W 1955 roku, kilka miesięcy po premierze wozów tego rocznika w gazecie Popular Mechanics ukazał się obszerny artykuł przedstawiający moment narodzin nowego samochodu. Projektowanie to chyba najbardziej ukryty etap, całkowicie niedostępny dla osób postronnych. Dzięki uprzejmości Chrysler Corporation dziennikarze przez dwa lata obserwowali proces powstawania wozów dla roku modelowego 1955. Ten przełomowy rok pokazał wielki potencjał Chryslera, który w 1957 roku rzuci na kolana klientów i konkurentów swoimi samochodami. Nie wyprzedzajmy jednak faktów.
Jest 15 maja 1952 roku, kiedy dwaj wysocy urzędnicy firmy spotykają się w celu omówienia planów na rok 1955. Decydują, że powinny powstać całkowicie nowe dłuższe i niższe nadwozia, oraz widlasty, ośmiocylindrowy silnik dla Plymoutha. Następnego dnia dyrektor działu stylizacji Virgil Exner zwołuje konferencję szefów działów stylizacji Plymoutha, Dodgea, De Soto i Chryslera. Prosi o przygotowanie propozycji dla pojazdów planowanych na rok 1955.
20 maja 1952 roku szefowie studiów pojawiają się ze szkicami prezentującymi różne propozycje stylu nowych nadwozi. Niektóre z pomysłów zyskują aprobatę Exnera, inne zostają opatrzone uwagami i modyfikowane. Modelarnia otrzymuje zamówienie na przygotowanie modeli w skali 3/8.
55plym_prod_01.jpg
23 maja rozpoczyna się rysowanie samochodów na tablicach w skali 1:1, aby ustalić wymiary, sprawdzić ilość miejsca dla pasażerów oraz mechanizmów.
55plym_prod_03.jpg
29 maja stolarnia rozpoczyna budowę drewnianej konstrukcji dla glinianego modelu w pełnym rozmiarze.
6 czerwca 1952 roku szef studia Plymoutha, Henry King prosi inżyniera o sprawdzenie pełnowymiarowych rysunków w celu określenia możliwości obniżenia maski. W tym czasie trwają prace nad modelem w skali 3/8. Po stwierdzeniu, iż powodem dużej wysokości maski jest rozmiar obudowy filtra powietrza, zapada decyzja o ponownym zaprojektowaniu tej obudowy. Tym razem ma mieć zdecydowanie mniejszą wysokość.
55plym_prod_02.jpg
10 czerwca model w skali 3/8 zostaje oklejony folią aluminiową symulującą elementy chromowane. Exner uważa, że tył jest zbyt wysoki. Koryguje wysokość usuwając warstwę gliny.
12 czerwca King przekonuje Exnera, że jego zdaniem linia maski jest poprowadzona zbyt nisko. Exner zgadza się na podniesienie wysokości maski. Wszystkie te prace prowadzone są na małych modelach glinianych. Styliści starają się wypracować kształty przyjęte w założeniach początkowych. W tym czasie trwa budowa pełnowymiarowego modelu.
16 czerwca kończą się prace przy modelach w skali 3/8. Exner wybiera najlepsze dwa projekty i zleca budowę pełnowymiarowego modelu z uwzględnieniem wskazanych przez siebie i Kinga zmian.
23 czerwca rama pełnowymiarowego modelu pokryta jest gliną i gotowa do pracy. Rama wykonana jest z drewna klonowego i jest w stanie wytrzymać obciążenie 4500 kg gliny. Pomieszczenie jest klimatyzowane by zachować odpowiednią plastyczność materiału.
25 czerwca 1952 roku King przedstawia Exnerowi rysunki grilla i tylnych świateł w wielu wersjach. Exner wybiera kilka z nich i poleca wykonanie glinianych modeli. Na ich podstawie stwierdza; „są zbyt delikatnie, postaraj się nadać im cięższy wygląd”.
55plym_prod_04 - 1.jpg
30 czerwca wykonane są projekty wnętrza. Na ich podstawie rozpocznie się budowa modelu. Będzie ono wykonane w rzeczywistym rozmiarze, tak że można będzie zająć miejsce za kierownicą lub na tylnej kanapie.
7 lipca inżynierowie konsultują się w sprawie tylnych błotników. Uważają, że krzywizny są zbyt ostre, co może doprowadzić do przerwania lub deformacji blach podczas produkcji. Aby rozwiązać problem kształty zostają złagodzone. W tym okresie prace koncentrują się na kwestii stylu, co wymaga częstych konsultacji.
11 lipca kierownictwo Plymoutha stwierdza, że przód samochodu powinien posiadać więcej elementów identyfikujących go z marką, pomimo że nadwozie będzie zbudowane w całkowicie nowym stylu.
5 sierpnia Exner wybiera dwa grille wśród prezentowanych glinianych modeli i prosi Kinga o zamontowanie ich w glinianym modelu sedana. Powstają propozycje przednich reflektorów. Wygląd klapy bagażnika jest zatwierdzony.
15 września kończy się budowa wnętrza. Przednia szyba nie wygląda wystarczająco atrakcyjnie. Aby to naprawić skorygowana zostaje linia dachu. Pozycja siedzeń, pedały i kierownica zostają zatwierdzone.
55plym_prod_07.jpg
28 listopada 1952 roku zostają zakończone prace przy pełnowymiarowych makietach we wszystkich działach. Zarząd spotyka się w celu zatwierdzenia wyglądu samochodów na rok 1955. Makiety zostają umieszczone na dziedzińcu obok tegorocznych (1953) samochodów. Czy porównanie wypadnie korzystnie? Nowe wozy maja być naprawdę wyjątkowe, kiedy za dwa lata trafią do salonów sprzedaży. Imperial, Chrysler i De Soto zostają zatwierdzone z zaleceniem wprowadzenia pewnej ilości małych zmian. Plymouth i Dodge nie zyskują akceptacji. Exner nie jest zadowolony z wyglądu przedniej części nadwozia. Proponuje wprowadzenie dużych zmian i uzyskuje na nie aprobatę zarządu.
1 grudnia - King wraz z Exnerem spędzają weekend w studiu pracując nad wyglądem przedniej części Plymoutha. Znacznie zmieniają wygląd błotników i maski, nie wprowadzając zmian do głównych zespołów nadwozia. Nie ma już czasu na budowę makiet w skali 3/8, wiec wszystkie prace prowadzone są na pełnowymiarowym glinianym modelu. Pracownicy poświęcają dodatkowe godziny na wprowadzenie zmian.
55plym_prod_03-1.jpg
55plym_prod_05.jpg
2 grudnia rozpoczynają się prace przy wykonaniu matryc, które posłużą do wykonania prototypu. Matryce zostają wykonane z drewna. Na nich ręcznie zostaną uformowane panele nadwozia.
16 lutego 1953 roku zaczyna się kształtowanie blach dla prototypu Plymoutha. Mimo, iż cały projekt nie jest jeszcze zatwierdzony, powstają główne elementy nadwozia. W tym samym czasie powstaje rama dla pełnowymiarowego plastikowego modelu, który mimo że bedzie tylko wydmuszką, zostanie wyposażony w szklane okna i chromowane ozdoby.
23 marca zostaje zatwierdzony wygląd grilla przeznaczonego dla nowego Plymoutha. Inżynierowie sprawdzają sprawdzają sposób i ilość przepływu powietrza potrzebnego do schłodzenia silnika w każdych warunkach.
18 maja zarząd spotyka się by zatwierdzić zmiany wprowadzone w pełnowymiarowych glinianych modelach Plymoutha i Dodgea. Exner i King wyglądają na bardzo zdenerwowanych, jest coraz mniej czasu i by wprowadzić ewentualne zmiany zespół musiałby pracować 24 godziny na dobę. Oznaczało by to równocześnie wzrost kosztów. Szczęśliwie tym razem propozycje są nie tylko zaaprobowane, ale także przyjęte z entuzjazmem.
20 maja na podstawie uaktualnionych glinianych modeli zostają zrobione gipsowe odlewy, które posłużą do wykonania plastikowego nadwozia. Inżynierowie wykonują dokładne pomiary, na ich podstawie zostaną poprawione rysunki i opracowana dokumentacja produkcyjna. Od teraz inżynierowie koncentrują się nad przetworzeniem dzieła stylistów na procedury produkcyjne.
55plym_prod_08.jpg
26 maja – prezentacja glinianego modelu deski rozdzielczej. Exner przekonuje zarząd do aby wybierak automatycznej skrzyni biegów zainstalować na panelu instrumentów. Model zostaje przekazany do naniesienia poprawek.
55plym_prod_06.jpg
1 czerwca 1953 roku rozpoczyna się faza testów drogowych nowego silnika. Zostaje on zainstalowany w obecnie produkowanym sedanie.
15 czerwca wygląd deski rozdzielczej zyskuje ostateczną akceptację.
10 września po wykonaniu pełnowymiarowego modelu z tworzywa sztucznego okazuje się, że krzywizna tylnych błotników wygląda brzydko. Ten model jest pierwszym, który dokładnie odwzorowuje rzeczywisty wygląd przyszłego samochodu. Ponieważ powierzchnie odbijają światło w taki sam sposób jak w prawdziwym samochodzie, można właściwie ocenić szczegóły stylistyczne. Zapada decyzja o natychmiastowym wprowadzeniu poprawek.
9 listopada zostają zakończone wszystkie prace nad plastikowym modelem. Zadania związane z projektowaniem Plymoutha na rok 1955 dobiegły końca.
55plym_prod_09.jpg