 21:16

O ludzie, Cezar połowy z tych określeń nadwoziowych to w ogóle nigdy nie słyszałem! Chyba muszę (w końcu) uzupełnić swoją wiedzę o tych latach do 40-tych, bo jestem tam tak zielony, że aż strach!

Awatar użytkownika

cezar62
Posty: 2948
Rejestracja: 19 lut 2008, 15:03
Samochód: 2004 Ford Taurus SES 3.0 V6
Skąd: Opole
Kontaktowanie:

Re: mini encyklopedia

Post autor: cezar62 » 12 wrz 2012, 22:15

spokojnie Łukasz, dojdzie Ci kilka dziesiątek lat, to samo wejdzie do głowy i będziesz chodzącą encyklopedią ;)
Amerykańscy naukowcy zbadali, że im człowiek jest starszy, tym starzej wygląda
2004 Ford Taurus SES 3.0 V6

Awatar użytkownika

RadAg!
Sheriff
Posty: 11685
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontaktowanie:

Re: Mini Encyklopedia pojęć i skrótów

Post autor: RadAg! » 25 wrz 2012, 12:56

Wszystkie pojęcia w pierwszym poście. Troszkę poprawiłem literówki, połączyłem kilka definicji. Cezar zrezygnowałem z kilku twoich definicji bo nie są popularne a chodzi o najpotoczniejsze słowa i skróty ;) Trzeba to jeszcze alfabetycznie ogarnąć ale to później ;)
Jest:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
Były:
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<

Awatar użytkownika

Shakin_Bacon
Posty: 485
Rejestracja: 24 paź 2010, 11:58
Samochód: Dodge Viper Burago
Skąd: Bielsko-Biała

Re: Mini Encyklopedia pojęć i skrótów

Post autor: Shakin_Bacon » 25 wrz 2012, 15:32

Mogę Ci to ogarnąć alfabetycznie jak chcesz.

Awatar użytkownika

RadAg!
Sheriff
Posty: 11685
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontaktowanie:

Re: Mini Encyklopedia pojęć i skrótów

Post autor: RadAg! » 25 wrz 2012, 16:42

Shakin_Bacon pisze:Mogę Ci to ogarnąć alfabetycznie jak chcesz.
To ogarniaj :) Zacytuj w kolejnym poscie, przeedytuj a ja wrzucę to potem w pierwszy post :)
Jest:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
Były:
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<

Awatar użytkownika

Shakin_Bacon
Posty: 485
Rejestracja: 24 paź 2010, 11:58
Samochód: Dodge Viper Burago
Skąd: Bielsko-Biała

Re: Mini Encyklopedia pojęć i skrótów

Post autor: Shakin_Bacon » 25 wrz 2012, 20:09

Proszę bardzo :)
3 gen/3rd gen i podobne - generalnie chodzi o F-Body

9C1 - policyjna wersja Chevroleta Caprice

big block - silnik z dużym blokiem (silnika) np. 396, 427, 454, 429, 428, 472, 502, 572, 426, 440*

Civic (synonimy: Golf, BMW, *wagen (gwiazdka to cokolwiek)) - zło. Stereotyp nieamerykańskiego samochodu.

Convertible, conv., kabrio - - rodzaj samochodu osobowego, albo nadwozia nie posiadający stałego dachu. Przeważnie miękki dach jest składany lub zdejmowany. Odmianą kabrioletu jest roadster. Inne cechy charakterystyczne to: boczne, otwierane okna, brak pionowych słupków czy też jakichkolwiek ram nad górną krawędzią nadwozia (poza szybą przednią). Najczęściej występuje w wersji dwudrzwiowej – stąd nazwa Convertible Coupé. Natomiast wersja czterodrzwiowa to Convertible Sedan.

Custom - samochód spersonalizowany, czyli przerobiony przez właściciela. Przykłady zabiegów:
-Shaving, cleaning - tzw. "czyszczenie" czyli pozbywanie się emblematów, listew, klamek w celu pozostawienia czystej, gładkiej kaoserii
-Top Chop - chyba najpopularniejszy zabieg, polegający na skróceniu słupków w celu obniżenia dachu
-Tunneling, frenching - niektórzy mówią, że to dwa różne zabiegi, ale cel jest ten sam - umieszczenie świateł "głębiej" w karoserii

CV, Crown Vic, Vicki - Ford Crown Victoria

DENALI - oznaczenie GM przy spasionych wersjach GMC.

dragster - samochód używany w wyścigach na krótkich dystansach np. 1/4 mili. Zazwyczaj posiada ulepszony silnik tłokowy, jednak zdarzają się maszyny z silnikami odrzutowymi.
W dragsterach najważniejsze jest duże przyspieszenie - na dystansie 402,5 metra samochody te nie osiągają pełnej prędkości, która mogłaby mieć decydujące znaczenie w dłuższym wyścigu. Ważna jest także aerodynamika pojazdu. Zwrotność nie odgrywa tu dużej roli ponieważ tor wyścigu nie posiada zakrętów.
Samochody te mają ok. 8 000 KM. Po osiągnięciu mety mają prędkość przekraczającą 500 km/h, a pierwszą setkę osiąga już po 0,5 sekundy. Najmocniejsze spalają nawet po 1l/s.

F-Body - platforma GM (General Motors), której użyto do budowy Chevroleta Camaro i Pontiaca Firebirda. W świecie maniaków amerykańców, f-body to po prostu Camaro lub Firebird (najczęściej trzecia generacja, bo tych jest najwięcej)

FoMoCo - Ford Motor Company

Hardtop -Są dwa znaczenia - jedno to sztywny, zdejmowany dach (występował np w Corvette C3). Drugie znaczenie to typ nadwozia, posiadający sztywny, nakładany bądź zamontowany na stałe dach. Nadwozie to charakteryzuje się brakiem słupków pomiędzy bocznymi oknami. Szyby w drzwiach opuszczają się w całości. Rodzaj ten rozpowszechniony był głównie w USA w latach 1949 do 1978.

hot rod - nazywane (tradycyjnie) samochody nawiązujące stylem do Forda T i Forda A (jako, że są to pierwsze modele, których niektóre części zostały wyprodukowane przy użyciu stali wanadowej) i dodatkowo zmodyfikowane w celu podniesienia osiągów.
Hot Rody są samochodami robionymi na zamówienie bądź budowanymi ręcznie przez swoich właścicieli (z angielskiego "custom built") Początkowo termin określał praktykę zakładającą przerobienie starego samochodu, najczęściej Forda, w celu redukcji wagi (zazwyczaj przez usunięcie dachu, maski, zderzaków, przedniej szyby i błotników), obniżenia zawieszenia, zmiany bądź tuningu silnika prowadzącego do zwiększenia mocy, montażu większego ogumienia dla zwiększenia przyczepności i wreszcie zmiany malowania na bardziej wyróżniające się kolory.
Hot rodderzy budują swoje samochody przy użyciu oryginalnych, starych części i podążają stylem popularnym od lat 40 do 60.

Kanapa/tapczan - wszelkie 4-drzwiowe wozy amerykańskie sporych gabarytów

kit car - pojazd tworzony z części składowych dostarczonych przez producenta (najczęściej takie jak: rama, elementy karoserii, elementy wykończenia, itp.) oraz z części nowych, bądź pochodzących z pojazdu używanego - tzw. „dawcy” (takich jak: silnik z osprzętem, zawieszenie, hamulce, itp.). Pojazdy takie występują często jako repliki legendarnych samochodów np. Lotus Super 7 czy Cobra. Kit Cary występują również jako zupełnie nowe oryginalne konstrukcje.

literka-Body to po prostu platforma. Tych jest dość dużo, np. na G-Body GM zrobiony jest Oldsmobile Hodika, a na B-Body Chryslera - Dodge Charger. Warto wiedzieć, że na konkretnej platformie budowano zwykle więcej wozów. A i nie zawsze dany wóz był przez cały czas na tej samej platformie. Weźmy za przykład Plymouth Barracuda - do 1969 był na platformie A-Body, natomiast w 1970 przeskoczył na E-Body (a miejsce A-Body zajął wtedy Plymouth Duster).
Nie wszystkie platformy z tą samą nazwą są takie same, np G-Body oprócz Cutlassów i pochodnych były później Aurory, które (w odróżnieniu od tamtych) były napędzane na przód.

lowrider
- potocznie zwany "lo-lo", samochód lub ciężarówka (np. typu pick-up ) o niskim zawieszeniu posiadający zmodyfikowany system hydrauliczny. Taki układ pozwala na jak najniższe zlokalizowanie podwozia, dzięki czemu lowrider jakby sunął tuż nad ziemią. Hydraulika pojazdu umożliwia nawet "skoki" czyli dynamiczne zastosowanie tego właśnie układu, dlatego lowridery często nazywane są "skaczącymi samochodami".

Merc - wbrew pozorom to jest Mercury

MGM
- Mercury Grand Marquis

Mopar - ogólnie marki Dodge, Chrysler, Plymouth, RAM

muscle car - jest samochodem o wyjątkowo wysokich osiągach. Termin ten odnosi się głównie do amerykańskich, australijskich bądź południowoafrykańskich modeli z silnikami o dużej pojemności produkowanymi pomiędzy 1964 a 1973 dla samochodów amerykańskich i 1968 a 1976 dla samochodów australijskich.
W większości przypadków zwrot „muscle car” odnosi się do pojazdów średnich rozmiarów z tylnym napędem, dużym silnikiem (przeważnie, aczkolwiek nie zawsze V8) i specjalnym przygotowaniu w celu uzyskania maksymalnych osiągów. Traktuje się je jako osobną kategorię samochodów sportowych, odróżniającą się od małych i szybkich pojazdów przeznaczonych do ulicznych bądź torowych wyścigów. Pełnowymiarowe samochody o dużych osiągach są zazwyczaj wyłączane z tej kategorii jako że wywodzą się od zwartych sportowych coupe zapoczątkowanych przez Forda Mustanga. Innym czynnikiem definiującym klasycznego muscle car’a jest wiek i kraj pochodzenia. Klasyczny muscle car jest zazwyczaj, ale nie zawsze wyprodukowany w Australii bądź Stanach zjednoczonych pomiędzy 1964 a 1975.

Ogórek - Chevrolet Caprice czwartej generacji (lata 90.)

P71
- policyjna wersja CV

Panther Platform
- płyta podłogowa (platforma) FoMoCo dla aut Ford Crown Victoria (wcześniej LTD), Mercury Grand Marquis i Lincoln Town Car

PTS
- Pontiac Trans Sport

rat rod - auta budowane według oryginalnej idei promującej tani i szybki samochód o niewyszukanym wzornictwie. Nieodwracalna modyfikacja samochodów niejednokrotnie bardzo rzadkich, będących zabytkami motoryzacji jest zaprzeczeniem tradycjonalnego hot roddingu zakładającego ocalenie i reprodukcję zniszczonych i bezużytecznych części.

roadster
- typ nadwozia samochodu osobowego, posiadający na przestrzeni dziejów motoryzacyjnych kilka znaczeń:
W początkach XX wieku w USA (trochę później także w Europie) określał silniejsze modele samochodów, pozbawione dachu i wyposażone w tzw. 'siedzenie teściowej'. Modele te były następcami, a niekiedy rówieśnikami runaboutów.
Obecnie terminem tym określa się małe, dwumiejscowe, auta tylnonapędowe. Współczesnego roadstera poznać można po tym, że jego dach (miękki lub sztywny) przypinany jest do karoserii, a więc nie jest integralną częścią nadwozia.


small block
- z małym np. 327, 350, 289, 351, 302, 305*

*Te liczby to pojemność w calach sześciennych (cid - cubic inch displacement, cu in - cubic inch). Należy jednak zaznaczyć, że nie zawsze big blocki mają większe pojemności. Np 403 Oldsmobile'a (6.6 l), który montowali w Trans Amach to small block, podobnie jak LS7 z obecnej Corvetty Z06 (7.0 l).

SRT (i cyferka) - street racing technology - oznaczenie mopara dla najbardziej spsionych i extrmalnych wersji ich wózkow w nawiasie podaje się ilość cylindrów czyli dodge challenger srt8 - wersja challengera po maxie (można niewiele opcji już dodać - chyba tylko powersunroof i jeszcze fajniejsze audio) z silnikiem v8

SS - Super Sport - najmocniejsze wersje Chevroletów

street rod
- budowanie auta przy użyciu głównie nowych części.

T/A - Pontiac Trans Am

Tapczan - patrz "Kanapa"

Targa - rodzaj sztywnego, zdejmowalnego dachu, t.j. części pomiędzy przednią i tylną szybą

T-bird - Ford Thunderbird

TC, LTC
- Lincoln Town Car

torpedo - najpopularniejszy typ nadwozia w latach 1910-1930. Zastąpił double phaétony. Kabina miała gładkie płaszczyzny. Górna krawędź boków i drzwi stanowiła prawie prostą, poziomą linię. Dach był miękki, składany, jednak nie dawał żadnej osłony po bokach kabiny.
Natomiast z przodu przymocowano go do ramki przedniej szyby, z tyłu na stałe do nadwozia, a napinało się go za pomocą specjalnego pałąka mocowanego mniej więcej pośrodku nadwozia.

T-top
- ściągane panele dachowe, w środkowej części dachu po zdjęciu paneli pozostaje usztywniający nadwozie pałąk

Velle
- Chevrolet Chevelle

Vette - Chevrolet Corvette (nie mylić z Chevette); Stingray to trzecia generacja (nie do końca, ale tak się trochę przyjęło)

Z28 - jedna z najmocniejszych wersji Camaro, jest jeszcze ZL1

Awatar użytkownika

RadAg!
Sheriff
Posty: 11685
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontaktowanie:

Re: Mini Encyklopedia pojęć i skrótów

Post autor: RadAg! » 25 wrz 2012, 21:48

Dzięki :)
Jest:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
Były:
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<


hemi
Posty: 37
Rejestracja: 24 gru 2012, 09:44
Samochód: czarny, niebieski i szary
Skąd:

