Amerykany w PRL-u
-
Topic author - Posty: 630
- Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
- Skąd:
Amerykany w PRL-u
Pewnie część z was zna PRL jedynie z lekcji historii... Nie wchodząc w zawiłości sytuacji polityczno-gospodarczej tamtych czasów, przypomnę, że na ulicach królowały pojazdy z bratnich krajów demokracji ludowej, a i tych nie było zbyt wiele. Można zatem wyobrazić sobie jakim niespotykanym widokiem było auto zza oceanu. Duma właściciela i zarazem jego utrapienie. Utrzymanie pojazdu w stanie zdolnym do jazdy było nie lada wyzwaniem, przy całkowitym braku dostępu do części zamiennych. Władze w owym czasie także nie patrzyły przychylnie na chcących zanadto się wyróżnać. Zatem w jaki sposób te wozy znalazły się po naszej stronie żelaznej kurtyny? Pierwsza partia aut pochodziła z puli powojennej pomocy amerykańskiej, która trafiła do administracji, a w dalszej kolejnosci po wyeksploatowaniu w ręce prywatne. Następna duża fala samochodów dotarła za pośrednictwem tzw importu marynarskiego. Ostatnia, najmniejsza część aut została sprowadzona przez ludzi dobrze sytuowanych w ówczesnym systemie.
Oto archiwalne zdjęcia oraz kadry z filmów na których interesujące nas pojazdy się pojawiają...
ulice stolicy, lata '60/'70:
1955 Chevrolet Bel Air 1957 Chevrolet Station Wagon Chevrolet lata 1947-48 1963 Chevrolet 1964 Plymouth Valiant Signet 1957 Ford 1955 Ford Buick 1946-48
Oto archiwalne zdjęcia oraz kadry z filmów na których interesujące nas pojazdy się pojawiają...
ulice stolicy, lata '60/'70:
1955 Chevrolet Bel Air 1957 Chevrolet Station Wagon Chevrolet lata 1947-48 1963 Chevrolet 1964 Plymouth Valiant Signet 1957 Ford 1955 Ford Buick 1946-48
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs
-
Topic author - Posty: 630
- Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
- Skąd:
Re: Amerykany w PRL-u
Jeep Wagon produkowany w latach 1946-65
http://www.zlomnik.pl Chevroleta Styleline rocznik 1949
To jeden z najciekawszych maili, jakie kiedykolwiek dostałem od czytelników złomnika. Wyjątkowy, bo opowiada prawdziwą historię jego dziadka, który za czasów PRL-u bujał się na grubo Chevroletem Fleetline z lat 1949-1952 (rocznik nie do końca ustalony). Pozwalam sobie przekleić tutaj treść tej historii (edycja: złomnik):
“Przesyłam skany zdjęć samochodów nalezących do mojego dziadka za czasów PRLu. Posiadał DKW, Chevroleta deluxe (mam od niego dowód rej w domu, moge poskanować i dosłać, jest w nim ciekawa literówka), jak i widoczną na zdjeciach ciężarówkę. Historia jest całkiem ciekawa, dziadek dbał o samochody niemal pedantycznie. Widocznego Chevroleta kupił od jakiegoś lekarza-mysliwego z zakrwawionym bagaznikiem (to nie była krew wrogów systemu lecz jakichś upolowanych zwierzatek ), silnik niestety był zatarty/uszkodzony. Wbrew pozorom nie nastąpił swap od Warszawy czy czegoś podobnego, lecz dziadek wyremontował silnik nie posiadając oryginalnych części z USA. Jak wiadomo, ZSSR podczas wojny dostawało ciezarowki chevroleta w ramach lend-lease’u, wiec dziadek dorwał taka ciezarowke gdzies na złomie, okazało się, że częsci silnika pokrywaja się z osobowymi Chevroletami. Po naprawie pojechał do stacji kontroli na przegąd i rejestracje – auto przegląd przeszło lecz…jakiś urzędnik kazał dziadkowi usunąć “strzałę’ z maski auta – charakterystyczny znak chevy z tamtego okresu…Co do eksploatacji samochodu, był tam silnik R6 chyba lekko ponad 3L, auto było używane tylko w niedziele na wyjazd na działke oddaloną 7 km od miejsca zamieszkania. Przed wyjazdem zawsze był sprawdzany olej, auto było czyszczone na zewnątrz i wewnątrz, tankowane było 5 l paliwa co starczało na dojazd na działke, na działce wlewano kolejne 5 l na powrót. Niestety po śmierci dziadka auto zostało zaparkowane na działce i stało tam marniejąc…po kilkunastu latach powstał piękny złomnik z korozją. Wracając do zdjęcia – widać tam ciężarówkę, którą dziadek jeździł zarabiając na życie – była to bagażówka służąca do przeprowadzek, był to NR2 w Toruniu. DKW po naprawie chevroleta zostało sprzedane. Mając mniej niż 10 lat jeździłem z rodzicami na działkę, często wchodziłem do pozostawionego tam chevroleta. Często również mówiłem na niego ‘SYRENKA’, na co rodzice odpowiadali: “nie mów tak, bo się dziadek w grobie przewraca”. To chyba odpowiednio podsumowuje jak dziadek wielbił swoje auto ”
I jeszcze dodatek o tym, jak Chevrolet trafił do Polski:
“Podobno jacyś przemytnicy/handlarze narkotyków z Belgii (czy z innego kraju, nie pamiętam) próbowali przewieźć nim jakiś nielegalny stuff przez Polskę. Celnicy zatrzymali samochód w Szczecinie, rekwirując samochód (co wasze to i nasze, socjalizm FTW). Potem auto zostało odkupione przez wspomnianego lekarza.”
A teraz zdjęcia. Uwaga: są to nigdy wcześniej niepublikowane skanowane fotografie z archiwum rodzinnego Z tej samej strony i wątku, również Chevrolet Styleline rocznik 1949:
"jeszcze jedno zdjęcie innego Chevroleta Fleetline lub Styleline, zrobione w końcu lat 60. Jak widać, samochód ten był w Polsce popularny "
Oldsmobile 1955
Checker Aerobus
1952 Chevrolet na postoju taksówek w starej części Konina, lata '60
Dodge, lata '70, sadząc po tablicach prawdopodobnie z ambasady w Warszawie
Ze strony To jeden z najciekawszych maili, jakie kiedykolwiek dostałem od czytelników złomnika. Wyjątkowy, bo opowiada prawdziwą historię jego dziadka, który za czasów PRL-u bujał się na grubo Chevroletem Fleetline z lat 1949-1952 (rocznik nie do końca ustalony). Pozwalam sobie przekleić tutaj treść tej historii (edycja: złomnik):
“Przesyłam skany zdjęć samochodów nalezących do mojego dziadka za czasów PRLu. Posiadał DKW, Chevroleta deluxe (mam od niego dowód rej w domu, moge poskanować i dosłać, jest w nim ciekawa literówka), jak i widoczną na zdjeciach ciężarówkę. Historia jest całkiem ciekawa, dziadek dbał o samochody niemal pedantycznie. Widocznego Chevroleta kupił od jakiegoś lekarza-mysliwego z zakrwawionym bagaznikiem (to nie była krew wrogów systemu lecz jakichś upolowanych zwierzatek ), silnik niestety był zatarty/uszkodzony. Wbrew pozorom nie nastąpił swap od Warszawy czy czegoś podobnego, lecz dziadek wyremontował silnik nie posiadając oryginalnych części z USA. Jak wiadomo, ZSSR podczas wojny dostawało ciezarowki chevroleta w ramach lend-lease’u, wiec dziadek dorwał taka ciezarowke gdzies na złomie, okazało się, że częsci silnika pokrywaja się z osobowymi Chevroletami. Po naprawie pojechał do stacji kontroli na przegąd i rejestracje – auto przegląd przeszło lecz…jakiś urzędnik kazał dziadkowi usunąć “strzałę’ z maski auta – charakterystyczny znak chevy z tamtego okresu…Co do eksploatacji samochodu, był tam silnik R6 chyba lekko ponad 3L, auto było używane tylko w niedziele na wyjazd na działke oddaloną 7 km od miejsca zamieszkania. Przed wyjazdem zawsze był sprawdzany olej, auto było czyszczone na zewnątrz i wewnątrz, tankowane było 5 l paliwa co starczało na dojazd na działke, na działce wlewano kolejne 5 l na powrót. Niestety po śmierci dziadka auto zostało zaparkowane na działce i stało tam marniejąc…po kilkunastu latach powstał piękny złomnik z korozją. Wracając do zdjęcia – widać tam ciężarówkę, którą dziadek jeździł zarabiając na życie – była to bagażówka służąca do przeprowadzek, był to NR2 w Toruniu. DKW po naprawie chevroleta zostało sprzedane. Mając mniej niż 10 lat jeździłem z rodzicami na działkę, często wchodziłem do pozostawionego tam chevroleta. Często również mówiłem na niego ‘SYRENKA’, na co rodzice odpowiadali: “nie mów tak, bo się dziadek w grobie przewraca”. To chyba odpowiednio podsumowuje jak dziadek wielbił swoje auto ”
I jeszcze dodatek o tym, jak Chevrolet trafił do Polski:
“Podobno jacyś przemytnicy/handlarze narkotyków z Belgii (czy z innego kraju, nie pamiętam) próbowali przewieźć nim jakiś nielegalny stuff przez Polskę. Celnicy zatrzymali samochód w Szczecinie, rekwirując samochód (co wasze to i nasze, socjalizm FTW). Potem auto zostało odkupione przez wspomnianego lekarza.”
A teraz zdjęcia. Uwaga: są to nigdy wcześniej niepublikowane skanowane fotografie z archiwum rodzinnego Z tej samej strony i wątku, również Chevrolet Styleline rocznik 1949:
"jeszcze jedno zdjęcie innego Chevroleta Fleetline lub Styleline, zrobione w końcu lat 60. Jak widać, samochód ten był w Polsce popularny "
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs
-
Topic author - Posty: 630
- Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
- Skąd:
Re: Amerykany w PRL-u
Kilka zdjęć pochodzących z strony http://www.desoto58.com
Ford Fairlane 1958 Dodge Special De Luxe 1946 Plymouth Valiant 1960 Valiant 1966 Plymouth Fury III 1970 1950 Chevrolet
Ford Fairlane 1958 Dodge Special De Luxe 1946 Plymouth Valiant 1960 Valiant 1966 Plymouth Fury III 1970 1950 Chevrolet
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs
-
Topic author - Posty: 630
- Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
- Skąd:
Re: Amerykany w PRL-u
Kadry z filmów na których pojawiają się amerykańskie wozy pochodzą ze strony http://www.imcdb.org/
Hydrozagadka - 1970
1964 Plymouth Valiant 1957 Buick Motodrama - 1971
1965 Plymouth Fury Gangsterzy i filantropi - 1963
1950 Ford 1954 Plymouth 1951 Kaiser 1950 Cadillac
Hydrozagadka - 1970
1964 Plymouth Valiant 1957 Buick Motodrama - 1971
1965 Plymouth Fury Gangsterzy i filantropi - 1963
1950 Ford 1954 Plymouth 1951 Kaiser 1950 Cadillac
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs
-
Topic author - Posty: 630
- Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
- Skąd:
Re: Amerykany w PRL-u
150 na godzine - 1971
1967 Chevrolet Chevelle 1948 Hudson Super Six 1949 Pontiac 1961 Rambler American 1961 Rambler Classic Bumerang - 1966
1961 Chevrolet Bel Air Czlowiek z marmuru - 1976
1951 Mercury serial Czterdziestolatek 1974-1977
1964 Chevrolet Chevelle 1973 Chevrolet Chevelle Malibu
1967 Chevrolet Chevelle 1948 Hudson Super Six 1949 Pontiac 1961 Rambler American 1961 Rambler Classic Bumerang - 1966
1961 Chevrolet Bel Air Czlowiek z marmuru - 1976
1951 Mercury serial Czterdziestolatek 1974-1977
1964 Chevrolet Chevelle 1973 Chevrolet Chevelle Malibu
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs
-
Topic author - Posty: 630
- Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
- Skąd:
Re: Amerykany w PRL-u
Do widzenia, do jutra - 1960
1950 i 1958 Chevrolet 1952-54 Ford 1948 Hudson 1957 Rambler Custom Jada goscie jada... - 1962
1960 Chevrolet Brookwood 1958 Pontiac Star Chief Jak zdobyc pieniadze, kobiete i slawe - 1969
1967 Buick Special Kapelusz pana Anatola - 1958
1949 Ford Malzenstwo z rozsadku - 1967
1952 Buick Maz swojej zony - 1960
1946 Plymouth
1950 i 1958 Chevrolet 1952-54 Ford 1948 Hudson 1957 Rambler Custom Jada goscie jada... - 1962
1960 Chevrolet Brookwood 1958 Pontiac Star Chief Jak zdobyc pieniadze, kobiete i slawe - 1969
1967 Buick Special Kapelusz pana Anatola - 1958
1949 Ford Malzenstwo z rozsadku - 1967
1952 Buick Maz swojej zony - 1960
1946 Plymouth
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs
-
Topic author - Posty: 630
- Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
- Skąd:
Re: Amerykany w PRL-u
Nie lubie poniedzialku - 1971
1967 Chevrolet Camaro Niewinni czarodzieje - 1960
1956 Ford 1957 Studebaker Pan Anatol szuka miliona - 1959
1948 Chevrolet Fleetmaster Poszukiwany - poszukiwana - 1972
1963 Chevrolet C-10 1966 Chevrolet Corvair Pan Samochodzik i templariusze - 1971
1961 Chevrolet Biscayne Stawiam na Tolka Banana - 1973
1960 Ford Szkice warszawskie - 1969
1968 Chevrolet Camaro 1967 Ford Fairlane
1967 Chevrolet Camaro Niewinni czarodzieje - 1960
1956 Ford 1957 Studebaker Pan Anatol szuka miliona - 1959
1948 Chevrolet Fleetmaster Poszukiwany - poszukiwana - 1972
1963 Chevrolet C-10 1966 Chevrolet Corvair Pan Samochodzik i templariusze - 1971
1961 Chevrolet Biscayne Stawiam na Tolka Banana - 1973
1960 Ford Szkice warszawskie - 1969
1968 Chevrolet Camaro 1967 Ford Fairlane
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs
-
Topic author - Posty: 630
- Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
- Skąd:
Re: Amerykany w PRL-u
Walkower - 1965
1952 Chevrolet Wielka majówka - 1981
1960 Ford serial Wojna domowa - 1965-1966
1953 Plymouth serial 07 zgłos sie
1976 Buick LeSabre 1978 Buick Electra Ballada o ścinaniu drzewa - 1972
1966 Chevrolet Bel Air Kochajmy syrenki - 1967
1965 Mercury Mój stary - 1962
1948 Studebaker Podróz za jeden usmiech - 1971
1966 Ford Thunderbird Siedem zyczen - 1983
1978 Chevrolet Camaro
1952 Chevrolet Wielka majówka - 1981
1960 Ford serial Wojna domowa - 1965-1966
1953 Plymouth serial 07 zgłos sie
1976 Buick LeSabre 1978 Buick Electra Ballada o ścinaniu drzewa - 1972
1966 Chevrolet Bel Air Kochajmy syrenki - 1967
1965 Mercury Mój stary - 1962
1948 Studebaker Podróz za jeden usmiech - 1971
1966 Ford Thunderbird Siedem zyczen - 1983
1978 Chevrolet Camaro
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs
-
Topic author - Posty: 630
- Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
- Skąd:
Re: Amerykany w PRL-u
Kobra: Klopoty to moja specjalnosc - 1977
1969 AMC Ambassador 1973 Buick Electra 1965 Buick Wildcat 1975 Ford Mustang 1973 Mercury Marquis
1969 AMC Ambassador 1973 Buick Electra 1965 Buick Wildcat 1975 Ford Mustang 1973 Mercury Marquis
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs
Re: Amerykany w PRL-u
Bardzo fajny temat.
Sam posiadam forda galaxie z 61 roku a rejestrowany po raz pierwszy w Polsce w 1967 roku. Były właściciel w ,,ciężkich czasach prl-u,, zaliczył nim dzwona i tak narodził się galaxie z przednią atrapą i światłami od wartburga
Pamiętam też jak byłem gnojkiem lata/ 1983-88?/ po moim mieście cruzowało camaro 3gen, ten jego czerwony kolor...Tak mi ten obraz utkwił głęboko w pamięci i trzyma do dziś
Sam posiadam forda galaxie z 61 roku a rejestrowany po raz pierwszy w Polsce w 1967 roku. Były właściciel w ,,ciężkich czasach prl-u,, zaliczył nim dzwona i tak narodził się galaxie z przednią atrapą i światłami od wartburga
Pamiętam też jak byłem gnojkiem lata/ 1983-88?/ po moim mieście cruzowało camaro 3gen, ten jego czerwony kolor...Tak mi ten obraz utkwił głęboko w pamięci i trzyma do dziś
-
- Sheriff
- Posty: 12244
- Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
- Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
- Skąd:
- Kontakt:
Re: Amerykany w PRL-u
Przebrnalem przez te fotki. warto bylo. Kolekcja robi wrazenie a szczegolnie 2 Camaro 1 gen.
Odnosze jednak wrazenie, ze te amerykany w socrealu nie byly az takie "amerykanskie" jako ze i w Europie auta mialy podobna linie i byly dosc duze (np. Warszawa). dopiero te kanciaki z lat 60. i 70. zaczely odstawac od reszty
Odnosze jednak wrazenie, ze te amerykany w socrealu nie byly az takie "amerykanskie" jako ze i w Europie auta mialy podobna linie i byly dosc duze (np. Warszawa). dopiero te kanciaki z lat 60. i 70. zaczely odstawac od reszty
Były:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<
-
Topic author - Posty: 630
- Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
- Skąd:
Re: Amerykany w PRL-u
Jeśli za jedyne kryterium przyjmujesz rozmiar, to faktycznie początek lat '50 nie powalał. Mimo to segment aut popularnych (Chevy, Ford itd) był wiekszy od wspomnianej Warszawy o około 30cm, zarówno długośc całkowita jak i rozstaw osi. To wbrew pozorom dosyć sporo. Zobacz na pierwsze zdjęcie, gdzie równolegle jadą Warszawa i Chevrolet. Faktycznie na przełomie lat 60/70 amerykańskie wozy znacznie urosły.RadAg! pisze: Odnosze jednak wrazenie, ze te amerykany w socrealu nie byly az takie "amerykanskie" jako ze i w Europie auta mialy podobna linie i byly dosc duze (np. Warszawa). dopiero te kanciaki z lat 60. i 70. zaczely odstawac od reszty
Podobna linie miały wozy z początku lat '50, później zaczął się wyścig stylistów i różnice były wyraźne. Te wozy są bardzo charakterystyczne. Dzisiaj patrzymy inaczej, znamy amerykańskie samochody, widujemy je często choćby w necie. Postaw sie w sytuacji ówczesnego mieszkańca małego miasteczka, przez które przejeżdza taka fura, podczas gdy w tej mieścinie królują Warszawy, a Wołga jest szczytem luksusu dostepnym jedynie dla gminnego sekretarza partii.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs
-
- Posty: 690
- Rejestracja: 25 paź 2010, 21:52
- Skąd: Sulejówek k/Wawy
Re: Amerykany w PRL-u
Jedno pytanie się nasuwa. Gdzie do cholery są te wszystkie auta teraz?
http://www.grusgarage.pl
detroitiron.pl/forum
detroitiron.pl/forum
-
Topic author - Posty: 630
- Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
- Skąd:
Re: Amerykany w PRL-u
Rozumiem, że to pytanie retoryczne... ale mozna się trochę zabawić w zgadywanie. Pomocna będzie strona http://www.desoto58.comgrusiak pisze:Jedno pytanie się nasuwa. Gdzie do cholery są te wszystkie auta teraz?
Trochę nie po kolei, ale co tam
Jest jeszcze kilka pasujących egz. Zapraszam do zabawy
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs
-
- Posty: 3658
- Rejestracja: 29 sty 2010, 12:07
- Skąd: Górny Śląsk
Re: Amerykany w PRL-u
o kurcze, ciężka sprawa chyba za słabo znam polską kinematografię i środowisko. Fairlane trochę zamalowany, dla mnie chromy to podstawa.