PLYMOUTH 1928 - 2001

Chrysler, Dodge, Jeep, AMC, Plymouth

Topic author
BOB
Posty: 631
Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
Skąd:

PLYMOUTH 1928 - 2001

Post autor: BOB » 29 cze 2011, 22:47

Dzisiaj (29 czerwca) mija dokładnie 10 lat od dnia zamkniecia linii produkcyjnych Plymoutha. Marka powstała jako bezpośrednia konkurencja dla Forda i Chevroleta i stała się liderem cenowym koncernu. Pierwsze Plymouthy były własciwie Chryslerami 50 pamietajacymi jeszcze czasy Maxwella. Na logo nowej marki wybrano wizerunek statku Mayflower. Pierwszy Plymouth zjechał z taśmy 11 czerwca 1928 roku. Samochody były lepiej wyposażone od konkurencji; miały hydrauliczne hamulce i silnik montowany na podudszkach gumowych. W roku modelowym 1929 Plymouthy kosztowały 655$ coupe i 695$ sedan. W 1930 roku zastosowano pompę paliwa, elektryczny wskażnik poziomu paliwa i hydrauliczne amortyzatory. Od 1932 roku był dostepny filtr oleju , a w nastepnym roku wprowadzono nowy, sześciocylindrowy, 70-konny silnik. W sierpniu 1934 roku z taśm produkcyjnych zjechał milionowy Plymouth. W 1936 roku zastosowano gumowe poduszki izolujące nadwozia od ramy, co znacznie poprawiło komfort podróży. W tym samym roku oferowano aż dziesięć różnych modeli nadwozia! W 1939 roku zaoferowano prędkościomierz zmieniający kolor zależnie od szybkosci jazdy. W tym samym roku dzwignia zmiany biegów została przeniesiona na kolumnę kierownicy. W 1939 i 1940 roku samochody Plymouth otrzymały specjalną nagrodę za najbezpieczniej zaprojektowany samochód. na początku 1942 roku wstrzymano produkcję cywilna, a zakłady przystosowano do potrzeb wojskowych.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs


Topic author
BOB
Posty: 631
Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
Skąd:

Re: PLYMOUTH 1928 - 2001

Post autor: BOB » 29 cze 2011, 22:58

1939
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs


Topic author
BOB
Posty: 631
Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
Skąd:

Re: PLYMOUTH 1928 - 2001

Post autor: BOB » 29 cze 2011, 23:01

.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs

Awatar użytkownika

cezar62
Posty: 2805
Rejestracja: 19 lut 2008, 15:03
Samochód: 1995 Mercury Grand Marquis LS 4.6L V8 SOHC 16V
Skąd: Opole
Kontaktowanie:

Re: PLYMOUTH 1928 - 2001

Post autor: cezar62 » 30 cze 2011, 09:59

Prędkościomierz zmieniający kolor zależnie od szybkosci jazdy - efektowny pomysł.
Ciekawe jakie konkretnie kolory wybrano do danych prędkości ?... ;)
Amerykańscy naukowcy zbadali, że im człowiek jest starszy, tym starzej wygląda
1995 Mercury Grand Marquis LS 4.6L V8 SOHC 16V
2000 Chrysler PT Cruiser Touring Edition 2.0 DOHC 16V


Topic author
BOB
Posty: 631
Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
Skąd:

Re: PLYMOUTH 1928 - 2001

Post autor: BOB » 30 cze 2011, 20:03

cezar62 pisze:Prędkościomierz zmieniający kolor zależnie od szybkosci jazdy - efektowny pomysł.
Ciekawe jakie konkretnie kolory wybrano do danych prędkości ?... ;)
zielony do 30 mph, bursztynowy od 30 do 50 i czerwony powyżej 50 mph
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs


Topic author
BOB
Posty: 631
Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
Skąd:

Re: PLYMOUTH 1928 - 2001

Post autor: BOB » 15 paź 2011, 22:46

W 1949 roku Plymouth przedstawił pierwszy po zakończeniu wojny całkowicie nowy samochód. Stworzony według wytycznych prezesa korporacji Chryslera – KT Kellera, który uważał, ze kierowca w kapeluszu powinien zająć wygodna pozycję wewnątrz, więc nowe samochody były dość wysokie. „Chcieliśmy zbudować znakomity samochód, do którego jest łatwo wsiąść i z którego równie łatwo się wysiada, który łatwo mieści sie w garażu, jest wygodny w ruchu miejskim i podczas parkowania” . Cała koncepcja zawiera się w zdaniu: „większy w środku, mniejszy na zewnątrz". Samochody powstawały w trzech seriach – P15, P17 i P18, oraz rozstawie osi od 111 do 118 cali. Seria P17 oferowała nadwozie typu kombi o całkowicie stalowej konstrukcji, nazwane Suburban. Z roku na rok popularność nadwozi typu kombi rosła. Jeden z przewodników konsumenckich powiedział o serii Suburban, że to „prawdopodobnie najbardziej funkcjonalny samochód zbudowany po Modelu T". Seria P18 proponowała równolegle modne w owym czasie „drewniane” nadwozie kombi „woody wagon”. Mimo, iż samochody rocznika 1949 nie wygladały na wyścigówki i napędzał je dolnozaworowy, sześciocylindrowy silnik potrafiły pokazać pazur. Takim Plymouthem jeździł po rozbiciu w lokalnych wyścigach swojego nowego Buicka pewien plantator tytoniu z Północnej Karoliny, nazywał się Lee Arnold Petty ( ojciec Richarda Lee Petty, znanego jako The King). Po wypadku doszedł do wniosku, że ciężkie i duze samochody mimo ich mocnych silników nie są najlepsze do ścigania się na szutrowej nawierzchni. Wybrał się więc do lokalnego sprzedawcy Plymoutha i kupił nowe auto. Zmodyfikował je nieco stosując zawieszenie od Imperiala, co było legalne i w 19 kolejnych wyścigach zajmował miejsce w pierwszej trójce.
W latach 1949-52 Plymouth zajmował trzecie miejsce w krajowych wyscigach samochodów seryjnych.
1949ply.jpg
49 plymonth 1.jpg
yellow cab.jpg
Suburban w służbie dealera. Zwracam uwagę na tablicę rejestracyjną
2423.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs


Topic author
BOB
Posty: 631
Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
Skąd:

Re: PLYMOUTH 1928 - 2001

Post autor: BOB » 27 sty 2012, 23:25

Linia montazowa - rok 1947
Plymouth assembly 1947.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs


Topic author
BOB
Posty: 631
Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
Skąd:

Re: PLYMOUTH 1928 - 2001

Post autor: BOB » 27 sty 2012, 23:33

W latach 1949-52 Plymouth budował samochody korzystając z dwóch podwozi o róznych rozstawach osi – krótkim 111 cali i długim 118 cali. W 1953 roku do sprzedaży trafił całkowicie nowy samochód. Tym razem zastosowano podwozie o jednakowym dla wszystkich modeli rozstawie osi 114 cali. Był on mniej więcej taki jak u najważniejszych konkurentów – Chevroleta i Forda. Jednak nadwozie było o kilka cali krótsze. Wygląd nowych samochodów był ważniejszy od dawniej reklamowanej praktyczności i niskich kosztów napraw. Zrezygnowano z dzielonej, płaskiej przedniej szyby na rzecz jednoczęściowej, giętej, chwalone tylne błotniki składające się z łatwo demontowalnych, mocowanych śrubami elementów zastąpiono jednoczęściowymi, zintegrowanymi z nadwoziem. Jedną z nowinek była półautomatyczna przekładnia Hy-Drive, oferowana jako opcja wyposażenia. W 1954 roku ofertę poszerzono o automat PowerFlite. Nie była to jedyna zmiana. Oprócz kosmetyki nadwozia zmieniono całkowicie nazewnictwo – pojawiły się znane dzisiaj serie; Plaza, Savoy i Belvedere. Dla klientów szczególnie ceniących elegancje oferowano szprychowe koła i zestawy contninetal, które jednak nie były zbyt popularne. Mniej zamożni wybierali szprychowe kołpaki, bardzo dobrze imitujące drogie szprychowe koła. Samochody sprzedawały się dość dobrze, jednak poniżej oczekiwań. W skutek tego pod koniec sezonu 1954 odnotowano prawie 40% spadek sprzedaży w porównaniu do lat poprzednich. Warto odnotować także zbudowanie osmio-milionowego Plymoutha w 1953 roku, oraz przeprowadzenie testów drogowych samochodu wyposażonego w turbinę gazową (1954).

Zakłady Evansville, rok 1953
evansville.jpg
Samochody na placu przed fabryką Windsor w Kanadzie
windsorplantcars.jpg
1953_cars.jpg
train.jpeg
women.jpeg
około 100tys nabywców zdecydowało się dopłacić za system overdrive
overdrive.jpg
taxi.jpg
Samochód napędzany turbiną
1954-turbine-concept-2.jpg
1954-turbine-concept-1.jpg
1954-turbine-concept-3.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs

Awatar użytkownika

grusiak
Posty: 707
Rejestracja: 25 paź 2010, 21:52
Skąd: Sulejówek k/Wawy

Re: PLYMOUTH 1928 - 2001

Post autor: grusiak » 28 sty 2012, 11:17

Z daleka podobny do Skoda Octavia :)
http://www.grusgarage.pl
detroitiron.pl/forum


Topic author
BOB
Posty: 631
Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
Skąd:

Re: PLYMOUTH 1928 - 2001

Post autor: BOB » 29 sty 2012, 12:25

grusiak pisze:Z daleka podobny do Skoda Octavia :)
Prawda?! Od dawien dawna zastanawia mnie to podobieństwo. Czy to przypadek, czy Czesi inspirowali się Plymouthem? Poza oczywistym podobieństwem niektórych detali, bardzo zblizone wydają się proporcje obydwu modeli. Może jednak to nadinterpretacja? Wydaje mi się jednak, że należałoby raczej przywołać Skodę Spartak (440), niż późniejszą Oktawię, która była już rozwinięciem pierwotnej koncepcji.
Nie znam się na Skodach, więc podpierając się Wikipedią, dodam że data premiery Spartaka to 19 grudnia 1953. Dla porównania Plymouthy model roku 1953 trafiły do salonów 20 listopada 1952 roku, zaś przestylizowany rocznik 1954 - 15 października 1953 roku.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs


Topic author
BOB
Posty: 631
Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
Skąd:

Re: PLYMOUTH 1928 - 2001

Post autor: BOB » 16 mar 2012, 18:24

W 1955 roku, kilka miesięcy po premierze wozów tego rocznika w gazecie Popular Mechanics ukazał się obszerny artykuł przedstawiający moment narodzin nowego samochodu. Projektowanie to chyba najbardziej ukryty etap, całkowicie niedostępny dla osób postronnych. Dzięki uprzejmości Chrysler Corporation dziennikarze przez dwa lata obserwowali proces powstawania wozów dla roku modelowego 1955. Ten przełomowy rok pokazał wielki potencjał Chryslera, który w 1957 roku rzuci na kolana klientów i konkurentów swoimi samochodami. Nie wyprzedzajmy jednak faktów.

Jest 15 maja 1952 roku, kiedy dwaj wysocy urzędnicy firmy spotykają się w celu omówienia planów na rok 1955. Decydują, że powinny powstać całkowicie nowe dłuższe i niższe nadwozia, oraz widlasty, ośmiocylindrowy silnik dla Plymoutha. Następnego dnia dyrektor działu stylizacji Virgil Exner zwołuje konferencję szefów działów stylizacji Plymoutha, Dodgea, De Soto i Chryslera. Prosi o przygotowanie propozycji dla pojazdów planowanych na rok 1955.
20 maja 1952 roku szefowie studiów pojawiają się ze szkicami prezentującymi różne propozycje stylu nowych nadwozi. Niektóre z pomysłów zyskują aprobatę Exnera, inne zostają opatrzone uwagami i modyfikowane. Modelarnia otrzymuje zamówienie na przygotowanie modeli w skali 3/8.
55plym_prod_01.jpg
23 maja rozpoczyna się rysowanie samochodów na tablicach w skali 1:1, aby ustalić wymiary, sprawdzić ilość miejsca dla pasażerów oraz mechanizmów.
55plym_prod_03.jpg
29 maja stolarnia rozpoczyna budowę drewnianej konstrukcji dla glinianego modelu w pełnym rozmiarze.
6 czerwca 1952 roku szef studia Plymoutha, Henry King prosi inżyniera o sprawdzenie pełnowymiarowych rysunków w celu określenia możliwości obniżenia maski. W tym czasie trwają prace nad modelem w skali 3/8. Po stwierdzeniu, iż powodem dużej wysokości maski jest rozmiar obudowy filtra powietrza, zapada decyzja o ponownym zaprojektowaniu tej obudowy. Tym razem ma mieć zdecydowanie mniejszą wysokość.
55plym_prod_02.jpg
10 czerwca model w skali 3/8 zostaje oklejony folią aluminiową symulującą elementy chromowane. Exner uważa, że tył jest zbyt wysoki. Koryguje wysokość usuwając warstwę gliny.
12 czerwca King przekonuje Exnera, że jego zdaniem linia maski jest poprowadzona zbyt nisko. Exner zgadza się na podniesienie wysokości maski. Wszystkie te prace prowadzone są na małych modelach glinianych. Styliści starają się wypracować kształty przyjęte w założeniach początkowych. W tym czasie trwa budowa pełnowymiarowego modelu.
16 czerwca kończą się prace przy modelach w skali 3/8. Exner wybiera najlepsze dwa projekty i zleca budowę pełnowymiarowego modelu z uwzględnieniem wskazanych przez siebie i Kinga zmian.
23 czerwca rama pełnowymiarowego modelu pokryta jest gliną i gotowa do pracy. Rama wykonana jest z drewna klonowego i jest w stanie wytrzymać obciążenie 4500 kg gliny. Pomieszczenie jest klimatyzowane by zachować odpowiednią plastyczność materiału.
25 czerwca 1952 roku King przedstawia Exnerowi rysunki grilla i tylnych świateł w wielu wersjach. Exner wybiera kilka z nich i poleca wykonanie glinianych modeli. Na ich podstawie stwierdza; „są zbyt delikatnie, postaraj się nadać im cięższy wygląd”.
55plym_prod_04 - 1.jpg
30 czerwca wykonane są projekty wnętrza. Na ich podstawie rozpocznie się budowa modelu. Będzie ono wykonane w rzeczywistym rozmiarze, tak że można będzie zająć miejsce za kierownicą lub na tylnej kanapie.
7 lipca inżynierowie konsultują się w sprawie tylnych błotników. Uważają, że krzywizny są zbyt ostre, co może doprowadzić do przerwania lub deformacji blach podczas produkcji. Aby rozwiązać problem kształty zostają złagodzone. W tym okresie prace koncentrują się na kwestii stylu, co wymaga częstych konsultacji.
11 lipca kierownictwo Plymoutha stwierdza, że przód samochodu powinien posiadać więcej elementów identyfikujących go z marką, pomimo że nadwozie będzie zbudowane w całkowicie nowym stylu.
5 sierpnia Exner wybiera dwa grille wśród prezentowanych glinianych modeli i prosi Kinga o zamontowanie ich w glinianym modelu sedana. Powstają propozycje przednich reflektorów. Wygląd klapy bagażnika jest zatwierdzony.
15 września kończy się budowa wnętrza. Przednia szyba nie wygląda wystarczająco atrakcyjnie. Aby to naprawić skorygowana zostaje linia dachu. Pozycja siedzeń, pedały i kierownica zostają zatwierdzone.
55plym_prod_07.jpg
28 listopada 1952 roku zostają zakończone prace przy pełnowymiarowych makietach we wszystkich działach. Zarząd spotyka się w celu zatwierdzenia wyglądu samochodów na rok 1955. Makiety zostają umieszczone na dziedzińcu obok tegorocznych (1953) samochodów. Czy porównanie wypadnie korzystnie? Nowe wozy maja być naprawdę wyjątkowe, kiedy za dwa lata trafią do salonów sprzedaży. Imperial, Chrysler i De Soto zostają zatwierdzone z zaleceniem wprowadzenia pewnej ilości małych zmian. Plymouth i Dodge nie zyskują akceptacji. Exner nie jest zadowolony z wyglądu przedniej części nadwozia. Proponuje wprowadzenie dużych zmian i uzyskuje na nie aprobatę zarządu.
1 grudnia - King wraz z Exnerem spędzają weekend w studiu pracując nad wyglądem przedniej części Plymoutha. Znacznie zmieniają wygląd błotników i maski, nie wprowadzając zmian do głównych zespołów nadwozia. Nie ma już czasu na budowę makiet w skali 3/8, wiec wszystkie prace prowadzone są na pełnowymiarowym glinianym modelu. Pracownicy poświęcają dodatkowe godziny na wprowadzenie zmian.
55plym_prod_03-1.jpg
55plym_prod_05.jpg
2 grudnia rozpoczynają się prace przy wykonaniu matryc, które posłużą do wykonania prototypu. Matryce zostają wykonane z drewna. Na nich ręcznie zostaną uformowane panele nadwozia.
16 lutego 1953 roku zaczyna się kształtowanie blach dla prototypu Plymoutha. Mimo, iż cały projekt nie jest jeszcze zatwierdzony, powstają główne elementy nadwozia. W tym samym czasie powstaje rama dla pełnowymiarowego plastikowego modelu, który mimo że bedzie tylko wydmuszką, zostanie wyposażony w szklane okna i chromowane ozdoby.
23 marca zostaje zatwierdzony wygląd grilla przeznaczonego dla nowego Plymoutha. Inżynierowie sprawdzają sprawdzają sposób i ilość przepływu powietrza potrzebnego do schłodzenia silnika w każdych warunkach.
18 maja zarząd spotyka się by zatwierdzić zmiany wprowadzone w pełnowymiarowych glinianych modelach Plymoutha i Dodgea. Exner i King wyglądają na bardzo zdenerwowanych, jest coraz mniej czasu i by wprowadzić ewentualne zmiany zespół musiałby pracować 24 godziny na dobę. Oznaczało by to równocześnie wzrost kosztów. Szczęśliwie tym razem propozycje są nie tylko zaaprobowane, ale także przyjęte z entuzjazmem.
20 maja na podstawie uaktualnionych glinianych modeli zostają zrobione gipsowe odlewy, które posłużą do wykonania plastikowego nadwozia. Inżynierowie wykonują dokładne pomiary, na ich podstawie zostaną poprawione rysunki i opracowana dokumentacja produkcyjna. Od teraz inżynierowie koncentrują się nad przetworzeniem dzieła stylistów na procedury produkcyjne.
55plym_prod_08.jpg

26 maja – prezentacja glinianego modelu deski rozdzielczej. Exner przekonuje zarząd do aby wybierak automatycznej skrzyni biegów zainstalować na panelu instrumentów. Model zostaje przekazany do naniesienia poprawek.
55plym_prod_06.jpg
1 czerwca 1953 roku rozpoczyna się faza testów drogowych nowego silnika. Zostaje on zainstalowany w obecnie produkowanym sedanie.
15 czerwca wygląd deski rozdzielczej zyskuje ostateczną akceptację.
10 września po wykonaniu pełnowymiarowego modelu z tworzywa sztucznego okazuje się, że krzywizna tylnych błotników wygląda brzydko. Ten model jest pierwszym, który dokładnie odwzorowuje rzeczywisty wygląd przyszłego samochodu. Ponieważ powierzchnie odbijają światło w taki sam sposób jak w prawdziwym samochodzie, można właściwie ocenić szczegóły stylistyczne. Zapada decyzja o natychmiastowym wprowadzeniu poprawek.
9 listopada zostają zakończone wszystkie prace nad plastikowym modelem. Zadania związane z projektowaniem Plymoutha na rok 1955 dobiegły końca.
55plym_prod_09.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs


Topic author
BOB
Posty: 631
Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
Skąd:

Re: PLYMOUTH 1928 - 2001

Post autor: BOB » 16 mar 2012, 18:33

10 listopada zostają wykonane ostateczne rysunki techniczne w skali 1:1
27 listopada 1953 roku wykonane są już wszystkie główne części prototypu. Zaczyna się montaż prototypowej karoserii.
55plym_prod_10.jpg
15 stycznia 1954 – zakończenie prac przy tworzeniu mahoniowych matryc elementów karoserii, które zostają wysłane do warsztatów.
7 kwietnia kończy się budowa pierwszego prototypu. Do napędu posłuży nowy silnik V8. Budowa tego czterodrzwiowego sedana zajęła wiele miesięcy. Wszystkie części są wykonane i montaż zostały z wielką starannością wykonane ręcznie. W sumie zostaje zbudowanych sześć prototypów.
55plym_prod_11.jpg
19 kwietnia prototypowe Plymouhy rozpoczynają testy drogowe.
13 sierpnia zostają zamknięte linie produkcyjne w celu dokonania niezbędnych zmian związanych z wpowadzeniem do produkcji modeli rocznika 1955.
17 listopada 1954 roku –po 30 miesiącach od rozpoczęcia projektu- nowe samochody zostają po raz pierwszy zaprezentowane publicznie .
ex55.JPG
[na podstawie Popular Mechanics 4/55]
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs


Topic author
BOB
Posty: 631
Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
Skąd:

Re: PLYMOUTH 1928 - 2001

Post autor: BOB » 16 mar 2012, 18:41

... szerszy, niższy i dłuższy...
54to55.jpg
55_01-plym_ht.jpg
55_01-plym_4sed.jpg
9581-7.jpg
55aut.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs

Awatar użytkownika

cezar62
Posty: 2805
Rejestracja: 19 lut 2008, 15:03
Samochód: 1995 Mercury Grand Marquis LS 4.6L V8 SOHC 16V
Skąd: Opole
Kontaktowanie:

Re: PLYMOUTH 1928 - 2001

Post autor: cezar62 » 16 mar 2012, 19:22

mniam :) czytałem z zapartym tchem i czułem się jakbym oglądał "Sensacje XX wieku" Wołoszańskiego :)
Amerykańscy naukowcy zbadali, że im człowiek jest starszy, tym starzej wygląda
1995 Mercury Grand Marquis LS 4.6L V8 SOHC 16V
2000 Chrysler PT Cruiser Touring Edition 2.0 DOHC 16V


Topic author
BOB
Posty: 631
Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
Skąd:

Re: PLYMOUTH 1928 - 2001

Post autor: BOB » 10 lip 2012, 23:13

1960 Plymouth XNR Concept Car

Design by Virgil Exner
Body by Ghia of Turin
Chassis no. 9999997

XNR-00097.JPG
Wkrótce na aukcji domu aukcyjnego RM w Monterey zostanie wystawiony na sprzedaż samochód koncepcyjny Plymouth XNR. Pojazd ten zaprojektowany przez Virgila Exnera, został zbudowany w 1959 przez firmę Carrozzeria Ghia we Włoszech na zlecenie Chryslera i zaprezentowany w roku 1960. W oparciu o podwozie, debiutującego w tym samym roku kompaktowego samochodu Valiant powstał dwuosobowy, sportowy roadster inspirowany wyczynowymi samochodami wyścigowymi . Do napędu wykorzystano sześciocylindrowy 170 calowy silnik Slant Six, również debiutujacy w roku modelowym 1960, który zmodyfikowano wg specyfikacji NASCAR, wyposażając go w kolektor HyperPack, czterogardzielowy gaźnik i sportowy wałek rozrządu uzyskując 250 KM. Został on sprzęgnięty z trzybiegową, mechaniczną skrzynią biegów. Przednie zawieszenie oparte zostało na drążkach skrętnych, tylne na resorach półeliptycznych. Zważywszy na to, że XNR był samochodem koncepcyjnym przeznaczonym do prezentacji na różnego rodzaju targachi pokazach motoryzacyjnych, zwraca uwagę bardzo wysoki poziom wykończenia i dbałości o szczegóły, najwyzsza jakość użytych materiałów oraz prędkość osiągnięta podczas testów – ponad 150 mph! Po zakończeniu serii pokazów, zgodnie z amerykańskim prawem pojazd musiał opuścić teren Stanów Zjednoczonych, bądź zostać zniszczony. Zdecydowano zwrócić wóz do Włoch. Wkrótce Ghia sprzedała XNR biznesmenowi ze Szwajcarii. Niedługo potem przebywający na nartach w Alpach Szwajcarskich szach Iranu Mohammad Reza Pahlavi zauważył XNR-a i wóz tak mu się spodobał, że zakupił go i zabrał do Iranu. W 1974 roku wóz trafił do Bejrutu w Libanie. W 1975 roku wybuchła tam wojna domowa, trwajaca do 1990 roku. Właściciel chcąc ocalić cenny pojazd zmuszony był do ciągłej zmiany jego miejsca pobytu. Około roku 1988 włascicielem auta został pan Karim Edde. Niedawno zdecydował on o restauracji pojazdu, którą wykonała RM Auto Restoration, odbudowując wóz sciśle wg specyfikacji, korzystając z zachowanych dokumentów oraz wiedzy emerytowanych pracowników Chryslera.
XNR-00098.JPG
XNR-00091.JPG
XNR-00093.JPG
XNR-00096.JPG
XNR-00099.JPG
XNR-00094.JPG
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika