CHRYSLER
: 17 mar 2011, 17:41
Walter Percy Chrysler od najmłodszych lat zafascynowany był techniką. Rozwijając zainteresowania rozpoczął naukę zawodu w warsztatach spółki kolejowej Union Pacyfic Railroad. Jego pracowitość i talent i gotowość do podejmowania wyzwań stanowiły dobre podwaliny wspaniałej kariery. Szybko awansował na kierownika parowozowni, potem został głównym mechanikiem, aż wreszcie kierownikiem ruchu Great Western Railroad. Waltera Chryslera bardzo interesowały samochody. W 1908 roku kupił pojazd firmy Locomobile i zanim nauczył się jeździć, rozebrał go i złożył aby poznać budowę. Postanowił wtedy spróbować sił w branży motoryzacyjnej. Zatrudnił się w firmie ALCO z Pensylwanii, gdzie został kierownikiem mającej problemy fabryki Allegheny. Po roku pracy Chryslera fabryka zaczęła przynosić zyski. W 1912 roku rozpoczął pracę, w należącym już do General Motors, Buicku. Kiedy po zatargach z prezesem GM, Williamem Durantem odszedł prezes Buicka – Charles Nash, Chryslerowi zaproponowano jego stanowisko. Był rok 1917, Walter Chrysler po objęciu stanowiska prezesa Buicka i wiceprezesa General Motors otrzymał wynagrodzenie w wysokości 500 tys. dolarów rocznie. Szybko zgromadził fortunę z pensji oraz akcji GM i mając 45 lat, w 1920 roku postanowił odejść na emeryturę. Jednak już po kilku miesiącach znowu pracował. Na prośbę zarządu Willys-Overland podjął się próby ratowania tonącej firmy – z sukcesem! W ciągu 2 lat Willys podwoił produkcje osiągając 2,6 mln dolarów zysku. Za wspaniałą pracę Chrysler otrzymał 2 mln dolarów. Sława uzdrowiciela rozeszła się lotem błyskawicy. W 1921 roku zarząd Maxwell-Chalmers poprosił Chryslera o pomoc. Za 100 tys dolarów oraz prawo poboru akcji Walter Chrysler zgodził się ratować upadające przedsiębiorstwo. Na mocy kontraktu w 1924 roku Maxwell Motors wprowadziło do sprzedazy nowy samochód nazwany Chrysler. W roku 1925 Walter P. Chrysler wykupił całość aktywów Maxwella i przekształcił go w Chrysler Corporation.
Jeszcze w 1923 roku Walter Chrysler rozmyslał nad sposobami zgromadzenia odpowiedniej sumy, umożliwiającej rozpoczęcie produkcji nowego samochodu. Postanowił wykorzystać nowojorską wystawę samochodową i poszukać inwestora. Niestety na wystawie można było prezentować jedynie pojazdy produkowane seryjnie. W tej sytuacji Walter Chrysler wynajął holl hotelu w którym zamieszkały najbardziej wpływowe osobistosci i w tym holu prezentował samochód. Sposób okazał się skuteczny i wkrótce pojawiły się potrzebne pieniądze.
Walter Chrysler zdawał sobie sprawę, że skuteczne konkurowanie z Fordem i General Motors zapewni jedynie zróżnicowana oferta. W 1928 roku powstają dwie marki - tani Plymouth i nieco droższe DeSoto. W tym samym roku Chrysler Corp. wykupuje markę Dodge. Dzięki szerokiej gamie modeli od taniego Plymoutha, poprzez DeSoto, Dodga, Chryslera, aż po luksusową linię Imperial korporacja Chryslera zdobyła znaczną część rynku. Nie bez znaczenia była wysoka jakość samochodów i ich dobre wyposażenie. Już pierwszy samochód Chrysler Six oferował hydrauliczne hamulce na wszystkie kola, wymienne filtry oleju, amortyzatory, wycieraczki i inne elementy w podstawowej cenie, gdy tym czasem u konkurencji wymagały one dodatkowej opłaty.
Samochody sprzedawały się doskonale do momentu pojawienia się kontrowersyjnego modelu Airflow w 1934 roku. Ten bardzo nowoczesny pojazd, o belkowo-kratownicowej strukturze samonośnej karoserii, przebadanej w tunelu aerodynamicznym, reklamowano przeprowadzając kontrolowane dachowania, z których samochód wychodził bez szwanku. W ofercie były 6- i 8-cylindrowe silniki, całkowicie zsynchronizowana skrzynia biegów ,hydrauliczne hamulce oraz kilka rodzajów nadwozia.
Niestety zapomniano o jednej rzeczy - o gustach kupujących. Mimo technicznego zaawansowania samochód okazał się klapą. W 1936 roku pojazd przeprojektowano tak, aby przypominał konwencjonalne samochody.
Jeszcze w 1923 roku Walter Chrysler rozmyslał nad sposobami zgromadzenia odpowiedniej sumy, umożliwiającej rozpoczęcie produkcji nowego samochodu. Postanowił wykorzystać nowojorską wystawę samochodową i poszukać inwestora. Niestety na wystawie można było prezentować jedynie pojazdy produkowane seryjnie. W tej sytuacji Walter Chrysler wynajął holl hotelu w którym zamieszkały najbardziej wpływowe osobistosci i w tym holu prezentował samochód. Sposób okazał się skuteczny i wkrótce pojawiły się potrzebne pieniądze.
Walter Chrysler zdawał sobie sprawę, że skuteczne konkurowanie z Fordem i General Motors zapewni jedynie zróżnicowana oferta. W 1928 roku powstają dwie marki - tani Plymouth i nieco droższe DeSoto. W tym samym roku Chrysler Corp. wykupuje markę Dodge. Dzięki szerokiej gamie modeli od taniego Plymoutha, poprzez DeSoto, Dodga, Chryslera, aż po luksusową linię Imperial korporacja Chryslera zdobyła znaczną część rynku. Nie bez znaczenia była wysoka jakość samochodów i ich dobre wyposażenie. Już pierwszy samochód Chrysler Six oferował hydrauliczne hamulce na wszystkie kola, wymienne filtry oleju, amortyzatory, wycieraczki i inne elementy w podstawowej cenie, gdy tym czasem u konkurencji wymagały one dodatkowej opłaty.
Samochody sprzedawały się doskonale do momentu pojawienia się kontrowersyjnego modelu Airflow w 1934 roku. Ten bardzo nowoczesny pojazd, o belkowo-kratownicowej strukturze samonośnej karoserii, przebadanej w tunelu aerodynamicznym, reklamowano przeprowadzając kontrolowane dachowania, z których samochód wychodził bez szwanku. W ofercie były 6- i 8-cylindrowe silniki, całkowicie zsynchronizowana skrzynia biegów ,hydrauliczne hamulce oraz kilka rodzajów nadwozia.
Niestety zapomniano o jednej rzeczy - o gustach kupujących. Mimo technicznego zaawansowania samochód okazał się klapą. W 1936 roku pojazd przeprojektowano tak, aby przypominał konwencjonalne samochody.