[Dyskusja]Co tankować ? PB95 czy PB98 a może LPG ?

Dział poświęcony zagadnieniom technicznym w samochodach. Mechanika i elektryka mają swoje miejsce. Poruszamy tutaj tematy dotyczące ogólnych zagadnień dotyczących wszystkich samochodów bez podziału na marki.
Regulamin forum
Prosimy o rzeczową dyskusję. Posty nie wnoszące nic do tematu będą usuwane lub przenoszone. Wątki dotyczące konkretnej marki lub modelu także będą przenoszone do działów tematycznych. To jest forum OGÓLNO-TECHNICZNE.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika

Topic author
saint benji
Posty: 655
Rejestracja: 10 lut 2015, 12:39
Samochód: Ford Crown Victoria
Skąd: Warszawa

[Dyskusja]Co tankować ? PB95 czy PB98 a może LPG ?

Post autor: saint benji »

EdMar79 pisze:Jeżdżę tylko tylko i wyłącznie na 98 :)
Nie wiem czy jest sens wydawać kasę w błoto, skoro różnicy praktycznie nie czuć (w oktanach nie chodzi o kaloryczność, jak sądzą niektórzy), a premius gas, której powinieneś używać, ma 90 oktanów i więcej w USA. Natomiast nasza 98 zgodnie z rozporządzeniem musi mieć minimalną motorową liczbę oktanową 88, więc może się okazać, że lejąc 95 na jednej stacji masz więcej oktanów niż z 98 na innej.

Awatar użytkownika

EdMar79
Posty: 204
Rejestracja: 05 lis 2013, 19:07
Samochód: Aurora 4.0 V8 '95 Jeep GC 5.7 HEMI '05
Skąd: Legionowo
Kontakt:

Re: Aurora 1995 4.0

Post autor: EdMar79 »

Leję to co zalecane przez producenta (zarówno na desce rozdzielczej jak i wlewie jest info: ONLY Premium Fuel) i doczytałem że 98
I na razie nie chcę kombinować, chyba ze ktoś kto ma doświadczenie z tym silnikiem mi potwierdzi że 95 nie zaszkodzi.
Zachorowałam na amcary, ale dobrze mi z tym ;)
Aurora 4.0 V8 '95
Jeep GC 5.7 HEMI '05


piotrekzet

Re: Aurora 1995 4.0

Post autor: piotrekzet »

Na pewno Ci nie zaszkodzi 95. Jedynym efektem moze byc spadek mocy i większe spalanie. Tak BTW to poszukaj jaka była w USA premium w 1995 roku. To jednak 20 lat temu, Normal mogla być 78.
Ja raz zatankowalem na shellu v-power racing, power specjalnie nie odczułem, racing też mnie na kolana nie powalił, natomiast spalanie w trasie spadło mi do niecałych 10/100. Wczesniej oscylowało w okolicy 12. Ale mimo wszystko, to zbyt duża różnica w cenie, tankowałem wtedy za ponad 6 pln, gdy "normalna" była ok. 4,5.
Ze strony exxon.com:
Gasoline grades are based on octane ratings. The octane rating of gasoline tells you how much the fuel can be compressed before it spontaneously ignites. In most areas of the country our regular gasoline is 87 octane, midgrade is 89 and premium is 91 to 93. To determine which unleaded gasoline is best for your vehicle, check your owner’s manual
Czyli lejesz zbyt wysokooktanową.

Awatar użytkownika

EdMar79
Posty: 204
Rejestracja: 05 lis 2013, 19:07
Samochód: Aurora 4.0 V8 '95 Jeep GC 5.7 HEMI '05
Skąd: Legionowo
Kontakt:

Re: Aurora 1995 4.0

Post autor: EdMar79 »

No zobaczę następnym razem wleje 95, i zrobie jeden bak.
Teraz mam średnia trasy i miasto (trasy 2/3 miasto 1/3) a ze jeżdzę po Warszawie to sporo stoję ;) mam 14.1 bez kliny mialem 13.7.
Średnia tak z ostatnich 340 litrów spalonych.
Zachorowałam na amcary, ale dobrze mi z tym ;)
Aurora 4.0 V8 '95
Jeep GC 5.7 HEMI '05

Awatar użytkownika

Topic author
saint benji
Posty: 655
Rejestracja: 10 lut 2015, 12:39
Samochód: Ford Crown Victoria
Skąd: Warszawa

Re: Aurora 1995 4.0

Post autor: saint benji »

A z czego miałaby wynikać mniejsza moc przy 95tce?


piotrekzet

Re: Aurora 1995 4.0

Post autor: piotrekzet »

Nie umiem tego wyjaśnić na silniku z wtryskiem, ale np. na gaźnikowym trzeba przestawić zapłon. Przy czym jeśli wyprzedzenie jest ustawione na 95, to wtedy będzie miał mniejszą moc na 98.
Czytałem porównanie kilku samochodów, między innymi mustanga, nowego BMW i chyba saaba. Zasada jest taka, że "słabsze" paliwo zmniejsza osiągi nowych samochodów, starszym "lepsze" może dodać dokładnie 2 konie, albo w ogóle nie robi różnicy.

Awatar użytkownika

siwrelax
Posty: 518
Rejestracja: 05 lip 2013, 23:21
Samochód: PTS '90
Skąd: Aktualnie: Hoge Hexel, NL

Re: Aurora 1995 4.0

Post autor: siwrelax »

Liczba oktanowa ma wpływ tak naprawdę tylko na spalanie stukowe im mniej, tym przy mniejszym kącie wyprzedzena zapłonu będzie występować spalanie stukowe, czyli proces niszczycielski dla silnika. 98 zalecana jest do nowoczesnych lub wyżyłowanych silników ze zmiennymi fazami rozrządu sterowanym mechanicznie. 98 jako premium ma jeszcze jakieśtam dodatki uszlachetniające, ale to jest kosmetyka raczej - tzw. chujt marketingowy. Liczbę oktanową w USA i w Europie wyznacza się też inaczej, wg innych badań, wiec nie można mówić, że benzyna w USA na mniejszą liczbę oktanową niż w EU. Powiedzmy 95 jeat jak w USA 91, a dla nich to już Premium Gasoline. Nie przejmować się, lać 95 i jeździć. Od czasu do czasu można 98 zalać tak dla picu, poczucia spełnienia, skorzystania z promocji na punkty itp. Dla Twojego silnika to i tak wszystko jedno ;)
Jak zaczniesz się wozić jakims SLR-em biturbo, to wtedy lej tylko i wyłącznie 98. Pozdro!

Awatar użytkownika

siwrelax
Posty: 518
Rejestracja: 05 lip 2013, 23:21
Samochód: PTS '90
Skąd: Aktualnie: Hoge Hexel, NL

Re: Aurora 1995 4.0

Post autor: siwrelax »

Aha, przy zmiennych fazach rozrządu sterowanych przez komputer (mam na myśli silniki mocno wyżyłowane typu 200KM z 2 litrów) na 95 możesz mieć słabsze osiągi. To dla tego, że komp wykryje bardzo wcześnie spalanie stukowe i przestawi kąt wyprzedzenia tak by ten proces nie zachodził, ale wtedy mniejsza moc jest w porównaniu do 98 czy 99. BTW LPG ma liczbę oktanową rzędu 106 ;)

Awatar użytkownika

Topic author
saint benji
Posty: 655
Rejestracja: 10 lut 2015, 12:39
Samochód: Ford Crown Victoria
Skąd: Warszawa

Re: Aurora 1995 4.0

Post autor: saint benji »

LPG ma przy okazji kaloryczność 4,5 raza większą od benzyny, więc teoretycznie powinien być o wiele wydajniejszy. Jeszcze nie doszedłem do tego, dlaczego spala się go 100-125% zamiast 25% tego co benzyny... Może mi ktoś wyjaśni?

Awatar użytkownika

siwrelax
Posty: 518
Rejestracja: 05 lip 2013, 23:21
Samochód: PTS '90
Skąd: Aktualnie: Hoge Hexel, NL

Re: Aurora 1995 4.0

Post autor: siwrelax »

Jeśli masz na myśli wartość opałową, to LPG ma trochę mniejszą kaloryczność (ilość wydzielonej energii na kilogram spalonego paliwa) niż PB, stąd większe spalanie gazu niż PB w tym samym silniku.
Trochę koledze offtop zrobiliśmy :)

Awatar użytkownika

Topic author
saint benji
Posty: 655
Rejestracja: 10 lut 2015, 12:39
Samochód: Ford Crown Victoria
Skąd: Warszawa

Re: Aurora 1995 4.0

Post autor: saint benji »

Wartość opałowa benzyny to 10.200 kcal/kg, propanu 11.070 kcal/kg. a butanu 10.920 kcal/kg w fazie ciekłej. Te 4,5 raza więcej, o których pisałem wcześniej wynikało ze złego spojrzenia w tabelkę, bo porównywałem kcal do kJ i stąd błąd, ale tak czy inaczej gaz wygląda na bardziej kaloryczny. Może w fazie lotnej traci? Nie wiem jak się odnieść do tych wartości: propan - 21.790 kcal/Nm3, a butan - 29.280 kcal/Nm3.


piotrekzet

Re: Aurora 1995 4.0

Post autor: piotrekzet »

To w ramach offtop dodam, że lpg jest "suchy", co powoduje wyższą temperaturę pracy. Mieszanka paliwowo powietrzna to jedyna rzecz, która smaruje cylinder po stronie komory spalania.

Awatar użytkownika

RadAg!
Sheriff
Posty: 12244
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontakt:

Re: Aurora 1995 4.0

Post autor: RadAg! »

siwrelax pisze:Liczba oktanowa ma wpływ tak naprawdę tylko na spalanie stukowe im mniej, tym przy mniejszym kącie wyprzedzena zapłonu będzie występować spalanie stukowe, czyli proces niszczycielski dla silnika. 98 zalecana jest do nowoczesnych lub wyżyłowanych silników ze zmiennymi fazami rozrządu sterowanym mechanicznie. 98 jako premium ma jeszcze jakieśtam dodatki uszlachetniające, ale to jest kosmetyka raczej - tzw. chujt marketingowy. Liczbę oktanową w USA i w Europie wyznacza się też inaczej, wg innych badań, wiec nie można mówić, że benzyna w USA na mniejszą liczbę oktanową niż w EU. Powiedzmy 95 jeat jak w USA 91, a dla nich to już Premium Gasoline. Nie przejmować się, lać 95 i jeździć. Od czasu do czasu można 98 zalać tak dla picu, poczucia spełnienia, skorzystania z promocji na punkty itp. Dla Twojego silnika to i tak wszystko jedno ;)
Jak zaczniesz się wozić jakims SLR-em biturbo, to wtedy lej tylko i wyłącznie 98. Pozdro!
Tu kolega ma dużo racji. Pwoedziałbym że wlewanie 98 do amerykańskiego auta, szczególnie jeszcze z zeszłego stulecia, może być nawet szkodliwe.
Były:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<

Awatar użytkownika

lincoln1998
Posty: 2057
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Samochód: 1996 Lincoln Town Car 4.6 V8 spełnione marzenie :)
Skąd: Kalisz

Re: Aurora 1995 4.0

Post autor: lincoln1998 »

siwrelax pisze:Trochę koledze offtop zrobiliśmy :)
Oj zrobiliście :D Zabrałem się za to i wydzieliłem wątek.Teraz możecie pisać ile dusza zapragnie :)
Obecnie:

2005 Cadillac SRX 3.6 V6
2003 Lincoln Town Car "L" 4.6 V8
2007 Chrysler 300C 5.7 V8 HEMI
1996 Lincoln Town Car 4.6 V8
1976 Lincoln Continental Mark IV 7.5 V8

Ex:

1991 Lincoln Town Car 5.0 V8
1993 Chevrolet G20 5.7 V8
1999 Chrysler Town & Country 3.8 V6
2000 Chrysler Sebring Conv. 2.5 V6
1997 Jeep Grand Cherokee 5.2 V8
1998 Chrysler Concorde 3.2 V6
1995 Chevrolet C1500 Pickup 4.3 V6
1998 Chrysler LHS 3.5 V6
1991 Chevrolet Caprice Classic 5.0 V8
1998 Lincoln Town Car 4.6 V8
2005 Chrysler Town&Country 3.8 V6
2005 Chrysler Sebring Conv. 2.4 R4
1999 Chrysler LHS 3.5 V6
2005 Chrysler Town&Country 3.8 V6
1992 Mercury Grand Marquis 4.6 V8
2001 Lincoln Town Car 4.6 V8
2002 Chevrolet Avalanche Z71 5.3 V8
2005 Chrysler 300C 3.5 V6
2001 Chrysler Town&Country 3.8 V6
2001 Chrysler LHS 3.5 V6
2002 Chrysler Grand Voyager 3.3 V6
2005 Cadillac SRX 3.6 V6
1999 Lincoln Town Car 4.6 V8
2003 Lincoln Town Car 4.6 V8
2005 Ford Crown Victoria 4.6 V8 - P71


piotrekzet

Re: [Dyskusja]Co tankować ? PB95 czy PB98 a może LPG ?

Post autor: piotrekzet »

Łeeee, teraz to nie ma frajdy, offtopy są fajniejsze :P

ODPOWIEDZ