Jakoś nie mogę się przyzwyczaić do nowej wersji D58, dzisiaj tam sobie zajrzałem i zwrócił moją uwagę opis Dodga z 1959 roku
http://www.desoto58.com/history/item/72 ... -1959.html:
Nadwozie i podwozie: rama pudełkowa z podłużnicami, stalowa samonośna karoseria, z przodu pojedyncze zawieszenie kół z trapezowo-trójkątnymi sztabami, z przodu stabilizator zakrętów, z tyłu sztywna oś z półeliptycznymi resorami piórowymi, 4 amortyzatory teleskopowe.
Według mnie prawidłowo powinno to brzmieć tak:
Nadwozie i podwozie: rama podłużnicowa ; karoseria stalowa;
zawieszenie przednie - pojedyncze wahacze trójkątne, amortyzatory teleskopowe, drążki skrętne, stabilizator;
zawieszenie tylne – oś sztywna, resory piórowe, amortyzatory teleskopowe
Szczególnie zwracam uwagę na użycie zwrotu „samonośna karoseria” w powiązaniu do ramy podłuznicowej. To się nawzajem wyklucza. Nadwozie samonośne jest samo w sobie elementem nośnym co eliminuje konieczność zastosowania ramy nośnej. Czasami jest stosowana rama pomocnicza tzw. półrama do której mocuje się silnik i elementy zawieszenia. Taki właśnie rozwiązanie wykorzystywał Dodge w 1960 roku (unibody), ale rocznik 1959 korzystał jeszcze z tradycyjnej ramy.
I jeszcze jedna kwestia. Sądzę ,że poniższe dane pochodzą z SC. Podana całkowita liczba wyprodukowanych egz. dotyczy roku kalendarzowego 1959, lecz jest ona w sprzeczności z danymi z tabeli. Po zsumowaniu danych z tabeli wychodzi, że wszystkich Coronetów wyprodukowano 26472 szt. Skąd ta sprzeczność? Stąd, że pierwsze trzy pozycje dotyczą jedynie wozów z silnikiem 6-cylindrowym (MD1L), brakuje w nich danych o ilości szt. serii MD2L. Odpowiednio 43025, 8002, 19283.
dodge.JPG