Edsel - największa porażka motoryzacyjna w historii

Ford, Lincoln, Mercury, Edsel

Topic author
BOB
Posty: 630
Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
Skąd:

Edsel - największa porażka motoryzacyjna w historii

Post autor: BOB »

Życie auta zaczyna się w pracowni projektów. Przed erą komputerów wyglądało to tak...
lowey_ford_styling_1952.jpg
... takie auta opuszczały fabryki Forda w 1952 roku:
Ford'52.jpg
... do salonów sprzedażya dowoziły je oczywiście ciężarówki Forda:
car carrier 1950 Ford.jpg
o wygladzie aut decydował m.in. ten człowiek
George Walker _a1.jpg
J.W. 1960 - a1.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 05 lut 2011, 13:57 przez BOB, łącznie zmieniany 6 razy.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs

Awatar użytkownika

RadAg!
Sheriff
Posty: 12269
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontakt:

Re: KAWAŁEK HISTORII

Post autor: RadAg! »

Jaki Edsel ten na koncu.... Ostatnio czytalem historie Edsela, moze tez poskanuje te prototypy co tam nawymyslali. Generalnhie to chyba najwieksza wpadka w historii motoryzacji...
Były:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<


Alexander25

Re: KAWAŁEK HISTORII

Post autor: Alexander25 »

Ostatnio ford wyprzedawal swoje prototypy:) widzialem ze na handel byl prototyp mustanga 4gen(wygladal jak stara cobra-ten roadster)

Awatar użytkownika

KARLone
Posty: 3671
Rejestracja: 29 sty 2010, 12:07
Skąd: Górny Śląsk

Re: KAWAŁEK HISTORII

Post autor: KARLone »

trochę, zazdroszczę ówczesnym inżynierom. Praktycznie wszystko co wymyślali było nowe. Myślę, też że ręczny proces tworzenia gwarantował tak piękne linie jak widzimy na fotkach. Dzisiaj prawie każde auto na standardowo "bad look" i maksymalną aerodynamikę, byle tylko 0,5L na 100 więcej nie spalał.


Topic author
BOB
Posty: 630
Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
Skąd:

Re: KAWAŁEK HISTORII

Post autor: BOB »

KARLone pisze:trochę, zazdroszczę ówczesnym inżynierom. Praktycznie wszystko co wymyślali było nowe. Myślę, też że ręczny proces tworzenia gwarantował tak piękne linie
Tak, tamte auta działały na wyobraźnię. Jednak okres dominacji stylistów był dość krótki. Już na początku lat '60 widać wyraźne wyciszenie a lata '70 to rządy księgowych (jak zwykło sie to nazywać)

RadAg! pisze:Jaki Edsel ten na koncu.... Ostatnio czytalem historie Edsela, moze tez poskanuje te prototypy co tam nawymyslali. Generalnhie to chyba najwieksza wpadka w historii motoryzacji...
Jeśli masz jakieś materiały to chetnie zobaczę! Marka Edsel to bardzo ciekawa historia. Wszystko było tak dopracowane, doskonale przygotowane... To nie mogło się nie udać! A jednak...
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs

Awatar użytkownika

RadAg!
Sheriff
Posty: 12269
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontakt:

Re: KAWAŁEK HISTORII

Post autor: RadAg! »

Hejka! Jak sie dorwe dzis do skanera to poskanuje ci fotki, chyba ze chcesz caly art, jak smigasz po angielsku.
Ja, natchniony prze twoje fotki i zapal do odkopywania historii pisze aktualnie artykul o Motoramie na strone. Jak masz jakies fajne anegdoty i foty z motoramy wrzuc do dzialu GM to moglbym je uzyc w publikacji :)
Były:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<


glapson
Posty: 11
Rejestracja: 09 lut 2011, 09:55
Samochód: brak
Skąd:

Re: KAWAŁEK HISTORII

Post autor: glapson »

Ja czytałęm gdzieś że Edsel się nie przyjął bo był droższy od konkurencji a oferował mniej.W zasadzie ludzie widzieli w nich zwykłe fordy tylko że z kosmicznym przodem i tyłem.To nie były nowo opracowane auta tylko pozmieniane stylistycznie Fordy oferowane za dziwne pieniądze.Niewypał od samego początku.Marka generowała od startu same straty i w chwili zamkniecia kwota w plecy opiewała na jakies 350 milionów dolarów a był rok zdaje sie 1959.


Topic author
BOB
Posty: 630
Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
Skąd:

Re: KAWAŁEK HISTORII

Post autor: BOB »