Re: Mini Encyklopedia pojęć i skrótów

Post autor: hemi » 25 gru 2012, 11:58

muscle car - jest samochodem o wyjątkowo wysokich osiągach. Termin ten odnosi się głównie do amerykańskich, australijskich bądź południowoafrykańskich modeli z silnikami o dużej pojemności produkowanymi pomiędzy 1964 a 1974 dla samochodów amerykańskich i 1968 a 1976 dla samochodów australijskich.
W większości przypadków zwrot „muscle car” odnosi się do pojazdów średnich rozmiarów z tylnym napędem, dużym silnikiem (przeważnie, aczkolwiek nie zawsze V8) i specjalnym przygotowaniu w celu uzyskania maksymalnych osiągów. Traktuje się je jako osobną kategorię samochodów sportowych, odróżniającą się od małych i szybkich pojazdów przeznaczonych do ulicznych bądź torowych wyścigów. Pełnowymiarowe samochody o dużych osiągach są zazwyczaj wyłączane z tej kategorii jako że wywodzą się od zwartych sportowych coupe zapoczątkowanych przez Pontiaka GTO z 1964r. Ostatnim autem zaliczanym do segmentu muscle cars w USA był Pontiac Trans Am SD 455 z 1974r. Innym czynnikiem definiującym klasycznego muscle car’a jest wiek i kraj pochodzenia. Klasyczny muscle car jest zazwyczaj, ale nie zawsze wyprodukowany w Australii bądź Stanach zjednoczonych pomiędzy 1964 a 1975.

Awatar użytkownika

71Corvette454
Posty: 1418
Rejestracja: 10 paź 2010, 19:43
Samochód: '98 Oldsmobile Aurora Autobahn
Skąd: Kanie

Re: Mini Encyklopedia pojęć i skrótów

Post autor: 71Corvette454 » 25 gru 2012, 14:42

Jeszcze jedno ważne pojęcie mi się przypomniało, chociaż właściwie po polsku chyba rzadko używane:
WOT - Wide Open Throttle, czyli z gazem do dechy (dosłownie z szeroko otwartą przepustnicą)

Awatar użytkownika

Shakin_Bacon
Posty: 485
Rejestracja: 24 paź 2010, 11:58
Samochód: Dodge Viper Burago
Skąd: Bielsko-Biała

Re: Mini Encyklopedia pojęć i skrótów

Post autor: Shakin_Bacon » 25 gru 2012, 15:25

Co do tych muscle carów, to są różne szkoły. Wielu pasjonatów za ostatniego muscle uważa Trans Ama 1979.


hemi
Posty: 37
Rejestracja: 24 gru 2012, 09:44
Samochód: czarny, niebieski i szary
Skąd:

Re: Mini Encyklopedia pojęć i skrótów

Post autor: hemi » 25 gru 2012, 16:50

Shakin_Bacon pisze:Co do tych muscle carów, to są różne szkoły. Wielu pasjonatów za ostatniego muscle uważa Trans Ama 1979.
Trans Am'y 1979-81r. to były kastraty a nie muscle cars, wtedy zaprzestano nawet produkcji oryginalnych silników. Po kryzysie paliwowym nikt już nie myślał o osiągach tylko o ekonomice jazdy. Chyba tylko Pontiac starał się jako tako pogodzić jedno z drugim, chociaż ich osiągi po '74r. spadły drastycznie. Era klasycznych muscle cars zakończyła się w 1974r., nową erę rozpoczął dopiero w 1987r. Buick GNX ze swoim turbodoładowanym silnikiem V6.

Pierwszy muscle car: http://www.youtube.com/watch?v=jBEDU7OeXnI" onclick="window.open(this.href);return false;
I ostatni: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... Nw#t=1128s" onclick="window.open(this.href);return false;

Awatar użytkownika

71Corvette454
Posty: 1418
Rejestracja: 10 paź 2010, 19:43
Samochód: '98 Oldsmobile Aurora Autobahn
Skąd: Kanie

Re: Mini Encyklopedia pojęć i skrótów

Post autor: 71Corvette454 » 25 gru 2012, 17:43

Hm, a ja to bym w ogóle powiedział, że Firebirdy i Camaro to nie muscle cary, tylko pony cary - bliżej im do Mustanga niż do Chevelle czy Cutlassa, a to są właśnie te "prawdziwe" muscle cars. Czyli co do tego, że różne szkoły, to się jak najbardziej zgadzamy ;)

Ano oczywiście wyjątkiem od powyższego jest rocznik '69, kiedy one oba były wystarczająco wielkie i potężne, żeby je do muscle carów zaliczyć :D To takie jest mnie się wydaje strasznie płynne...

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika