CHRYSLER

Chrysler, Dodge, Jeep, AMC, Plymouth

Topic author
BOB
Posty: 630
Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
Skąd:

CHRYSLER

Post autor: BOB »

Walter Percy Chrysler od najmłodszych lat zafascynowany był techniką. Rozwijając zainteresowania rozpoczął naukę zawodu w warsztatach spółki kolejowej Union Pacyfic Railroad. Jego pracowitość i talent i gotowość do podejmowania wyzwań stanowiły dobre podwaliny wspaniałej kariery. Szybko awansował na kierownika parowozowni, potem został głównym mechanikiem, aż wreszcie kierownikiem ruchu Great Western Railroad. Waltera Chryslera bardzo interesowały samochody. W 1908 roku kupił pojazd firmy Locomobile i zanim nauczył się jeździć, rozebrał go i złożył aby poznać budowę. Postanowił wtedy spróbować sił w branży motoryzacyjnej. Zatrudnił się w firmie ALCO z Pensylwanii, gdzie został kierownikiem mającej problemy fabryki Allegheny. Po roku pracy Chryslera fabryka zaczęła przynosić zyski. W 1912 roku rozpoczął pracę, w należącym już do General Motors, Buicku. Kiedy po zatargach z prezesem GM, Williamem Durantem odszedł prezes Buicka – Charles Nash, Chryslerowi zaproponowano jego stanowisko. Był rok 1917, Walter Chrysler po objęciu stanowiska prezesa Buicka i wiceprezesa General Motors otrzymał wynagrodzenie w wysokości 500 tys. dolarów rocznie. Szybko zgromadził fortunę z pensji oraz akcji GM i mając 45 lat, w 1920 roku postanowił odejść na emeryturę. Jednak już po kilku miesiącach znowu pracował. Na prośbę zarządu Willys-Overland podjął się próby ratowania tonącej firmy – z sukcesem! W ciągu 2 lat Willys podwoił produkcje osiągając 2,6 mln dolarów zysku. Za wspaniałą pracę Chrysler otrzymał 2 mln dolarów. Sława uzdrowiciela rozeszła się lotem błyskawicy. W 1921 roku zarząd Maxwell-Chalmers poprosił Chryslera o pomoc. Za 100 tys dolarów oraz prawo poboru akcji Walter Chrysler zgodził się ratować upadające przedsiębiorstwo. Na mocy kontraktu w 1924 roku Maxwell Motors wprowadziło do sprzedazy nowy samochód nazwany Chrysler. W roku 1925 Walter P. Chrysler wykupił całość aktywów Maxwella i przekształcił go w Chrysler Corporation.
Jeszcze w 1923 roku Walter Chrysler rozmyslał nad sposobami zgromadzenia odpowiedniej sumy, umożliwiającej rozpoczęcie produkcji nowego samochodu. Postanowił wykorzystać nowojorską wystawę samochodową i poszukać inwestora. Niestety na wystawie można było prezentować jedynie pojazdy produkowane seryjnie. W tej sytuacji Walter Chrysler wynajął holl hotelu w którym zamieszkały najbardziej wpływowe osobistosci i w tym holu prezentował samochód. Sposób okazał się skuteczny i wkrótce pojawiły się potrzebne pieniądze.
Walter P. Chrysler.jpg
Walter Chrysler zdawał sobie sprawę, że skuteczne konkurowanie z Fordem i General Motors zapewni jedynie zróżnicowana oferta. W 1928 roku powstają dwie marki - tani Plymouth i nieco droższe DeSoto. W tym samym roku Chrysler Corp. wykupuje markę Dodge. Dzięki szerokiej gamie modeli od taniego Plymoutha, poprzez DeSoto, Dodga, Chryslera, aż po luksusową linię Imperial korporacja Chryslera zdobyła znaczną część rynku. Nie bez znaczenia była wysoka jakość samochodów i ich dobre wyposażenie. Już pierwszy samochód Chrysler Six oferował hydrauliczne hamulce na wszystkie kola, wymienne filtry oleju, amortyzatory, wycieraczki i inne elementy w podstawowej cenie, gdy tym czasem u konkurencji wymagały one dodatkowej opłaty.
no.1.000.000.jpg
Samochody sprzedawały się doskonale do momentu pojawienia się kontrowersyjnego modelu Airflow w 1934 roku. Ten bardzo nowoczesny pojazd, o belkowo-kratownicowej strukturze samonośnej karoserii, przebadanej w tunelu aerodynamicznym, reklamowano przeprowadzając kontrolowane dachowania, z których samochód wychodził bez szwanku. W ofercie były 6- i 8-cylindrowe silniki, całkowicie zsynchronizowana skrzynia biegów ,hydrauliczne hamulce oraz kilka rodzajów nadwozia.
Chrysler Airflow Designer - Carl Breer.jpg
Chrysler wind tunnel.jpg
Wind Tunnel at Chrysler late 1920's.jpg
1934-1937-chrysler-desoto-airflow-2.jpg
34-airflow.jpg
Niestety zapomniano o jednej rzeczy - o gustach kupujących. Mimo technicznego zaawansowania samochód okazał się klapą. W 1936 roku pojazd przeprojektowano tak, aby przypominał konwencjonalne samochody.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs

Awatar użytkownika

RadAg!
Sheriff
Posty: 12232
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontakt:

Re: CHRYSLER

Post autor: RadAg! »

Ja wiem, spoko ten Airflow i wcale nie wyglada jakos inaczej. Jak taki dupowoz nazistow :D
Były:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<


Topic author
BOB
Posty: 630
Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
Skąd:

Re: CHRYSLER

Post autor: BOB »

RadAg! pisze:Ja wiem, spoko ten Airflow i wcale nie wyglada jakos inaczej. Jak taki dupowoz nazistow :D
Co mogę odpowiedzieć na taki komentarz, uważam że jest niesmaczny :(
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs


Topic author
BOB
Posty: 630
Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
Skąd:

Re: CHRYSLER

Post autor: BOB »

W 1940 roku Chrysler zaprezentował dwa koncepcyjne samochody; Newport i Thunderbolt. Newport – dwukabinowy faeton, jednemu z nich przypadł zaszczyt wystąpienia w roli samochodu bezpieczeństwa w wyścigu Indianapolis 500 w 1941 roku, mimo że funkcja ta była tradycyjnie zarezerwowana dla pojazdów seryjnych. Thunderbolt to sportowe, dwuosobowe coupe-cabrio z zdejmowanym sztywnym dachem automatycznie chowanym w bagażniku.
Zbudowano po sześć sztuk tych fascynujących aut, zawierających wiele niecodziennych rozwiązań; karoseria zbudowana z aluminium, chowane reflektory, wspomniany automatycznie chowany dach, czy pontonowy kształt karoserii Thunderbolta wyprzedzajacy o dekadę stosowanie tego typu nadwozi.





Równoczesnie wprowadzono także nowe nadwozia seryjne. Hitem był Chrysler Town&Country ze swoim drewniano-stalowym nadwoziem budowanym z mahoniu i jesionu. Jednym z szeroko chwalonych nowych rozwiązań było umieszczenie dźwigni zmiany biegów pod kierownicą. Do sprzedaży trafiło także sprzegło hydrauliczne Fluid Drive, ograniczające konieczność wciskania pedału sprzęgła oraz przekładnia Cruise and Climb bedąca w istocie nadbiegiem.
1941-chrysler-town-and-country.jpg


do posłuchania i oglądania:


W 1942 roku Chrysler Corp wstrzymała produkcję samochodów osobowych przestawiając linie produkcyjne na potrzeby wojenne.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs

Awatar użytkownika

RadAg!
Sheriff
Posty: 12232
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontakt:

Re: CHRYSLER

Post autor: RadAg! »

BOB pisze:
RadAg! pisze:Ja wiem, spoko ten Airflow i wcale nie wyglada jakos inaczej. Jak taki dupowoz nazistow :D
Co mogę odpowiedzieć na taki komentarz, uważam że jest niesmaczny :(
Dlaczego niesmaczny?
Były:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<


Topic author
BOB
Posty: 630
Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
Skąd:

Re: CHRYSLER

Post autor: BOB »

Samochód nie mial zadnych zwiazków z nazistami, nie wiem skąd takie skojarzenia, które nie wydają mi się ani wesołe ani trafne.
Temat nazizmu nie nastraja do żartów, szczególnie w tym kraju, gdzie bolesnie odcisnął swoje pietno w ciągu 6 lat wojny i pośrednio determinując nasz los na następne 45 lat.
O ile to możliwe wolałbym w tym wątku skupić się na motoryzacyjnej części historii.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs

Awatar użytkownika

RadAg!
Sheriff
Posty: 12232
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontakt:

Re: CHRYSLER

Post autor: RadAg! »

Oj BOB. Po prostu przypomina mi Citroena jaki czesto pojawial sie w filmach wojennych, w dodatku jest zajebiscie czarny. to tyle. Chyba zle odczytales moje skojarzenie i tyle. Nikt nie popiera nazistow ani nie doszukuje sie zwiazku Chryslera z nimi. Jasne ze nasz kraj ucierpial, z rak nazistow, komunistow, zydow i bog wie kogo i czego jeszcze ale chyba najbardziej ucierpial i nadal cierpi z rak POLAKOW. Historia historia ale nie reaguj tak drazliwie na slowo nazista, w tym watku mialo miec wymiar humorystyczny :)
Były:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<


Topic author
BOB
Posty: 630
Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
Skąd:

Re: CHRYSLER

Post autor: BOB »

Zostawmy już ponure czasy wojny za sobą. W 1940 roku umiera Walter Chrysler , ale już od 1935 roku obowiązki prezesa pełni K.T.Keller . W tym samym roku Chrysler Corp. zamyka swoje fabryki w Belgii z powodu wybuchu II wojny światowej. Po jej zakończeniu w roku 1946 wznowiono produkcję samochodów osobowych w USA. Były to zmodernizowane modele przedwojenne. Mimo to samochody Chryslera otrzymały nowe półautomatyczne skrzynie biegów Prestomatic oraz zaczęto montować filtr paliwa, podwójne cylinderki hamulcowe w przednich kołach, poprawiające skuteczność hamowania i całkowicie przepływowe filtry oleju. Kontynuowana jest również linia Town&Country. Samochody T&C otrzymują nowe nadwozia, w tym hardtop (jest to pierwsze w historii tego typu nadwozie wprowadzone do produkcji). W 1948 zakończono budowę drewnianych Town&Country, jednak nazwa będzie nadal wykorzystywana do określania samochodów z nadwoziem typu kombi.
1946 Chrysler Town&Country.jpg
1946 Chrysler Fluid Drive.jpg
W 1949 roku zaprezentowano całkowicie nowe samochody o wysokich kanciastych nadwoziach. Na tle niższych, bardziej opływowych aut konkurencji nie wyglądają zbyt nowocześnie, mimo doskonałej jakości i znakomitych rozwiązań technicznych. Wkrótce to się zmieni za sprawą fenomenalnego stylisty Virgila Exnera, który podejmuje pracę u Chryslera w 1949 roku. Tymczasem w linii Imperial pojawiają się hamulce tarczowe, bezpieczne wyścielane deski rozdzielcze montowane są we wszystkich modelach, składane pokrętła otwierania szyb, zaś kluczyk służy do uruchomienia silnika a nie tylko do załączenia obwodu elektrycznego. Czasy dominacji stylistyki czekają już za progiem...
1949 Chrysler-02.jpg
1949 Chrysler-03.jpg
1949 Chrysler-07.jpg
Jesli ktoś miałby ochotę przejechac się Chryslerem z tego okresu - zapraszam:

Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs


Topic author
BOB
Posty: 630
Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
Skąd:

Re: CHRYSLER

Post autor: BOB »

W 1951 roku Chrysler nawiązał współpracę z Carrozzeria Ghia z Turynu, która miała budować prototypowe nadwozia projektowane przez studio Virgila Exnera. Seria powstałych w ten sposób samochodów została nazwana "Idea Cars". Oprócz modali studyjnych, w latach 1957-65 Ghia zajmowała się budową nadwozi specjalnych limuzyn Crown Imperial.
Na filmie możemy zobaczyc samochód z serii "Idea Cars" będący własnościa szefa działu eksportu - C.B. Thomasa



Rok 1951 zapisał się w historii dzięki wprowadzeniu do oferty silnika HEMI. Mówiono, że są to najmocniejsze auta na rynku. Prawdziwe trzesienie ziemi miało dopiero nadejść wraz z modelami roku 1955. Całkowicie nowe; dłuższe, szersze i wyższe samochody nazwano "The 100 Million Dollar Look"
1955_Chrysler-01.jpg
W zależności od zasobności portfela nabywca mógł wybierać między tanim modelem Windsor, droższym New Yorker lub ekskluzywnym Imperialem. Prawdziwym powodem do dumy była seria 300, nazywana wyscigówką bankierów.
1955-Chrysler-C-300-Daytona-Beach-Flying-Mile-Race-Car.jpg
Pierwszy samochód wspaniałej serii literowców nazywany C-300 (nie mylić z 300C) swoją nazwę wywodzi od mocy slinika, który rozwijał 300 KM spalając benzynę w dwóch czterogardzielowych gaźnikach.

W modach na 1956 rok zmieniono grill i dodano charakterystyczne ogony, a silnik Hemi zyskał kilka dodatkowych cali pojemności i dodatkowe konie mechaniczne. Z deski rozdzielczej zniknęła niecodzienna dzwignia zmiany biegów, a w zamian pojawiła się konsola z przyciskami. Taki sposób sterowania skrzynią biegów będzie stosowany aż do roku 1964. Wyścigówka bankierów rocznika 1956 otrzymała oznaczenie 300B
1956Chrysler300B.jpg
chr56-03_jpg.jpg


Zabudowa specjalna...
1956chrysler.jpg
...uważny obserator dostrzeże, iż nie została ona wykonana na podstawie nadwozia kombi (wykorzystujacego historyczną nazwę Town&Country), lecz poprzez przebudowanie nadwozia sedan.
chr56-06_jpg.jpg
chr56winwag.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs


Topic author
BOB
Posty: 630
Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
Skąd:

Re: CHRYSLER

Post autor: BOB »

zapraszam na film, polski lektor uprzyjemni oglądanie :)
odcinek 1

odcinek 2
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs

Awatar użytkownika

RadAg!
Sheriff
Posty: 12232
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontakt:

Re: CHRYSLER

Post autor: RadAg! »

Zachecajac do dalszego opowiadania wrzucam linka do ciekawej stronki o Challengerze :)

http://www.1970challenger.pl/index.html
Były:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<


Topic author
BOB
Posty: 630
Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
Skąd:

Re: CHRYSLER

Post autor: BOB »

Do Chryslera niebawem powrócę, strone Willarda znam - jest bardzo dobra, mnóstwo informacji! Najbardziej podoba mi sie zdanie: "szanse na to, że powyższe informacje wam się przydadzą oceniam na bliskie zera "
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs

Awatar użytkownika

dbialek
Posty: 214
Rejestracja: 30 lip 2011, 12:26
Samochód: DODGE DURANGO 4,7 l 2003
Skąd: WROCŁAW
Kontakt:

Re: CHRYSLER

Post autor: dbialek »

Dzięki BOB za ciekawy tekst i filmiki. Oglądam je w środku nocy i jest MAGICZNIE :papa: Dobra robota !
http://www.ekojarmarki.pl" - to co robię w pracy ... :keep:


Topic author
BOB
Posty: 630
Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
Skąd:

Re: CHRYSLER

Post autor: BOB »

Dziekuje i zapraszam na nastepny odcinek:
50338684.jpg


Forward Look – nowy styl Chrysler Corporation wprowadzony w 1957 roku oczarował publiczność i zaskoczył konkurencję. Śmiała linia karoserii, ogromne ogony i nowinki techniczne sprawiły, iż sprzedano rekordową liczbę samochodów. Obniżono linię karoserii dzięki zastosowaniu nowego typu zawieszenia przedniego wykorzystującego drążki skrętne nazwanego „Torsion-Aire”.
Chry58_31.jpg
Genialne w swej prostocie rozwiązanie zapobiegało nurkowaniu podczas ostrego hamowania, co zostało docenione w postaci wielu nagród branżowych. O skuteczne hamowanie dbały nowe hamulce „Total-Contact”. W 1957 roku można było wybrać najtańszego Windsora, droższą Saratogę lub ekskluzywnego New Yorkera. Dla najbardziej wymagających i zamożnych klientów przeznaczona była seria 300, w roku 1957 nosząca oznaczenie „C”.
Chrysler-300C_1957_03.jpg
1957-Chrysler-300C-04.jpg
300C_at_daytona_speed_week.jpg
Windsor w standardzie oferował manualną skrzynię biegów, pozostałe serie były wyposażone w słynną trzybiegową skrzynie automatyczną TorqueFlite. Nawiasem mówiąc zrobiła ona tak duże wrażenie na inżynierach Forda, że zdecydowali o zakupie (za bagatela 7,5mln $) licencji i na jej podstawie zbudowali skrzynię "Cruise-O-Matic". Oferowano ośmiocylindrowe, widlaste silniki o pojemnosci 354 cali, z dwu lub czterogardzielowym gaźnikiem oraz 392 HEMI z jednym lub dwoma czterogardzielowymi gaźnikami.
chry300c3.jpg
speed age 57.jpg
Wszystko szło wspaniale, gdy nagle okazało się, że wystepują problemy z jakością.Pośpiech często jest przyczyną problemów, a samochody wprowadzone do sprzedaży w 1957 roku pierwotnie planowane były na rok 1960. Zaobserwowano przecieki wody do wnętrza karoserii, oraz na skutek nienajlepszej jakości zakupionej stali pojawiającą się w szybkim tempie korozję. Problemy te starano się wyeliminować w modelach rocznika 1958, zadowalające sukcesy osiągnieto jednak dopiero wraz z modelami roku 1959. Rok 1958 przyniósł niewielkie zmiany stylistyki i jedną dużą nowość. Był to wtrysk paliwa, oferowany w modelu 300D podnosił moc do 390 koni.
300D_medallion_left.jpg

Wśród wyposażenia dodatkowego można było wybrać automatycznie dostrajające się radio, wszelkie rodzaje wspomagania, gramofon Hi-way Hi-Fi, tempomat nazywany Auto-Pilot czy automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne, a także wiele innych. Rocznik 1959 otrzymał zupełnie nowe karoserie, oraz wystrój wnętrza mimo zastosowania tych samych podwozi. Z oferty wycofany został kosztowny silnik HEMI, a jego miejsce zajął 413 Golden Lion z klinowymi komorami spalania.
59.jpg
Chry59ad_01.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs


Topic author
BOB
Posty: 630
Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
Skąd:

Re: CHRYSLER

Post autor: BOB »

W krótkim odstępie czasu pojawiła się kolejna niespotykana oferta sprzedaży nietuzinkowego auta firmowanego przez Chryslera. Zapowiadana na grudzień aukcja DeSoto Electrojector została poprzedzona przez wystawionego na licytacje na Ebayu Chryslera Plainsmana.
1956 Chrysler Corporation Plainsman Concept.jpg

Plainsman po raz pierwszy publicznie został zaprezentowany na Chicago Auto Show w 1956 roku. Pierwsze szkice powstały w lutym 1954, budowę zaś rozpoczęto w październiku tego samego roku w warsztatach Ghia we Włoszech. Według pierwotnej koncepcji miał to być miejski samochód z nadwoziem coupe. V. Exner przekonał stylistę Davea Scotta z Plymouth Studio by zmienil nadwozie na kombi. Osoby interesujące się stylistyką lat ’50 z łatwością zauważą podobieństwo Plainsmana do pojazdów X-100 i XM-800 koncernu Forda. Wytłumaczenie jest bardzo proste, Dave Scott wczesniej tam własnie pracował. Sadząc po linii dachu pierwotna koncepcja nadwozia miała wiele wspólnego z tym Chryslerem rocznik 1942, wykonanym na zamówienie przez firmę Derham Body.
1942-Chr-Der.jpg
Według amerykańskiego prawa samochód był produktem importowanym (zbudowany we Włoszech), aby nie płacić cła musiał opuścić terytorium USA w ciągu 18 miesiecy. Trafił więc na Kubę do sprzedawcy w Hawanie, który przekazał samochód w użytkowanie dyrektora Bank of Cuba. Po śmierci dyrektora wozem zaopiekował się export manager Chryslera - Elwood Parrish. Po przewrocie dokonanym przez Castro, Parrish wyjechał z Kuby zabierając ze sobą samochód.
Plainsman 1.jpg
Plainsman 2.jpg
Plainsman 3.jpg
Plainsman 4.jpg
Plainsman 5.jpg
Plainsman 6.jpg
westward ho.jpg
good year 3T.jpg
Nastepnie pan Parrish przebywał służbowo w Australli, a wraz z nim także Plainsman. Samochód został dostosowany do ruchu lewostronnego oraz zmieniono silnik na mocniejszy (440 cali zamiast fabrycznych 260). Nastepnie przez Japonię i Meksyk wóz trafił z powrotem do USA gdzie przywrócono kierownicę do pierwotnej konfiguracji. Przez wiele lat Plainsman pozostawał w posiadaniu rodziny Parrish, aż został sprzedany przez wnuka pana Elwooda. Do dzisiaj samochód znajduje się w oryginalnym, nierestaurowanym stanie.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs

ODPOWIEDZ