Na początku lat '50 ktoś w koncernie Forda zauważył, że trudno konkurować z GM i Chrysler Corp. mając do dyspozycji trzy marki na tle pięciu posiadanych przez konkurentów. Stwierdzono brak propozycji w średniej klasie cenowej (Oldsmobile/ DeSoto) Przygotowano więc program nowej marki oznaczonej "E" (experimental). Przeprwadzono badania rynku, powstała ogromna ilość szkiców, zbudowano wiele makiet, nazwę wybierano z 18000 propozycji! Podpisano umowy z 1200 dealerami. Przeprowadzono wielką kampanię reklamową. "E-car" to była operacja na ogromną skalę. To nie był pozmieniany Ford. Nadzór nad projektem i stylistą Royem Brownem odpowiedzialnym za kształt wozu prowadził osobiście szef działu George Walker. Opracowano nowe silniki V-8 361 i 410 cali sześć. Do tańszych modeli używano płyty podłogowej Forda, a do droższych Mercurego. Zamierzano wprowadzić sposób budowy wzorowany na GM, używającej wspólnej bazy dla tej samej klasy aut, co dawało znaczne oszczędności. Pierwszy model zbudowano na rok 1958, premiera w sierpniu 1957.
Edsel nie był gorzej wyposażony od konkurencji i oferował bogatą listę dodatków. Cenowo także wypadał bardzo dobrze, najtańszy Ranger kosztował 2484$, najdroższy Citation 3766$ ,podczas gdy Oldsmobile 2772$-4300$ ,a DeSoto 2890$-4369$.
Elementem sprawiającym duże problemy było elektryczne sterowanie skrzyni biegów umieszczone w piaście kierownicy.
W modelach na rok 1959 wprowadzono silniki Forda V-8 292 i 332 oraz R-6 223, nieco zmienioną deskę rozdzielczą Forda itd, co było przysłowiowym gwoździem do trumny. Teraz Edsel mógł być postrzegany jako przestylizowany Ford.
Jesienią 1959 roku pojawił się jeszcze Edsel 1960, który rzeczywiście był już tylko przestylizowanym Fordem. Produkcja trwała miesiąc i zbudowano tylko 2846 szt.
Dla Edsela przygotowano także auto klasy compact, które weszło do sprzedaży jako Mercury Comet.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs


Topic author
BOB
Posty: 630
Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
Skąd:

Re: KAWAŁEK HISTORII

Post autor: BOB »

Zdjęcia z testów i salonów sprzedaży rocznika 1958
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs

Awatar użytkownika

MarDan
Posty: 1246
Rejestracja: 16 wrz 2007, 11:38
Samochód: MERCURY SABLE 3.8L / 95r - RadAg-a - Thank you !!!
Skąd: Bielsko-Biala

Re: KAWAŁEK HISTORII

Post autor: MarDan »

Dla oka - wnętrza epokowych aut

http://autozine.com.br/fotos/paineis-de-carros-antigos

mieli pomysły na kształty nieziemskie
Pozdrówka



@@@ JEŻELI BOISZ SIĘ GŁOSIĆ PRAWDĘ - JUŻ JESTEŚ NIEWOLNIKIEM @@@

Henryk Pająk

Można znieść obrażenia aż do momentu,kiedy nie czuje się nic... W ten sposób postępują ludzie,którzy ranią innych po tym jak ich wrażliwość jest martwa.....


Topic author
BOB
Posty: 630
Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
Skąd:

Re: KAWAŁEK HISTORII

Post autor: BOB »

Tak te dawne wnętrza miały klasę (zewnetrza też). Jazda takim autem jest bardzo przyjemna

Wracając do Edsela, jeszcze kilka zdjęć. Na pierwszym Roy Brown, drugie pojawiło się już na początku tego wątku, ale tu widać makietę w całej okazałości. Na zdjęciu prawdopodobnie także Roy Brown w towarzystwie G. Walkera. Dalej ciekawe zdjęcie z taśmy montażowej i testowego zderzenia.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs


Topic author
BOB
Posty: 630
Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
Skąd:

Re: KAWAŁEK HISTORII

Post autor: BOB »

Radek, jeśli mogę prosić zmień nazwę tego wątku z KAWAŁEK HISTORII na EDSEL. Po czasie doszedłem do wniosku, że miałeś rację z pomysłem dzielenia na marki. Ponieważ dyskusja skierowała się na Edsela, myślę dla Forda stworzyć nowy wątek.
W ten sposób nazwa KAWAŁEK HISTORII pozostanie tylko tytułem działu.
I oczywiście czekam na Twoje materiały :)
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs

Awatar użytkownika

RadAg!
Sheriff
Posty: 12269
Rejestracja: 13 paź 2006, 13:27
Samochód: 2001 Ford Crown Victoria Police Interceptor
Skąd:
Kontakt:

Re: Edsel - największa porażka motoryzacyjna w historii

Post autor: RadAg! »

Zmotywowales mnie :D
Pierwsza czesc artykulu z Classic American:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Były:
2001 Ford Crown Victoria P71 od 2009
1995 Chevy Lumina APV 3.1
1995 Mercury Sable 3.8
1995 Ford Taurus 3.0
>>>RoadRunners.pl na Facebook'u<<<
>>>Crown Vic na Facebook'u<<<


Topic author
BOB
Posty: 630
Rejestracja: 11 gru 2010, 10:42
Skąd:

Re: Edsel - największa porażka motoryzacyjna w historii

Post autor: BOB »

Oczekiwanie na drugą część artykułu umilę zdjeciami ambulansów zbudowanych na bazie Edsela :)
Fot.1 i 2 - '58 Edsel adaptowany przez firme Amblewagon.
Fot.3 - '58 Edsel przebudowany przez Memphian Company. Ciekawostką jest fakt wykorzystania nadwozia 4-dr hardtopa, a nie powszechnie wykorzystywanego kombi.
Fot.4 - '59 Edsel Amblewagon
Fot. 5 -'59 Edsel w wykonaniu firmy Siebert
oraz dodatkowo na fot.6 oryginalne zdjęcie radiowozu Mississippi Highway Patrol
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
MOPAR - My Old Plymouth Always Runs

Awatar użytkownika

grusiak
Posty: 690
Rejestracja: 25 paź 2010, 21:52
Skąd: Sulejówek k/Wawy

Re: Edsel - największa porażka motoryzacyjna w historii

Post autor: grusiak »

Ech...gdyby nie ta wagina z przodu ;)
Niektóre auta w tamtych czasach były dziełami sztuki. Ja powinienem był się urodzić w latach 50tych w usa :/
http://www.grusgarage.pl
detroitiron.pl/forum

ODPOWIEDZ