Homologacje europejskie, a amcary. Rozpoczynam gówno burze!

Tu rozmawiamy o autach ogólnie. Wszystkie marki, modele, kraje.
Awatar użytkownika

b182
Posty: 190
Rejestracja: 19 kwie 2012, 08:21
Samochód: 2003 Ford Taurus
Skąd: Gorlice

Re: Homologacje europejskie, a amcary. Rozpoczynam gówno burze!

Post autor: b182 » 27 lut 2018, 10:43

Poszukać firmy grawerującej w szkle i rozebrać lamy. Dać do wygrawerowania oznaczenia E. Ewentualnie są naklejki do wewnętrznego wklejenia w szkło z oznaczeniem E1 np.

Awatar użytkownika

cezar62
Posty: 2751
Rejestracja: 19 lut 2008, 15:03
Samochód: 1995 Mercury Grand Marquis LS 4.6L V8 SOHC 16V
Skąd: Opole
Kontaktowanie:

Re: Homologacje europejskie, a amcary. Rozpoczynam gówno burze!

Post autor: cezar62 » 27 lut 2018, 20:51

Cóż, nie ma chętnych na opowieści z cyklu "jak to zabierano dowód rejestracyjny za amerykańskie lampy"...
...
No nic, naprawdę chciałem to wiedzieć. Bez potwierdzonej informacji z pierwszej ręki, nie wiem, czy jest sens tutaj kruszyć kopie.
Jeżeli są to jednostkowe zdarzenia, to nie martwiłbym się tym wcale, ale chętnie podyskutowałbym nad chociaż jednym prawdziwym przypadkiem utraty dowodu rejestracyjnego, czy jakichkolwiek innych kłopotów związanych z brakiem homologacji WE na lampach.

Bo może takie kłopoty istnieją jedynie w bujnej fantazji informatorów?...
Amerykańscy naukowcy zbadali, że im człowiek jest starszy, tym starzej wygląda
1995 Mercury Grand Marquis LS 4.6L V8 SOHC 16V
2000 Chrysler PT Cruiser Touring Edition 2.0 DOHC 16V

Awatar użytkownika

cezar62
Posty: 2751
Rejestracja: 19 lut 2008, 15:03
Samochód: 1995 Mercury Grand Marquis LS 4.6L V8 SOHC 16V
Skąd: Opole
Kontaktowanie:

Re: Homologacje europejskie, a amcary. Rozpoczynam gówno burze!

Post autor: cezar62 » 27 lut 2018, 20:55

b182 pisze:
27 lut 2018, 10:43
Dać do wygrawerowania oznaczenia E. Ewentualnie są naklejki do wewnętrznego wklejenia w szkło z oznaczeniem E1 np.
Tu chyba nie o to chodzi. Jasne, są takie naklejki i są firmy grawerujące literki. Ale po co nam to? Przecież my mamy homologację, tyle że amerykańską. Sposób, o którym mówisz, to wymyślono dla tjuningowców, którzy montują chińskie śmiecie w swoich bolidach, nie posiadające żadnej homologacji, czyli z gładkimi, czystymi szkłami reflektorów.
Amerykańscy naukowcy zbadali, że im człowiek jest starszy, tym starzej wygląda
1995 Mercury Grand Marquis LS 4.6L V8 SOHC 16V
2000 Chrysler PT Cruiser Touring Edition 2.0 DOHC 16V

Awatar użytkownika

KARLone
Posty: 3486
Rejestracja: 29 sty 2010, 12:07
Skąd: Górny Śląsk

Re: Homologacje europejskie, a amcary. Rozpoczynam gówno burze!

Post autor: KARLone » 27 lut 2018, 22:05

moje auto (Ford) został sprowadzony do PL w 2007 r. Wtedy w PL obowiązywało Prawo o Ruchu drogowym (szkoda, że nie zapisałem z którego dnia ta ustawa) w której zawarty był art 68, ustęp 17, p.4 gdzie była mowa o przepisach dotyczących homologacji - było tam zapisane, że te obowiązkowi homologacji nie podlega pojazd wyprodukowany lub importowany w ilości 1 szt. rocznie. Jest tylko podany warunek, by pojazd taki spełniał wymagania warunków technicznych jakim powinny odpowiadać pojazdy i wyposażenie. Z czasem pewne zapisy się pozmieniały...
prawo o ruchu drogowym art 70d i 70y jest tu-> http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/downl ... 0602Lj.pdf
warunki technicze są tu -> http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/downl ... 162022.pdf

Awatar użytkownika

cezar62
Posty: 2751
Rejestracja: 19 lut 2008, 15:03
Samochód: 1995 Mercury Grand Marquis LS 4.6L V8 SOHC 16V
Skąd: Opole
Kontaktowanie:

Re: Homologacje europejskie, a amcary. Rozpoczynam gówno burze!

Post autor: cezar62 » 27 lut 2018, 22:27

KARLone pisze:
27 lut 2018, 22:05
moje auto (Ford) został sprowadzony do PL w 2007 r. Wtedy w PL obowiązywało Prawo o Ruchu drogowym (szkoda, że nie zapisałem z którego dnia ta ustawa) w której zawarty był art 68, ustęp 17, p.4 gdzie była mowa o przepisach dotyczących homologacji - było tam zapisane, że te obowiązkowi homologacji nie podlega pojazd wyprodukowany lub importowany w ilości 1 szt. rocznie.
Zgadza się, był taki artykuł, ale obecnie jest uchylony i oczywiście można o tej zasadzie zapomnieć.
Amerykańscy naukowcy zbadali, że im człowiek jest starszy, tym starzej wygląda
1995 Mercury Grand Marquis LS 4.6L V8 SOHC 16V
2000 Chrysler PT Cruiser Touring Edition 2.0 DOHC 16V


Topic author
MichaŁ
Posty: 2695
Rejestracja: 28 lip 2010, 19:04
Samochód: '05 T&C Limited
Skąd: Oleśnica

Re: Homologacje europejskie, a amcary. Rozpoczynam gówno burze!

Post autor: MichaŁ » 28 lut 2018, 08:19

Mamy małą frekwencje odwiedzających i aktywnych więc może takiej sytuacji nikt nie miał.

Na grupie fejsbukowej było już kilkanascie, a może kilkadziesiąt przypadków zabrania dowodu za brak homologacji.
Z tego co chłopaki opisywali...
Auto jest zatrzymane do kontroli i Panowie policjanci na żywca szukają znaczka homologacji na lampach, a co bardziej czepialscy na szybach i pasach bezpieczeństwa.

Nasz kolega Pietia ostatnio stracił dowód w pożyczonym Town&Country podobno.

Mój klient miał problem z Toyotą Sienną podczas kontroli, bo jakiś lotny gliniarz wiedział że to model tylko na Stany i Kanade. Dowodu nie zabrali po długiej batalii, bo lampy były wzorcowo przerobione do warunków europejskich, ale zapowiedzieli właścicielowi, że inny patrol może nie być na tyle wyrozumiały.

Podobno policjanci mają teraz kamery (nie wiem czy w aucie czy na sobie) i interwencje są rejestrowane, dlatego jak już zatrzymają to już nie chcą odpuścić.

Wysłane przez Tapatalk

Były:
1997 Chrysler Voyager LE 3.3 V6
1990 Chrysler Voyager LE 3.0V6
2000 Chevy Tahoe LT 5.3 V8 Vortec
1986 Mercury Grand Marquis 5.0 V8
1993 Chrysler Le Baron Cabrio 3.0 V6
1996 Chrysler Voyager LE 3.3 V6
1990 GMC Vandura 5.7 V8 Explorer
2000 Chevrolet Impala 3.4 V6
1998 Chevrolet Blazer LT 4.3 V6
1989 Plymouth Grand Voyager SE 3.0 V6
2000 Chrysler 300M 3.5 V6
1999 Chrysler Town&Country Limited 3.8 V6
1999 Chrysler Grand Voyager LX 3.3 V6


Topic author
MichaŁ
Posty: 2695
Rejestracja: 28 lip 2010, 19:04
Samochód: '05 T&C Limited
Skąd: Oleśnica

Re: Homologacje europejskie, a amcary. Rozpoczynam gówno burze!

Post autor: MichaŁ » 28 lut 2018, 08:25

Ja osobiście mam wyjście z sytuacji, bo moge kupić lampy od Grand Voyagera i zderzak na przód i będę miał homologowane.
Ale operacja będzie kosztowna i tylko dla znaczka E, bo zarówno przód jak i tył mam przerobione tak aby spełniały polskie warunki świecenia.

Problem polega na tym, że dla dużej liczby amcarów nie występuje europejski zamiennik oświetlenia.

Wysłane przez Tapatalk

Były:
1997 Chrysler Voyager LE 3.3 V6
1990 Chrysler Voyager LE 3.0V6
2000 Chevy Tahoe LT 5.3 V8 Vortec
1986 Mercury Grand Marquis 5.0 V8
1993 Chrysler Le Baron Cabrio 3.0 V6
1996 Chrysler Voyager LE 3.3 V6
1990 GMC Vandura 5.7 V8 Explorer
2000 Chevrolet Impala 3.4 V6
1998 Chevrolet Blazer LT 4.3 V6
1989 Plymouth Grand Voyager SE 3.0 V6
2000 Chrysler 300M 3.5 V6
1999 Chrysler Town&Country Limited 3.8 V6
1999 Chrysler Grand Voyager LX 3.3 V6

Awatar użytkownika

b182
Posty: 190
Rejestracja: 19 kwie 2012, 08:21
Samochód: 2003 Ford Taurus
Skąd: Gorlice

Re: Homologacje europejskie, a amcary. Rozpoczynam gówno burze!

Post autor: b182 » 28 lut 2018, 10:29

Jak do Crown Vic, Taurusa itp. Najlepiej przy kontroli "zapomnieć dowodu" Mandat 50zł za brak dokumentu i tyle. Nie ma dowodu to go nie zabiorą.


Topic author
MichaŁ
Posty: 2695
Rejestracja: 28 lip 2010, 19:04
Samochód: '05 T&C Limited
Skąd: Oleśnica

Re: Homologacje europejskie, a amcary. Rozpoczynam gówno burze!

Post autor: MichaŁ » 28 lut 2018, 12:37

Podobno dzięki CEPiK 2.0, policmajstry wpisują w system, że dowód powinien zostać zatrzymany jak najszybciej z jakiegoś powodu, więc smród w papiery idzie i prędzej czy później będą tego konsekwencje.

Wysłane przez Tapatalk

Były:
1997 Chrysler Voyager LE 3.3 V6
1990 Chrysler Voyager LE 3.0V6
2000 Chevy Tahoe LT 5.3 V8 Vortec
1986 Mercury Grand Marquis 5.0 V8
1993 Chrysler Le Baron Cabrio 3.0 V6
1996 Chrysler Voyager LE 3.3 V6
1990 GMC Vandura 5.7 V8 Explorer
2000 Chevrolet Impala 3.4 V6
1998 Chevrolet Blazer LT 4.3 V6
1989 Plymouth Grand Voyager SE 3.0 V6
2000 Chrysler 300M 3.5 V6
1999 Chrysler Town&Country Limited 3.8 V6
1999 Chrysler Grand Voyager LX 3.3 V6

Awatar użytkownika

KARLone
Posty: 3486
Rejestracja: 29 sty 2010, 12:07
Skąd: Górny Śląsk

Re: Homologacje europejskie, a amcary. Rozpoczynam gówno burze!

Post autor: KARLone » 28 lut 2018, 17:57

cezar62 pisze:
27 lut 2018, 22:27
KARLone pisze:
27 lut 2018, 22:05
moje auto (Ford) został sprowadzony do PL w 2007 r. Wtedy w PL obowiązywało Prawo o Ruchu drogowym (szkoda, że nie zapisałem z którego dnia ta ustawa) w której zawarty był art 68, ustęp 17, p.4 gdzie była mowa o przepisach dotyczących homologacji - było tam zapisane, że te obowiązkowi homologacji nie podlega pojazd wyprodukowany lub importowany w ilości 1 szt. rocznie.
Zgadza się, był taki artykuł, ale obecnie jest uchylony i oczywiście można o tej zasadzie zapomnieć.
nie można zapomnieć, bo jeśli samochód został sprowadzony na zasadach ówcześnie obowiązujących to im odpowiada. Jeśli samochód w momencie wyprodukowania nie posiadał lusterka to nikt nie może zabronić użytkowania takiego auta tylko dlatego, że odpowiadał przepisom z przeszłości. Nikt nikomu nie każe się wyprowadzać z domu zbudowanego wg uchylonych przepisów i nie każe przebudować wg nowych. Prawo nie działa wstecz.

Awatar użytkownika

RadAg!
Sheriff
Posty: 11595
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontaktowanie:

Re: Homologacje europejskie, a amcary. Rozpoczynam gówno burze!

Post autor: RadAg! » 28 lut 2018, 20:33

Tak jak przypuszczałem dyskusja rozbija się o bardzo istotne szczegóły dlatego własnie chciałem rozmawiać o konkretnych przepisach. To że policja komuś zabiera dowód nie oznacza to, nawet jeśli doświadczyło tego 500 osób, że działa zgodnie z przepisami i tutaj bym szukał drogi obrony przed tego typu praktykami. Jeśli odpowiednio przeanalizujemy ten temat, to być może znajdziemy jakieś postanowienia i ustępy na które można się powołać. Karol przytoczył właśnie ten o którym myslałem, że homologacja nie dotyczy pewnych sytuacji, w tym przypadku importu na własny użytek w ilości nie większej niż 1 szt. rocznie.
Kiedyś na forum był prawnik - Bogdan Caprice i Michał - benji też chyba miał wykształcenie prawnicze. Myślę że ich wypowiedzi w tym temacie byłyby dużo bardziej znaczące niż spazmy przerażonego tłumu... ;)
Jest:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
Były:
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<


Topic author
MichaŁ
Posty: 2695
Rejestracja: 28 lip 2010, 19:04
Samochód: '05 T&C Limited
Skąd: Oleśnica

Re: Homologacje europejskie, a amcary. Rozpoczynam gówno burze!

Post autor: MichaŁ » 28 lut 2018, 21:54

KARLone pisze:
27 lut 2018, 22:05
moje auto (Ford) został sprowadzony do PL w 2007 r. Wtedy w PL obowiązywało Prawo o Ruchu drogowym (szkoda, że nie zapisałem z którego dnia ta ustawa) w której zawarty był art 68, ustęp 17, p.4 gdzie była mowa o przepisach dotyczących homologacji - było tam zapisane, że te obowiązkowi homologacji nie podlega pojazd wyprodukowany lub importowany w ilości 1 szt. rocznie. Jest tylko podany warunek, by pojazd taki spełniał wymagania warunków technicznych jakim powinny odpowiadać pojazdy i wyposażenie. Z czasem pewne zapisy się pozmieniały...
prawo o ruchu drogowym art 70d i 70y jest tu-> http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/downl ... 0602Lj.pdf
warunki technicze są tu -> http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/downl ... 162022.pdf
Wymienione przez Karola artykuły (70d. i 70y. Prawa o ruchu drogowym), wskazują moim zdaniem na fakt, że nasze samochody nie powinny być dopuszczone do ruchu. Poniżej je zacytuję.

Według aktualnego Prawa o ruchu drogowym (data na końcu aktu - 23.02.2018), artykuł 68., o którym wspominał Karol został uchylony.
Więc opcja, która jeszcze istnieje to odkopanie tego artykułu i jego brzmienia. Jeżeli rzeczywiście wskazuje on, na dopuszczenie do ruchu bez homologacji jednostkowej, pojazdów pochodzących z importu prywatnego, to należy oprzeć się o datę do której ów artykuł obowiązywał i w myśl zasady "lex retro non agit" pokazywać podstawę prawną policji i diagnostom.



Art. 70d. 1. Producent nowego typu pojazdu, typu przedmiotu wyposażenia
lub części jest obowiązany uzyskać dla każdego nowego typu pojazdu, typu przedmiotu wyposażenia lub części odpowiednie świadectwo homologacji typu WE, z zastrzeżeniem ust. 2–6.
2. Nowy typ pojazdu zaprojektowanego i zbudowanego do użytku przede
wszystkim na placach budowy, w kamieniołomach, w obiektach portowych lub
w portach lotniczych oraz pojazdu wolnobieżnego nie podlega obowiązkowi
uzyskania świadectwa homologacji typu WE pojazdu oraz świadectwa homologacji
typu pojazdu. Producent tego typu pojazdu może wystąpić o dopuszczenie
fakultatywne poprzez uzyskanie świadectwa homologacji typu WE pojazdu,
potwierdzającego spełnienie odpowiednich wymagań technicznych, w zakresie,
w jakim ten typ pojazdu spełnia wymagania określone w załącznikach IV i XI do
dyrektywy 2007/46/WE. Przepisu nie stosuje się do pojazdów, o których mowa
w załączniku nr 2 do ustawy, oraz do tramwaju i trolejbusu.
3. Nowy typ pojazdu specjalnego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,
Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby
Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura
Antykorupcyjnego, Służby Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Krajowej
Administracji Skarbowej wykorzystywanego przez Służbę Celno-Skarbową,
Inspekcji Transportu Drogowego, Służby Więziennej i jednostek ochrony
przeciwpożarowej lub nowy typ pojazdu używanego do celów specjalnych nie
podlega obowiązkowi uzyskania świadectwa homologacji typu WE pojazdu oraz
świadectwa homologacji typu pojazdu. Producent tych typów pojazdów może
uzyskać świadectwo homologacji typu WE pojazdu, jeżeli typ pojazdu spełnia
odpowiednie wymagania techniczne określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 70zm ust. 1 pkt 1.
4. Producent:
1) tramwaju,
2) trolejbusu
– jest obowiązany uzyskać dla każdego nowego typu tego pojazdu świadectwo
homologacji typu pojazdu.
5. Podmiot dokonujący montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu
do zasilania gazem jest obowiązany uzyskać świadectwo homologacji sposobu
montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem.
6. Producent:
1) nowego typu pojazdu, jest zwolniony z obowiązku, o którym mowa w ust. 1,
jeżeli uzyskał:
a) świadectwo homologacji typu WE pojazdu, w odniesieniu do pojazdów
produkowanych w małych seriach,
b) świadectwo homologacji typu pojazdu, w odniesieniu do pojazdów
produkowanych w małych seriach,
c) świadectwo homologacji typu pojazdu, w odniesieniu do pojazdów
kategorii T4.1, T4.2, T5, C, R,
d) uznanie świadectwa homologacji typu pojazdu wydanego zgodnie
z procedurą homologacji typu przez właściwy organ innego niż
Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
e) uznanie świadectwa homologacji typu pojazdu dla pojazdów
produkowanych w małych seriach wydanego na dany typ pojazdu
zgodnie z procedurą homologacji typu przez właściwy organ innego niż
Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
f) dopuszczenie jednostkowe pojazdu,
g) uznanie dopuszczenia jednostkowego pojazdu wydanego przez właściwy
organ innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii
Europejskiej,
h) świadectwo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu;
2) nowego typu przedmiotu wyposażenia lub części jest zwolniony z obowiązku,
o którym mowa w ust. 1, jeżeli:
a) uzyskał świadectwo homologacji typu EKG ONZ,
b) nowy typ przedmiotu wyposażenia lub części jest objęty świadectwem
homologacji typu WE pojazdu.
7. W procedurze homologacji typu WE pojazdu świadectwa homologacji typu
EKG ONZ uznaje się za równoważne świadectwom homologacji typu WE
przedmiotu wyposażenia lub części w zakresie, w jakim wymagania określone
w regulaminach EKG ONZ wymienionych w części II załącznika IV do dyrektywy
2007/46/WE pokrywają się z zakresem wymagań dla tego przedmiotu wyposażenia
lub części, określonym w odpowiednich dyrektywach lub rozporządzeniach Unii
Europejskiej.
8. W przypadku gdy pojazd, o którym mowa w ust. 2, nie spełnia wszystkich
wymagań dyrektywy 2007/46/WE oraz producent pojazdu nie może uzyskać
zwolnienia z niektórych wymagań technicznych, o których mowa w art. 70zm
ust. 1 pkt 1, uznaje się go za pojazd niekompletny.
9. Przepisu ust. 6 pkt 1 lit. a nie stosuje się do pojazdów specjalnych.


Art. 70y. 1. Jednostką właściwą do przeprowadzania badań
homologacyjnych, badań potwierdzających spełnienie odpowiednich warunków
lub wymagań technicznych oraz kontroli zgodności jest podmiot wyznaczony przez
Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, zwany dalej „jednostką
uprawnioną”.
2. Do zadań jednostki uprawnionej, odpowiednio do zakresu uprawnienia,
należy:
1) w zakresie homologacji:
a) przeprowadzanie badań homologacyjnych typu pojazdu,
b) przeprowadzanie badań homologacyjnych typu przedmiotu wyposażenia
lub części,
c) przeprowadzanie badań homologacyjnych sposobu montażu instalacji
przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem,
d) przeprowadzanie kontroli zgodności produkcji pojazdu, przedmiotu
wyposażenia, części lub kontroli zgodności montażu instalacji
przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem;
2) w zakresie dopuszczenia jednostkowego pojazdu – przeprowadzanie badań
potwierdzających spełnienie odpowiednich warunków lub wymagań
technicznych danego pojazdu, w celu dopuszczenia jednostkowego pojazdu;
3) w zakresie dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu – przeprowadzanie
badań potwierdzających spełnienie odpowiednich warunków lub wymagań
technicznych danego pojazdu, w celu dopuszczenia indywidualnego WE
pojazdu;
4) w zakresie zezwolenia na dopuszczenie do obrotu – przeprowadzanie badań
potwierdzających spełnienie wymagań technicznych przez typ przedmiotu
wyposażenia lub części.
3. Koszty:
1) badań homologacyjnych,
2) kontroli zgodności produkcji,
3) kontroli zgodności montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do
zasilania gazem,
4) badań potwierdzających spełnienie wymagań technicznych przez typ
przedmiotu wyposażenia lub części
– pokrywa producent albo podmiot dokonujący montażu instalacji
przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem.
4. W przypadku upoważnienia jednostki uprawnionej do przeprowadzenia
kontroli, o której mowa w art. 70w ust. 1 pkt 3, koszty tej kontroli pokrywa
producent albo podmiot dokonujący montażu instalacji przystosowującej dany typ
pojazdu do zasilania gazem, jeżeli wynik kontroli potwierdzi uzyskane informacje
o zastrzeżeniach.
5. Koszty badań potwierdzających spełnienie odpowiednich warunków lub
wymagań technicznych w celu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo
dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu pokrywa producent, importer lub
właściciel pojazdu.
Były:
1997 Chrysler Voyager LE 3.3 V6
1990 Chrysler Voyager LE 3.0V6
2000 Chevy Tahoe LT 5.3 V8 Vortec
1986 Mercury Grand Marquis 5.0 V8
1993 Chrysler Le Baron Cabrio 3.0 V6
1996 Chrysler Voyager LE 3.3 V6
1990 GMC Vandura 5.7 V8 Explorer
2000 Chevrolet Impala 3.4 V6
1998 Chevrolet Blazer LT 4.3 V6
1989 Plymouth Grand Voyager SE 3.0 V6
2000 Chrysler 300M 3.5 V6
1999 Chrysler Town&Country Limited 3.8 V6
1999 Chrysler Grand Voyager LX 3.3 V6


Topic author
MichaŁ
Posty: 2695
Rejestracja: 28 lip 2010, 19:04
Samochód: '05 T&C Limited
Skąd: Oleśnica

Re: Homologacje europejskie, a amcary. Rozpoczynam gówno burze!

Post autor: MichaŁ » 28 lut 2018, 22:04

Prawdopodobne wcześniejsze brzmienie Art. 68.

"Art. 68. 1. Producent lub importer nowego pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, motoroweru, tramwaju lub przyczepy oraz przedmiotów ich wyposażenia lub części jest obowiązany uzyskać dla każdego nowego typu tych pojazdów, przedmiotu ich wyposażenia i części świadectwo homologacji wydane przez ministra właściwego do spraw transportu.

2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy producenta lub importera samochodu osobowego z silnikiem spalinowym, ciągnika rolniczego, motocykla i motoroweru, który uzyskał w odniesieniu do poszczególnych tych pojazdów świadectwo homologacji wydane zgodnie ze wspólnotową procedurą homologacji przez właściwy organ państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

3. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy producenta lub importera przedmiotów wyposażenia lub części pojazdu, który uzyskał dla tych przedmiotów wyposażenia lub części świadectwo homologacji wydane przez właściwy organ państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

4. Producent lub importer, o którym mowa w ust. 2, jest obowiązany przekazać ministrowi właściwemu do spraw transportu informację o uzyskanym świadectwie homologacji typu pojazdu wraz z opisem technicznym oraz dane i informacje o pojeździe, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 1-4 i ust. 1a pkt 1, jeżeli opis techniczny ich nie zawiera.

5. Za producenta, o którym mowa w ust. 1, uważa się również podmiot dokonujący montażu lub zabudowy pojazdów.

6. Przepis ust. 1 dotyczy również instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem oraz sposobu jej montażu przez różne podmioty.

7. Świadectwo homologacji wydaje się za opłatą na podstawie wyników badań homologacyjnych polegających na sprawdzeniu, czy dany typ pojazdu, przedmiot jego wyposażenia lub część odpowiadają warunkom określonym w:

1) przepisach art. 66 oraz ust. 19;

2) regulaminach stanowiących załączniki do Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań, sporządzonego w Genewie dnia 20 marca 1958 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 104, poz. 1135 i 1136), przyjętych do stosowania przez Rzeczpospolitą Polską wraz ze zmianami obowiązującymi od daty wejścia ich w życie;

3) art. 8 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 25, poz. 202).

8. Minister właściwy do spraw transportu lub jednostka przez niego upoważniona może przeprowadzać kontrolę produkcji pojazdów, przedmiotów ich wyposażenia lub części, objętych homologacją typu, co do ich zgodności z warunkami określonymi w świadectwie homologacji.

9. Koszty badań homologacyjnych, kontroli zgodności produkcji, zbieranie i przetwarzanie informacji, o których mowa w ust. 4, pokrywa producent, importer lub podmiot dokonujący montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem.

10. W przypadku produkcji danego typu pojazdu przez różne podmioty badania homologacyjne przeprowadza się odrębnie dla każdej wersji typu pojazdu.

11. W razie zmiany warunków stanowiących podstawę wydania świadectwa homologacji producent lub importer jest obowiązany uzyskać zmianę posiadanego świadectwa homologacji polegającą na rozszerzeniu świadectwa homologacji danego typu pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części.

12. W razie wprowadzenia zmian w typie pojazdu, przedmiocie wyposażenia lub części wpływających na zmianę warunków stanowiących podstawę wydania świadectwa homologacji, producent lub importer jest obowiązany uzyskać zmianę posiadanego świadectwa homologacji polegającą na rozszerzeniu świadectwa homologacji danego typu pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części.

13. Zmianę świadectwa homologacji wydaje się za opłatą po sprawdzeniu, czy dany typ pojazdu, przedmiot jego wyposażenia lub część odpowiadają warunkom określonym w przepisach art. 66 oraz ust. 19, a także w regulaminach, o których mowa w ust. 7 pkt 2.

14. Świadectwo homologacji typu pojazdu wygasa, jeżeli:

1) producent lub importer pojazdu, w przypadkach, o których mowa w ust. 11 i 12, nie uzyska zmiany do tego świadectwa;

2) producent podejmie decyzję o ostatecznym zakończeniu produkcji danego typu pojazdu.

15. Producent lub importer pojazdu jest obowiązany przekazać ministrowi właściwemu do spraw transportu, na 60 dni przed terminem wygaśnięcia świadectwa homologacji, informację o wygaśnięciu świadectwa homologacji typu pojazdu, ze wskazaniem powodu i daty wygaśnięcia oraz numeru identyfikacyjnego VIN ostatniego pojazdu danego typu, zgodnego z wygasającym świadectwem homologacji.

16. Minister właściwy do spraw transportu cofa świadectwo homologacji w razie stwierdzenia, że pojazd, przedmiot wyposażenia lub część nie odpowiadają warunkom określonym w świadectwie homologacji i producent lub importer nie usunął stwierdzonych niezgodności w terminie 90 dni od ich stwierdzenia.

17. Przepisy ust. 1-16 nie dotyczą pojazdu:

1) zabytkowego;

2) zbudowanego przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstrukcji własnej, którego markę określa się jako ,,SAM";

3) specjalnego lub używanego do celów specjalnych Sił Zbrojnych, Policji, Straży Granicznej, kontroli skarbowej, Służby Celnej, Służby Więziennej oraz Straży Pożarnej;

4) wyprodukowanego lub importowanego w ilości jednej sztuki rocznie; nie dotyczy to tramwajów i trolejbusów.

18. Pojazdy, o których mowa w ust. 17 pkt 1 i 2, podlegają badaniu co do zgodności z warunkami technicznymi, które przeprowadza się na koszt wnioskodawcy.

19. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych i Ministrem Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia:

1) warunki i tryb wydawania, zmiany i cofania świadectw homologacji, zakres wymagań obowiązujących w procesie homologacji, zakres i sposób przeprowadzania badań homologacyjnych, kontroli zgodności produkcji lub montażu z warunkami homologacji, wzory dokumentów związanych z homologacją oraz jednostki upoważnione do przeprowadzania badań homologacyjnych, kontroli zgodności produkcji lub montażu z warunkami homologacji,

2) wysokość opłat za wydanie i zmianę świadectwa homologacji nie wyższych niż równowartość średniego kursu 1 000 euro, przeliczanego na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roku poprzedzającego rok wydania rozporządzenia

- uwzględniając w szczególności przepisy prawa Unii Europejskiej i porozumienia międzynarodowe dotyczące badań homologacyjnych oraz koszty wydania i zmiany świadectw homologacji w zależności od zakresu świadectwa.

20. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób przekazywania i przetwarzania danych i informacji o pojeździe, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 1-4 i ust. 1a pkt 1, a także wysokość opłat z tym związanych, nie wyższych niż równowartość średniego kursu 100 euro, przeliczanego na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roku poprzedzającego rok wydania rozporządzenia, za jedno świadectwo homologacji typu pojazdu lub jego zmianę oraz wzory dokumentów stosowanych w tym zakresie, mając na uwadze sprawność funkcjonowania procesu rejestracji i ewidencji pojazdów, możliwość prawidłowej identyfikacji pojazdów uzyskujących świadectwa homologacji typu pojazdu wydane przez właściwy organ innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej oraz koszty przygotowania informacji o tych pojazdach na potrzeby rejestracji i ewidencji pojazdów.

21. Minister właściwy do spraw transportu, uwzględniając konieczność zapewnienia bezpiecznego korzystania z pojazdów, o których mowa w ust. 17 pkt 1 i 2, oraz zakres warunków technicznych tych pojazdów podlegających badaniu, określi, w drodze rozporządzenia, zakres i sposób przeprowadzania badań zgodności tych pojazdów z warunkami technicznymi, wzory dokumentów związanych z tymi badaniami oraz jednostki upoważnione do przeprowadzania tych badań."




...i teraz Art. 68. ust. 17. pkt. 4. Prawa o ruchu drogowym brzmi nastepujaco:

17. Przepisy ust. 1-16 nie dotyczą pojazdu:
4) wyprodukowanego lub importowanego w ilości jednej sztuki rocznie; nie dotyczy to tramwajów i trolejbusów.


Co to znaczy importowanego w ilości jednej sztuki rocznie?
Jednej sztuki rocznie w ogóle? Jednej sztuki rocznie przez jedną osobę?
Jak to rozumieć?
Były:
1997 Chrysler Voyager LE 3.3 V6
1990 Chrysler Voyager LE 3.0V6
2000 Chevy Tahoe LT 5.3 V8 Vortec
1986 Mercury Grand Marquis 5.0 V8
1993 Chrysler Le Baron Cabrio 3.0 V6
1996 Chrysler Voyager LE 3.3 V6
1990 GMC Vandura 5.7 V8 Explorer
2000 Chevrolet Impala 3.4 V6
1998 Chevrolet Blazer LT 4.3 V6
1989 Plymouth Grand Voyager SE 3.0 V6
2000 Chrysler 300M 3.5 V6
1999 Chrysler Town&Country Limited 3.8 V6
1999 Chrysler Grand Voyager LX 3.3 V6


Topic author
MichaŁ
Posty: 2695
Rejestracja: 28 lip 2010, 19:04
Samochód: '05 T&C Limited
Skąd: Oleśnica

Re: Homologacje europejskie, a amcary. Rozpoczynam gówno burze!

Post autor: MichaŁ » 28 lut 2018, 22:35

Niestety nie mogę znaleźć w ISAP daty uchylenia Art. 68.
A nawet przy dość luźnej interpretacji, że mówimy o imporcie dokładnie takiego egzemplarza, przez jedną osobę rocznie ;) data uchylenia tego artykułu może być kluczowa w przepychankach z Policją.
Datę pierwszej rejestracji w kraju mamy wszyscy w dowodzie rejestracyjnym, więc jeżeli zmieści się ona do uchylenia Art. 68. to można powalczyć.
Były:
1997 Chrysler Voyager LE 3.3 V6
1990 Chrysler Voyager LE 3.0V6
2000 Chevy Tahoe LT 5.3 V8 Vortec
1986 Mercury Grand Marquis 5.0 V8
1993 Chrysler Le Baron Cabrio 3.0 V6
1996 Chrysler Voyager LE 3.3 V6
1990 GMC Vandura 5.7 V8 Explorer
2000 Chevrolet Impala 3.4 V6
1998 Chevrolet Blazer LT 4.3 V6
1989 Plymouth Grand Voyager SE 3.0 V6
2000 Chrysler 300M 3.5 V6
1999 Chrysler Town&Country Limited 3.8 V6
1999 Chrysler Grand Voyager LX 3.3 V6

Awatar użytkownika

cezar62
Posty: 2751
Rejestracja: 19 lut 2008, 15:03
Samochód: 1995 Mercury Grand Marquis LS 4.6L V8 SOHC 16V
Skąd: Opole
Kontaktowanie:

Re: Homologacje europejskie, a amcary. Rozpoczynam gówno burze!

Post autor: cezar62 » 28 lut 2018, 22:42

Z Rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (z dnia 27 października 2016 r.):

Dziennik Ustaw – 23 – Poz. 2022
Rozdział 2
Wyposażenie
§ 10. 1. Przedmioty wyposażenia i części pojazdów związane z bezpieczeństwem ich użytkowania i ochroną środowiska mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków:

1) oznakowane są znakami homologacji międzynarodowej stosowanymi w homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – „E” lub Unii Europejskiej – „e”;

2) oznakowane są cechami producenta pojazdu, na który wystawiono świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do jednostki uprawnionej w celu ewidencji;

3) oznakowane są cechami dostawcy producenta pojazdu, na który wystawiono świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do jednostki uprawnionej w celu ewidencji


I wszystko proszę Panów! Zgłosić cechy oznakowania swojego amerykańskiego pojazdu do ewidencji w Ministerstwie i po sprawie :)
Amerykańscy naukowcy zbadali, że im człowiek jest starszy, tym starzej wygląda
1995 Mercury Grand Marquis LS 4.6L V8 SOHC 16V
2000 Chrysler PT Cruiser Touring Edition 2.0 DOHC 16V

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika